כנפי יונה- פרשת פנחס
16/7/2025
פרשת פנחס
להצלחת חיילי ישראל, ה' ישמור צאתם ובואם לשלום עד עולם אמן.
כמו בכל שבוע, נעסוק במספר עניינים עיקריים מן הפרשה.
בהמשך נדבר על בנות צלופחד ומשפטן.
כמו כן, נעסוק בעברת השרביט ממשה ליהושע בן נון, שנאמר: "איש אשר רוח בו, וסמכת את ידך עליו".
הפרשה:
"פִּֽינְחָ֨ס בֶּן־אֶלְעָזָ֜ר בֶּן־אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֗ן הֵשִׁ֤יב אֶת־חֲמָתִי֙ מֵעַ֣ל בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל בְּקַנְא֥וֹ אֶת־קִנְאָתִ֖י בְּתוֹכָ֑ם, וְלֹא־כִלִּ֥יתִי אֶת־בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל בְּקִנְאָתִֽי׃"
לפיכך נאמר: "לכן אמור, הנני נותן לו את בריתי שלום."
יש טענה בדברי רבותינו כי פנחס הוא אליהו.
פנחס לבש קנאה לאלוהיו, ואף אליהו הנביא לבש קנאה.
פנחס במעשה זמרי וכוזבי המדיינית, ואליהו קינא לה' בעבודה זרה לבעל.
ולכן נאמר בפנחס: "בקנאו את קנאתי בתוכם".
ובאליהו נאמר: "קנא קנאתי לה' אלוהי צבאות כי עזבו את בריתך בני ישראל" (מלכים א', פרק י"ט, פסוק י').
על פי המקרא, לא סופר כי פנחס נפטר וכן גם לא נקבר.
ואילו באליהו, לא סופר מתי נולד ומי הוריו, וגם לא מת כי עלה בסערה השמיימה.
הבנת העניין מדוע פנחס הוא אליהו, נעוצה בהסתרת הדברים ובהבנתם.
שהרי, דרך הנביאים לייחס את הנביא לאבותיו כמו יונה בן אמיתי, הושע בן בארי, ישעיהו בן אמוץ וכדומה.
ואילו כאן, אין ייחוס לאליהו כלל.
מכאן אתה למד פנחס לא מת, ואליהו לא נולד.
הא פנחס הוא אליהו.
וזה הטעם שאומרים רבותינו: "פנחס הוא אליהו" ולא כמו שצריך היה לומר לפי הסדר הכרונולוגי:
אליהו הוא פנחס.
כפי שהסברנו לעיל, הראשון לא מת, והאחרון לא נולד.
עתה נדון במעשה זמרי בן סלוא וכוזבי בת צור המדיינית.
והשאלה: על פי משפט התורה האם מעשה זנות חייב מיתה ?
התשובה: לא.
אך אמרו רבותינו בגמרא (סנהדרין דף פ"א ע"ב): "הבועל ארמית קנאים פוגעים בו."
ועל פי דין, מעשה שנעשה בפרהסיה אין צריך התראה ולא משפט, כי קנאים פוגעים בו.
והטעם: כי זמרי, בהיותו נשיא לשבט שמעון, בא להכעיס ולא מכוח תאווה.
ומשום כך פגע בו פנחס ומנע חרון אף מעל ישראל.
בנות צלופחד:
"ותקרבנה בנות צלפחד בן חפר בן גלעד בן מנשה. וכו ואלה הן שמות בנותיו: מחלה, נועה, וחוגלה, ומלכה, ותרצה."
"ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים ולכל העדה פתח אוהל מועד לאמור
"אבינו מת... והוא לא היה בעדת קורח, כי בחטאו מת ובנים לא היו לו."
"למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו, כי אין לו בן ? תנה לנו אחוזה בתוך אחי אבינו."
"ויקרב משה את משפטן לפני ה'."
אחד הטעמים שבנות אינן יורשות הוא כדי שלא תעבור נחלה ממשפחה אחת לאחרת כאשר האישה נישאת.
אך כאשר אין לנפטר בנים צודקות בנות צלפחד בטענתן: "אנחנו יורשות, כי אין לאבינו בן."
ולכן נשאו בנות צלפחד לבני דודיהן כך שנחלת אביהן נותרה במשפחתו.
וה' ענה למשה:
"כן בנות צלפחד דוברות.
נתון תיתן להם אחוזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהם להן."
עברת סמכות ההנהגה ממשה רבנו לתלמידו יהושע בן נון:
נשאלת השאלה
מדוע לא נמסרה ההנהגה לבניו של משה, שימשיכו את דרכו ?
והתשובה: הנהגת העם לא עוברת מאב לבן למעט כהונה ומלכות עוברות בירושה, כמו דוד ואחריו שלמה.
ועל דרך זו גם באליהו שבא להר חורב, ושם נאמר לו:
"שוב לדרכך... ומשחת את חזאל למלך על ארם, ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל ...
וכן כל תפקיד רם כגון ראש ממשלה נשיא המדינה נקבע ע"י ה' לבד וגם אם יהיו בחירות התוצאה תהא על פי רצון ה' בלבד.
שבת שלום ומבורך !
שתפו כמה שיותר ומי שמשתף זוכה לאהבת ה' יתברך, ויתברךמאת ה' אותו ואת משפחתו. אמן.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זורייה בת שמחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ מורנו ורבנו רבי מאיר מאזוז בן כמסנא זצוק"ל זיע"א
לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה
יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה בת פלילה דוד סבן בן סלטנה, שמחה בת פלילה
חתאתו יעקוטה כאיו בני שמחה. ג'ירייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בני יעקוטה
סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה
גבורי ישראל כולם ובכללם
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
אביב מגן
אברהם משה בראון
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)