לימוד הלכות מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל- הלכות נדרים - האם מותר לומר " נודר לך" - אסור ולמה אסור כל זאת ועוד בהלכות נדרים
נכתב על ידי אביהו ח, 25/6/2025
פֶּרֶק רִאשׁוֹן
נדרי איסר ולשונותיהם
ג וְדִינֵי הַחֵלֶק הָרִאשׁוֹן וְעִנְיָנוֹ, הֵם שֶׁאָנוּ מְבָאֲרִים בַּהֲלָכוֹת אֵלּוּ. אֲבָל דִּינֵי נִדְרֵי הֶקְדֵּשׁ וּמִשְׁפְּטֵיהֶם כֻּלָּם יִתְבָּאֲרוּ בִּמְקוֹמָם, בְּהִלְכוֹת מַעֲשֵׂה הַקָּרְבָּנוֹת (פרקים יד-יז).
ד מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁלַּתּוֹרָה שֶׁיְּקַיֵּם אָדָם שְׁבוּעָתוֹ אוֹ נִדְרוֹ, בֵּין שֶׁהָיָה מִנִּדְרֵי אִסָּר בֵּין שֶׁהָיָה מִנִּדְרֵי הֶקְדֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ" (שם כג,כד), וְנֶאֱמַר: "כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל,ג).
כב 'כַּהֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ', 'הֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ', 'לֹא הֵיכָל שֶׁאֹכַל לְךָ' - אָסוּר. 'הֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ', 'כַּהֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ', 'לֹא הֵיכָל שֶׁלֹּא אֹכַל לְךָ' - מֻתָּר, שֶׁזֶּה כְּמִי שֶׁנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל שֶׁלֹּא יֹאכַל. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
הנודר הנאה מאשתו
ל הָאוֹמֵר לְאִשְׁתּוֹ 'הֲרֵי אַתְּ עָלַי כְּאִמִּי' אוֹ 'כַּאֲחוֹתִי' אוֹ 'כַּעָרְלָה' אוֹ 'כְּכִלְאֵי הַכֶּרֶם' - הֲרֵי זֶה כְּאוֹמֵר עַל הַפֵּרוֹת 'הֲרֵי אֵלּוּ כִּבְשַׂר חֲזִיר'; כְּשֵׁם שֶׁהוּא מֻתָּר לְאָכְלָן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ח-ט), כָּךְ מֻתָּר בְּאִשְׁתּוֹ. אֲבָל אִם אָמַר לָהּ 'הֲרֵי אֲנִי מֻדָּר מִמֵּךְ הֲנָאָה', אוֹ 'הֲנָאַת תַּשְׁמִישֵׁךְ אֲסוּרָה עָלַי' - הֲרֵי זוֹ אֲסוּרָה עָלָיו, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (להלן יב,ט).פֶּרֶק שֵׁנִי
יחסי הדיבור והמחשבה; הפקר
ב2 אֲבָל הַמִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר בְּנָזִיר וְנָדַר בְּקָרְבָּן, בְּקָרְבָּן וְנָדַר בְּנָזִיר, בִּשְׁבוּעָה וְנָדַר, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר וְנִשְׁבַּע, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לוֹמַר 'תְּאֵנִים' וְאָמַר 'עֲנָבִים' - הֲרֵי זֶה מֻתָּר בִּשְׁנֵיהֶם, וְאֵין כָּאן נֶדֶר.
יט דָּבָר הַמֻּפְקָר שֶׁבָּא אַחֵר וּשְׁמָרוֹ, וְהָיָה מַבִּיט בּוֹ שֶׁלֹּא יִטְּלֶנּוּ אָדָם - לֹא קָנָהוּ בַּהַבָּטָה; אֶלָּא עַד שֶׁיַּגְבִּיהוֹ, אִם הָיָה מִטַּלְטְלִין, אוֹ יַחֲזִיק בַּקַּרְקַע כְּדֶרֶךְ שֶׁקּוֹנִין הַלָּקוֹחוֹת.
פֶּרֶק שְׁלִישִׁי
בין נדר לשבועה
ד וְכֵן הָאוֹמֵר 'הַבָּשָׂר הַזֶּה עָלַי אָסוּר', וְחָזַר וְאָמַר אֲפִלּוּ אַחַר כַּמָּה יָמִים 'וְהַפַּת הַזֹּאת כַּבָּשָׂר הַזֶּה' - הֲרֵי הַפַּת נִתְפְּסָה, וְנֶאֶסְרָה. וְחָזַר וְאָמַר 'וּדְבַשׁ זֶה כַּפַּת הַזֹּאת', 'וְיַיִן זֶה כִּדְבַשׁ זֶה' - אֲפִלּוּ הֵן מֵאָה, כֻּלָּן אֲסוּרִין.
יב הַנּוֹדֵר בִּדְבָרִים שֶׁאֵין בָּהֶן מַמָּשׁ וַאֲסָרָן - אַף עַל פִּי שֶׁאֵין הַנֶּדֶר חָל עֲלֵיהֶן, אֵין מוֹרִין לוֹ שֶׁיִּנְהֹג בָּהֶם הֶתֵּר, הוֹאִיל וְאָסַר עַצְמוֹ בָּהֶן, וּבְדַעְתּוֹ שֶׁהַנֶּדֶר חָל עֲלֵיהֶן, אֶלָּא פּוֹתְחִין לוֹ פֶּתַח מִמָּקוֹם אַחֵר וּמַתִּירִין לוֹ נִדְרוֹ, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נֶאֱסַר, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ קַלּוּת רֹאשׁ בַּנְּדָרִים.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)