chiddush logo

לימוד הלכות מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל- הלכות נדרים - האם מותר לומר " נודר לך" - אסור ולמה אסור כל זאת ועוד בהלכות נדרים

נכתב על ידי אביהו ח, 25/6/2025

 









פֶּרֶק רִאשׁוֹן

נדרי איסר ולשונותיהם

שני מיני הנדרים וקיומם
א הַנֶּדֶר נֶחֱלָק לִשְׁתֵּי מַחֲלָקוֹת: הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן הוּא שֶׁיֶּאֱסֹר אָדָם עַל עַצְמוֹ דְּבָרִים הַמֻּתָּרִים לוֹ, כְּגוֹן שֶׁיֹּאמַר 'פֵּרוֹת מְדִינָה פְּלוֹנִית אֲסוּרִין עָלַי שְׁלשִׁים יוֹם' אוֹ 'לְעוֹלָם', אוֹ 'מִין פְּלוֹנִי מִפֵּרוֹת הָעוֹלָם' אוֹ 'פֵּרוֹת אֵלּוּ' 'אֲסוּרִין עָלַי', בְּכָל לָשׁוֹן שֶׁיֶּאֱסֹר - הֲרֵי זֶה נֶאֱסָר בָּהֶן, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין שָׁם שְׁבוּעָה כְּלָל וְלֹא הַזְכָּרַת שֵׁם וְלֹא כִּנּוּי, וְעַל זֶה נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה: "לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ" (במדבר ל,ג) - שֶׁיֶּאֱסֹר עַל עַצְמוֹ דְּבָרִים הַמֻּתָּרִין. וְכֵן אִם אָמַר 'הֲרֵי הֵן עָלַי אִסָּר' - הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין. וְחֵלֶק זֶה - הוּא שֶׁאֲנִי קוֹרֵא אוֹתוֹ 'נִדְרֵי אִסָּר'.
ב וְהַחֵלֶק הַשֵּׁנִי הוּא שֶׁיְּחַיֵּב עַצְמוֹ בְּקָרְבָּן שֶׁאֵינוֹ חַיָּב בּוֹ, כְּגוֹן שֶׁיֹּאמַר 'הֲרֵי עָלַי לְהָבִיא עוֹלָה', אוֹ 'הֲרֵי עָלַי לְהָבִיא שְׁלָמִים' אוֹ 'מִנְחָה', אוֹ 'הֲרֵי בְּהֵמָה זוֹ עוֹלָה' אוֹ 'שְׁלָמִים'. וְהָאוֹמֵר 'עָלַי' - הוּא הַנִּקְרָא 'נֶדֶר'; וְהָאוֹמֵר 'הֲרֵי זוֹ' - הוּא הַנִּקְרָא 'נְדָבָה'. וְהַנְּדָבָה וְהַנֶּדֶר מִמִּין אֶחָד הֵן, אֶלָּא שֶׁהַנְּדָרִים חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתָן, וּנְדָבוֹת אֵינוֹ חַיָּב בְּאַחֲרָיוּתָן. וְעַל זֶה נֶאֱמַר בַּתּוֹרָה: "(ו)נְדָרֶיךָ אֲשֶׁר תִּדֹּר וְנִדְבֹתֶיךָ..." (דברים יב,יז). וְחֵלֶק זֶה - הוּא שֶׁאֲנִי קוֹרֵא אוֹתוֹ 'נִדְרֵי הֶקְדֵּשׁ'.
ג וְדִינֵי הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן וְעִנְיָנוֹ, הֵם שֶׁאָנוּ מְבָאֲרִים בַּהֲלָכוֹת אֵלּוּ. אֲבָל דִּינֵי נִדְרֵי הֶקְדֵּשׁ וּמִשְׁפְּטֵיהֶם כֻּלָּם יִתְבָּאֲרוּ בִּמְקוֹמָם, בְּהִלְכוֹת מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת (פרקים יד-יז).
ד מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁלַּתּוֹרָה שֶׁיְּקַיֵּם אָדָם שְׁבוּעָתוֹ אוֹ נִדְרוֹ, בֵּין שֶׁהָיָה מִנִּדְרֵי אִסָּר בֵּין שֶׁהָיָה מִנִּדְרֵי הֶקְדֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ" (שם כג,כד), וְנֶאֱמַר: "כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל,ג).
דוגמאות לכלל
י1 הַחַטָּאת וְהָאָשָׁם - אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן בָּאִין בְּנֶדֶר וּנְדָבָה, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בִּמְקוֹמוֹ (מעשה הקרבנות יד,ח), אֶפְשָׁר לַנּוֹדֵר לְהָבִיא אוֹתָם מֵחֲמַת נִדְרוֹ; שֶׁהַנּוֹדֵר בְּנָזִיר מֵבִיא חַטָּאת, וְאִם נִטְמָא, מֵבִיא אָשָׁם, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (נזירות ו,ג; ח,א). לְפִיכָךְ, הָאוֹמֵר 'פֵּרוֹת אֵלּוּ עָלַי כְּחַטָּאת' אוֹ 'כְּאָשָׁם', אוֹ שֶׁאָמַר 'הֲרֵי הֵן חַטָּאת' אוֹ 'הֲרֵי הֵן אָשָׁם' - הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין.
יד אָמַר 'הֲרֵי הֵן עָלַי כְּחֶרְמֵי שָׁמַיִם' - הֲרֵי הֵן אֲסוּרִין, שֶׁחֶרְמֵי שָׁמַיִם לְבֶדֶק הַבַּיִת. 'הֲרֵי הֵן עָלַי כִּתְרוּמַת הַלִּשְׁכָּה', 'כַּתְּמִידִים', 'כַּדִּירִים', 'כָּעֵצִים', 'כָּאִשִּׁים', 'כַּמִּזְבֵּחַ', אוֹ כְּאֶחָד מִמְּשַׁמְּשֵׁי הַמִּזְבֵּחַ, כְּגוֹן שֶׁאָמַר 'הֲרֵי הֵן עָלַי כַּיָּעִים' אוֹ 'כַּמִּזְרָקוֹת' אוֹ 'כַּמִּזְלָגוֹת', וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, וְכֵן הָאוֹמֵר 'הֲרֵי הֵן עָלַי כַּהֵיכָל', 'כִּירוּשָׁלַיִם' - הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הִזְכִּיר שֵׁם קָרְבָּן, שֶׁכָּל דְּבָרִים אֵלּוּ, עִנְיָנָם כְּאוֹמֵר 'הֲרֵי הֵן עָלַי קָרְבָּן'.
ביטויים המשתמעים כנדר
טז יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁאַנְשֵׁיהֶם עִלְּגִים, וּמַפְסִידִין אֶת הַלָּשׁוֹן, וּמְכַנִּין עַל דָּבָר בְּדָבָר אַחֵר; הוֹלְכִין שָׁם אַחַר הַכִּנּוּי. כֵּיצַד? כָּל כִּנּוּיֵי קָרְבָּן - כַּקָּרְבָּן. הָאוֹמֵר 'הֲרֵי הֵן עָלַי קֻנָּם', 'קֻנָּח', 'קֻנָּז' - הֲרֵי אֵלּוּ כִּנּוּיִין לְקָרְבָּן. 'חֶרֶק', 'חֶרֶף', 'חֶרֶךְ' - הֲרֵי אֵלּוּ כִּנּוּיִין לְחֵרֶם. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה: הוֹלְכִין אַחַר לְשׁוֹן כְּלַל הָעָם בְּאוֹתוֹ מָקוֹם וּבְאוֹתוֹ זְמַן. יז וּכְשֵׁם שֶׁאוֹסֵר עַצְמוֹ בְּכִנּוּיִין - כָּךְ אִם הִקְדִּישׁ בְּכִנּוּיִין, הֲרֵי זֶה הֶקְדֵּשׁ. וְכִנּוּיֵי הַכִּנּוּיִין מֻתָּרִין, בֵּין בְּנִדְרֵי אִסָּר בֵּין בְּנִדְרֵי הֶקְדֵּשׁ.
כב 'כַּהֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ', 'הֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ', 'לֹא הֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ' - אָסוּר. 'הֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ', 'כַּהֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ', 'לֹא הֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' - מֻתָּר, שֶׁזֶּה כְּמִי שֶׁנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל שֶׁלֹּא יֹאכַל. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
כג2 אֲבָל אִם אָמַר לוֹ 'מֻדָּר אֲנִי מִמְּךָ שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' אוֹ 'מֻפְרָשׁ אֲנִי מִמְּךָ שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' אוֹ 'מְרֻחָק אֲנִי מִמְּךָ שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' - הֲרֵי זֶה אָסוּר לֶאֱכֹל לוֹ, וְאִם אָכַל כַּזַּיִת מִכָּל נְכָסָיו - לוֹקֶה מִשּׁוּם "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ" (במדבר ל,ג)כד אָמַר לוֹ 'מְנֻדֶּה אֲנִי לְךָ שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' - אֵינוֹ אוֹכֵל לוֹ, וְאִם אָכַל, אֵינוֹ לוֹקֶה. אָמַר לוֹ 'נַדֵּינָא מִמְּךָ' - הֲרֵי זֶה אָסוּר לֵהָנוֹת לוֹ.
כה הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ 'הֲרֵי עָלַי כְּנִדְרֵי רְשָׁעִים אִם אֹכַל לְךָ, שֶׁמִּנִּדְרֵיהֶם נָזִיר וְקָרְבָּן וּשְׁבוּעָה', וְאָכַל - חַיָּב בְּכֻלָּן. וְכֵן הָאוֹמֵר 'הֲרֵי עָלַי כְּנִדְבוֹת כְּשֵׁרִים, שֶׁמִּנִּדְבָתָם נָזִיר וְקָרְבָּן' - הֲרֵי זֶה חַיָּב. כו1 אָמַר 'הֲרֵי עָלַי כְּנִדְרֵי רְשָׁעִים' אוֹ 'כְּנִדְבוֹת כְּשֵׁרִים', 'שֶׁאֹכַל לְךָ' אוֹ 'אִם אֹכַל לְךָ' - הֲרֵי זֶה אָסוּר, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא פֵּרֵשׁ. אָמַר 'כְּנִדְרֵי כְּשֵׁרִים' - לֹא נִתְחַיֵּב כְּלוּם, שֶׁאֵין הַכְּשֵׁרִים נוֹדְרִין בְּדֶרֶךְ אִסּוּר וָכַעַס.
הנודר בתורה
כז הַנּוֹדֵר בַּתּוֹרָה, כְּגוֹן שֶׁאָמַר 'פֵּרוֹת אֵלּוּ עָלַי כָּזוֹ' - לֹא אָמַר כְּלוּם, וְאֵינוֹ צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה עַם הָאָרֶץ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ קַלּוּת רֹאשׁ בַּנְּדָרִים. כח נָדַר בְּמַה שֶּׁכָּתוּב בָּהּ - הֲרֵי זֶה אָסוּר, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב בָּהּ 'אִסָּר' וְ'נֶדֶר'. נְטָלָהּ בְּיָדוֹ וְנָדַר בָּהּ - הֲרֵי זֶה כְּמִי שֶׁנָּדַר בְּמַה שֶּׁכָּתוּב בָּהּ. כט הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ 'נַשְׁכִּים וְנִשְׁנֶה פֶּרֶק' - עָלָיו לְהַשְׁכִּים וְלִשְׁנוֹת, שֶׁזֶּה כְּמוֹ נֶדֶר הוּא, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיאוֹ בִּלְשׁוֹן נֶדֶר.
הנודר הנאה מאשתו
ל הָאוֹמֵר לְאִשְׁתּוֹ 'הֲרֵי אַתְּ עָלַי כְּאִמִּי' אוֹ 'כַּאֲחוֹתִי' אוֹ 'כַּעָרְלָה' אוֹ 'כְּכִלְאֵי הַכֶּרֶם' - הֲרֵי זֶה כְּאוֹמֵר עַל הַפֵּרוֹת 'הֲרֵי אֵלּוּ כִּבְשַׂר חֲזִיר'; כְּשֵׁם שֶׁהוּא מֻתָּר לְאָכְלָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ח-ט), כָּךְ מֻתָּר בְּאִשְׁתּוֹ. אֲבָל אִם אָמַר לָהּ 'הֲרֵי אֲנִי מֻדָּר מִמֵּךְ הֲנָאָה', אוֹ 'הֲנָאַת תַּשְׁמִישֵׁךְ אֲסוּרָה עָלַי' - הֲרֵי זוֹ אֲסוּרָה עָלָיו, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (להלן יב,ט).

פֶּרֶק שֵׁנִי

יחסי הדיבור והמחשבה; הפקר

ב2 אֲבָל הַמִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר בְּנָזִיר וְנָדַר בְּקָרְבָּן, בְּקָרְבָּן וְנָדַר בְּנָזִיר, בִּשְׁבוּעָה וְנָדַר, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר וְנִשְׁבַּע, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לוֹמַר 'תְּאֵנִים' וְאָמַר 'עֲנָבִים' - הֲרֵי זֶה מֻתָּר בִּשְׁנֵיהֶם, וְאֵין כָּאן נֶדֶר.
ביטול נדרים מראש
ד מִי שֶׁהִתְנָה קֹדֶם שֶׁיִּדֹּר וְאָמַר 'כָּל נֶדֶר שֶׁאֶדֹּר מִכָּאן וְעַד עֶשֶׂר שָׁנִים, הֲרֵינִי חוֹזֵר בָּהֶם' אוֹ 'הֲרֵי הֵם בְּטֵלִים', וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וְאַחַר כָּךְ נָדַר: אִם הָיָה זוֹכֵר הַתְּנַאי בְּשָׁעָה שֶׁנָּדַר - הֲרֵי נִדְרוֹ קַיָּם, שֶׁהֲרֵי בִּטֵּל הַתְּנַאי בְּנֶדֶר זֶה; וְאִם לֹא זָכַר הַתְּנַאי אֶלָּא אַחַר שֶׁנָּדַר - אַף עַל פִּי שֶׁקִּבֵּל הַתְּנַאי בְּלִבּוֹ, וְקִיֵּם הַתְּנַאי, הֲרֵי הַנֶּדֶר בָּטֵל, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיא עַתָּה הַחֲזָרָה בְּפִיו, כְּבָר הִקְדִּים הַחֲזָרָה לַנֶּדֶר וְהוֹצִיאָהּ בְּפִיו מִקֹּדֶם. וְיֵשׁ מִי שֶׁמּוֹרֶה לְהַחֲמִיר, וְאוֹמֵר: וְהוּא שֶׁיִּזְכֹּר הַתְּנַאי אַחַר שֶׁנָּדַר בְּתוֹךְ כְּדֵי דִּבּוּר.
ה מִי שֶׁהִקְדִּים אֶת הַתְּנַאי לְשָׁנָה אוֹ לְעֶשֶׂר וְאַחַר כָּךְ נָדַר, וְנִזְכַּר בְּשָׁעָה שֶׁנָּדַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ תְּנַאי, וְשָׁכַח עַל אֵי זֶה דָּבָר הִתְנָה וְכֵיצַד הָיָה הַתְּנַאי: אִם אָמַר 'עַל דַּעַת רִאשׁוֹנָה אֲנִי עוֹשֶׂה' - אֵין נִדְרוֹ נֶדֶר, שֶׁהֲרֵי בִּטְּלוֹ; וְאִם לֹא אָמַר 'עַל דַּעַת רִאשׁוֹנָה אֲנִי עוֹשֶׂה' - כְּבָר בִּטֵּל הַתְּנַאי וְקִיֵּם הַנֶּדֶר, שֶׁהֲרֵי זָכַר בִּשְׁעַת הַנֶּדֶר שֶׁיֵּשׁ שָׁם תְּנַאי, וְאַף עַל פִּי כֵן נָדַר.
נדר שאינו מפורש
ז סְתָם נְדָרִים - לְהַחֲמִיר; וּפֵרוּשָׁן - יֵשׁ בּוֹ לְהָקֵל וּלְהַחֲמִיר. כֵּיצַד? הָאוֹמֵר 'הֲרֵי הַפֵּרוֹת הָאֵלּוּ עָלַי כְּבָשָׂר מָלִיחַ', וּ'כְיֵין נֶסֶךְ' - אוֹמְרִין לוֹ 'מֶה הָיָה בְּלִבְּךָ?': אִם פֵּרֵשׁ וְאָמַר 'כְּבָשָׂר מָלִיחַ שֶׁלְּקָרְבָּן' וּ'כְיַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ' 'הָיָה בְּלִבִּי' - הֲרֵי זֶה אָסוּר; וְאִם אָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא תִּקְרֹבֶת עֲבוֹדָה זָרָה' וְ'יַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ לָהּ' - הֲרֵי זֶה מֻתָּר. וְאִם נָדַר סְתָם - הֲרֵי זֶה אָסוּר.
כלשון אותו המקום ואותו הזמן
יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמָקוֹם שֶׁמַּשְׁמַע כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ שָׁם שְׁנֵי עִנְיָנוֹת. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁדַּרְכָּן שֶׁאֵין קוֹרְאִין 'חֵרֶם' סְתָם אֶלָּא לְחֶרְמֵי בֶּדֶק הַבַּיִת בִּלְבַד, וְאָמַר שָׁם 'הֲרֵי הֵן עָלַי חֵרֶם' - הֲרֵי זֶה אָסוּר; וְכֵן אִם הָיָה דַּרְכָּן שֶׁאֵין קוֹרְאִין 'חֵרֶם' סְתָם אֶלָּא לְחֶרְמֵי כֹּהֲנִים - הֲרֵי זֶה מֻתָּר; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה; שֶׁאֵין הוֹלְכִין בִּנְדָרִים אֶלָּא אַחַר לְשׁוֹן אַנְשֵׁי אוֹתוֹ מָקוֹם בְּאוֹתוֹ זְמַן.
יב הַנּוֹדֵר בְּחֵרֶם, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא חֶרְמוֹ שֶׁלַּיָּם', שֶׁהִיא הַמִּכְמֹרֶת; נָדַר בְּקָרְבָּן, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא בְּקָרְבְּנוֹת הַמְּלָכִים'; אָמַר לַחֲבֵרוֹ 'הֲרֵי עַצְמִי עָלֶיךָ קָרְבָּן', וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא לְאָסְרוֹ בְּעֶצֶם שֶׁהִנַּחְתִּי לִי לִהְיוֹת נוֹדֵר בּוֹ דֶּרֶךְ שְׂחוֹק'; נָדַר שֶׁלֹּא תֵּהָנֶה לוֹ אִשְׁתּוֹ, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא אִשְׁתִּי רִאשׁוֹנָה שֶׁגֵּרַשְׁתִּיהָ', וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ מִדְּבָרִים שֶׁמַּשְׁמָעָן לְכָל הָעָם אִסּוּר, וְהוּא אוֹמֵר 'לֹא נִתְכַּוַּנְתִּי אֶלָּא לְכָךְ וּלְכָךְ': אִם הָיָה הַנּוֹדֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים - הֲרֵי זֶה מֻתָּר, וְאֵין צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם; וְאִם הָיָה עַם הָאָרֶץ - מַרְאִין בְּעֵינָיו שֶׁזֶּה נֶדֶר, וְשֶׁהוּא אָסוּר, וּפוֹתְחִין לוֹ פֶּתַח מִמָּקוֹם אַחֵר וּמַתִּירִין לוֹ. וּבֵין שֶׁהָיָה תַּלְמִיד חֲכָמִים אוֹ עַם הָאָרֶץ - גּוֹעֲרִין בָּהֶן, וּמְלַמְּדִין אוֹתָן שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ מִנְהָג זֶה בַּנְּדָרִים, וְלֹא יִהְיוּ נוֹדְרִין דֶּרֶךְ שְׂחוֹק וָהֶתֶל.
יג וְכֵן הָאוֹמֵר לְאִשְׁתּוֹ 'הֲרֵי אַתְּ עָלַי כְּאִמִּי', אוֹ 'פֵּרוֹת אֵלּוּ עָלַי כִּבְשַׂר חֲזִיר', שֶׁאֵין כָּאן נֶדֶר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל א,ח; א,ל): אִם הָיָה הַנּוֹדֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים - אֵינוֹ צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם; וְאִם הָיָה עַם הָאָרֶץ - צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם, וּמַרְאִין בְּעֵינָיו שֶׁאִשְׁתּוֹ אֲסוּרָה, וְשֶׁאוֹתָן הַפֵּרוֹת אֲסוּרִין, וּפוֹתְחִין לוֹ פֶּתַח מִמָּקוֹם אַחֵר וּמַתִּירִין לוֹ נִדְרוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ קַלּוּת רֹאשׁ בַּנְּדָרִים.
יט דָּבָר הַמֻּפְקָר שֶׁבָּא אַחֵר וּשְׁמָרוֹ, וְהָיָה מַבִּיט בּוֹ שֶׁלֹּא יִטְּלֶנּוּ אָדָם - לֹא קָנָהוּ בַּהַבָּטָה; אֶלָּא עַד שֶׁיַּגְבִּיהוֹ, אִם הָיָה מִטַּלְטְלִין, אוֹ יַחֲזִיק בַּקַּרְקַע כְּדֶרֶךְ שֶׁקּוֹנִין הַלָּקוֹחוֹת.

פֶּרֶק שְׁלִישִׁי

בין נדר לשבועה

ההבדלים בין נדר לשבועה
א אַרְבָּעָה דְּבָרִים יֵשׁ בֵּין נְדָרִים לִשְׁבוּעַת בִּטּוּי: שֶׁשְּׁבוּעַת בִּטּוּי - אֵין שְׁבוּעָה חָלָה עַל שְׁבוּעָה, וּבַנְּדָרִים - יָחוּל נֶדֶר עַל נֶדֶר; הַמַּתְפִּיס בַּשְּׁבוּעָה פָּטוּר, וּבַנְּדָרִים חַיָּב; אֵין שְׁבוּעַת בִּטּוּי חָלָה אֶלָּא עַל דִּבְרֵי הָרְשׁוּת, וּנְדָרִים חָלוֹת עַל דִּבְרֵי מִצְוָה כְּדִבְרֵי הָרְשׁוּת; שְׁבוּעַת בִּטּוּי חָלָה עַל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַמָּשׁ וְעַל דָּבָר שֶׁאֵין בּוֹ מַמָּשׁ, וּנְדָרִים אֵינָן חָלוֹת אֶלָּא עַל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַמָּשׁ.
ד וְכֵן הָאוֹמֵר 'הַבָּשָׂר הַזֶּה עָלַי אָסוּר', וְחָזַר וְאָמַר אֲפִלּוּ אַחַר כַּמָּה יָמִים 'וְהַפַּת הַזֹּאת כַּבָּשָׂר הַזֶּה' - הֲרֵי הַפַּת נִתְפְּסָה, וְנֶאֶסְרָה. וְחָזַר וְאָמַר 'וּדְבַשׁ זֶה כַּפַּת הַזֹּאת', 'וְיַיִן זֶה כִּדְבַשׁ זֶה' - אֲפִלּוּ הֵן מֵאָה, כֻּלָּן אֲסוּרִין.
חלות נדרים על מצוות
ו כֵּיצַד חָלוֹת הַנְּדָרִים עַל דִּבְרֵי מִצְוָה כְּדִבְרֵי הָרְשׁוּת? הָאוֹמֵר: הֲרֵי הַמַּצָּה בְּלֵילֵי הַפֶּסַח אֲסוּרָה עָלָיו, הֲרֵי יְשִׁיבַת הַסֻּכָּה בֶּחָג אֲסוּרָה עָלָיו, וַהֲרֵי הַתְּפִלִּין אֲסוּרוֹת בִּנְטִילָה עָלָיו - הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין עָלָיו, וְאִם אָכַל אוֹ יָשַׁב אוֹ נָטַל - לוֹקֶה. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר בְּמִי שֶׁאָמַר 'הֲרֵי עָלַי קָרְבָּן אִם אֹכַל מַצָּה בְּלֵילֵי הַפֶּסַח', שֶׁהוּא חַיָּב בְּקָרְבָּן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
ז וּמִפְּנֵי מָה נְדָרִים חָלוֹת עַל דִּבְרֵי מִצְוָה וְהַשְּׁבוּעוֹת אֵינָן חָלוֹת עַל דִּבְרֵי מִצְוָה? שֶׁהַנִּשְׁבָּע אוֹסֵר עַצְמוֹ עַל דָּבָר שֶׁנִּשְׁבַּע עָלָיו, וְהַנּוֹדֵר אוֹסֵר הַדָּבָר הַנָּדוּר עַל עַצְמוֹ. נִמְצָא הַנִּשְׁבָּע לְבַטֵּל מִצְוָה אוֹסֵר עַצְמוֹ וּכְבָר עַצְמוֹ מֻשְׁבָּע מֵהַר סִינַי, וְאֵין שְׁבוּעָה חָלָה עַל שְׁבוּעָה; וְהָאוֹסֵר דָּבָר זֶה בְּנֶדֶר - זֶה הַדָּבָר הוּא שֶׁנֶּאֱסַר, וְאוֹתוֹ הַדָּבָר אֵינוֹ מֻשְׁבָּע עָלָיו מֵהַר סִינַי.
ח כְּשֶׁאַתָּה מִתְבּוֹנֵן בַּכָּתוּב, תִּמְצָא שֶׁהַדְּבָרִים מַרְאִין כֵּן כְּמוֹ שֶׁקִּבְּלוּ חֲכָמִים מִפִּי הַשְּׁמוּעָה, שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר בִּשְׁבוּעַת בִּטּוּי "לְהָרַע אוֹ לְהֵיטִיב" (ויקרא ה,ד) - דִּבְרֵי הָרְשׁוּת, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (שבועות ה,טז), שֶׁיֹּאכַל וְיִשְׁתֶּה הַיּוֹם אוֹ שֶׁיָּצוּם וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן; וּבַנְּדָרִים הוּא אוֹמֵר: "כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל,ג), וְלֹא חִלֵּק בֵּין דִּבְרֵי מִצְוָה לְדִבְרֵי הָרְשׁוּת.
ט הַנּוֹדֵר שֶׁיָּצוּם בַּשַּׁבָּת אוֹ בְּיוֹם טוֹב - חַיָּב לָצוּם, שֶׁהַנְּדָרִים חָלוֹת עַל דִּבְרֵי מִצְוָה, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ו). וְכֵן הַנּוֹדֵר שֶׁיָּצוּם יוֹם רִאשׁוֹן אוֹ יוֹם שְׁלִישִׁי כָּל יָמָיו, וּפָגַע בּוֹ יוֹם זֶה וַהֲרֵי הוּא יוֹם טוֹב אוֹ עֶרֶב יוֹם הַכִּפּוּרִים - הֲרֵי זֶה חַיָּב לָצוּם; וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר רֹאשׁ חֹדֶשׁ. פָּגַע בּוֹ חֲנֻכָּה וּפוּרִים - יִדָּחֶה נִדְרוֹ מִפְּנֵי הַיָּמִים הָאֵלּוּ; הוֹאִיל וְאִסּוּר הַצּוֹם בָּהֶם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, הֲרֵי הֵן צְרִיכִין חִזּוּק, וְיִדָּחֶה נִדְרוֹ מִפְּנֵי גְּזֵרַת חֲכָמִים.
י2 לְפִיכָךְ, הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ 'קָרְבָּן שֶׁאֵינִי מְדַבֵּר עִמְּךָ' אוֹ 'שֶׁאֵינִי עוֹשֶׂה עִמְּךָ' אוֹ 'שֶׁאֵינִי מְהַלֵּךְ עִמְּךָ'; אוֹ שֶׁאָמַר 'קָרְבָּן שֶׁאֵינִי יָשֵׁן', 'שֶׁאֵינִי מְדַבֵּר', 'שֶׁאֵינִי מְהַלֵּךְ'; אוֹ שֶׁאָמַר לָאִשָּׁה 'קָרְבָּן שֶׁאֵינִי מְשַׁמְּשֵׁךְ' - אֵין הַנֶּדֶר חָל בְּכָל אֵלּוּ, וַהֲרֵי זֶה כְּאוֹמֵר 'דִּבּוּרִי' וְ'הִלּוּכִי' וַ'עֲשִׂיָּתִי' וְ'שִׁמּוּשִׁי' - 'קָרְבָּן', שֶׁהֵן דְּבָרִים שֶׁאֵין בָּהֶן מַמָּשׁ.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע