פרשת שמות - המחשבה הרעה: שורש לשון הרע
נכתב על ידי לעולם אודך, 17/1/2025
המחשבה הרעה: שורש לשון הרע
פתיחה: הדיבור המפתיע
משה רבינו, גדול הנביאים, עומד לפני הקב"ה ואומר: "והן לא יאמינו לי". לכאורה, דברים פשוטים של חשש אמיתי. אבל התגובה האלוקית - צרעת - מלמדת אותנו שיש כאן משהו הרבה יותר עמוק. מה בדיוק היה כאן לשון הרע?
השאלה המטרידה
הפרדוקס לכאורה
- משה מדבר עם הקב"ה שיודע הכל
- אין כאן גילוי מידע חדש
- הקב"ה עצמו יודע את מצב העם
- אז איך זה נחשב לשון הרע?
החידוש המהפכני
העומק של לשון הרע
התשובה מהפכת את כל הבנתנו בנושא לשון הרע:
- לשון הרע מתחיל במחשבה
- עצם התפיסה השלילית היא הבעיה
- לא צריך אפילו לדבר כדי לעבור על האיסור
המבט העמוק
- כשאנחנו חושבים שמישהו "לא בסדר"
- כשאנחנו מניחים הנחות שליליות
- כשאנחנו רואים את הצד השלילי
הראייה מול המציאות
1. הטעות של משה
- לא האמין שהעם יאמין
- ראה אותם באור שלילי
- הניח הנחה שלילית על יכולתם הרוחנית
2. העונש המדויק
- צרעת - מחלה שמבודדת
- כמו המחשבה השלילית שמבודדת אנשים
- תיקון דרך ההרחקה
היישום בחיינו
1. בבית
- האם אנחנו "יודעים" שבן הזוג "תמיד" כך
- האם אנחנו בטוחים שהילדים "לא מסוגלים"
- המחשבות השליליות שהפכו להרגל
2. בעבודה
- ההנחות על העמיתים
- הדעות הקדומות על הכפופים
- המחשבות על המנהלים
3. בקהילה
- איך אנחנו רואים את השכנים
- מה אנחנו חושבים על "האחרים"
- ההנחות על קבוצות שלמות
הדרך לתיקון
1. זיהוי המחשבות
- לשים לב למחשבות השליליות
- לזהות דפוסי חשיבה שיפוטיים
- להיות מודעים להנחות שלנו
2. שינוי הפרספקטיבה
- לחפש את הטוב
- להניח הנחות חיוביות
- לראות את התמונה המלאה
3. תרגול יומיומי
- לעצור מחשבות שליליות
- להחליף אותן בחיוביות
- לפתח עין טובה
סיכום: המהפכה שבמחשבה
החידוש העצום שלמדנו ממשה רבינו הוא שלשון הרע אינו רק עניין של דיבור. הוא מתחיל הרבה לפני - במחשבות שלנו, בתפיסות שלנו, בדרך שבה אנחנו רואים את העולם.
נקודה למחשבה: בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם חושבים משהו שלילי על מישהו, עצרו לרגע. זכרו את משה רבינו והצרעת. אולי זו הזדמנות לשנות לא רק את הדיבור, אלא את כל דרך החשיבה?
"וכל המרבה בסיפור, הרי זה חוטא" - אולי הכוונה לא רק לסיפור בפה, אלא גם לסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו בראש?
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)