פרשת במדבר – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת במדבר – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
במדבר א,א: וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה
בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד : מדוע התורה מציינת ב'מדבר', הרי סיני נמצא במדבר, ומה הקשר בין
לשונות 'וידבר' ו'במדבר'? ש"כ: "אמר ה' ... אני חייב להם לישראל על
שהיו בגן ה' בארץ מצרים והלכו אחרי במדבר בארץ לא זרועה. אלמלא לא קיבלו
התורה – על הליכתם במדבר לבד אני חייב להם, כל שכן שקיבלו התורה והמצוות ... או אמר
'במדבר' מלשון 'דיבור', אמר למשה: אף על פי שקיבלו ישראל התורה והמצוות, על
הדיבור 'נעשה ונשמע' והקדימו העשייה לשמיעה ... ונדמו להיות כמלאכים, אותו הדיבור
ערב עלי".
ב,ב: אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת
לְבֵית אֲבֹתָם, יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: מדוע 'לבית אבותם' ולא 'למשפחותיהם'?
ש"כ: "אמר להם שישמרו צוואת אביהם, כדי שלא יהיה ביניהם קטטה לומר דגלי
ילך למזרח, למה למערב אחרי המשכן ... שיעשו צוואת אביהם כמו שעשו במיטתו
(של יעקב אביהם)".
ב,ג-ז: וְהַחֹנִים קֵדְמָה
מִזְרָחָה, דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם ... וְהַחֹנִים עָלָיו, מַטֵּה
יִשָּׂשכָר ... מַטֵּה, זְבוּלֻן: מה משמעות חלוקת השבטים לדגלים?
ש"כ: "יהודה – לפי שהוא מלך, כבודו של מלך שיהיה חונה לפני שער מלך
מלכי המלכים. והחונים עליו מטה יששכר – לפי שהוא בעל תורה, ואין למלך לילך
בלא תורה. ואם אין קמח אין תורה, לזה עמו זבולון – שהיה מאכיל ליששכר, ולזה
תמצא בשאר הדגלים".
מבחר גימטריאות: ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד = כתר; קהת =כתף ה' = תימנה =
נתן ה'; תפקדם = זה תורה.
שבת שלום, שבת של ציות לה', כיבוד
הורים, סיוע הדדי, ונזכה לנצח באופן מוחלט את אויבינו ולהשיב חטופינו, אורן.
מביאור הרב אביגדור נבנצל פרשת במדבר
הושע ב, כא-כב (הפטרת פרשת במדבר): וְאֵרַשְׂתִּיךְ
לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים: מדוע ה' משתמש שלוש פעמים בלשון אירוסין ולא נישואין? הרב נבנצל: "הנישואין
שלנו יהיו בבחינת אירוסין – שתהיה לנו התחדשות וגם שמחה כמו ארוס חדש ... כמו
שבאירוסין הקשר בין החתן וכלה – כולו אהבה בלי פגמים, שהרי אי אפשר שימאס אחד בשני
בשעת האירוסין, מפני שאם ימאס – יתבטלו הנישואין, כך ה' אומר לנו – שהקשר שחנו
יהיה כולו אהבה בלי פגמים, הנישואין יהיו בבחינת אירוסין כל הזמן".