חנוכה והאור הגנוז
25/12/2024
שיעור זה מוקדש לעילוי נשמת:
יצחק סלים בן חביבה
נפטר בא' טבת התשמ"ו
השיעור נמסר בקהילת בית יהודה בראשות הרב אורי שרקי ביום שישי י"ב כסלו ה'תשפ"ה, ערב פרשת וישלח (13.12.2024).
סיכום השיעור על ידי gpt
עברית (נוצר באופן אוטומטי)
00:00
ח ואנחנו הולכים ומתקרבים אל חג החנוכה אז אנחנו לומדים כמה עניינים שקשורים לחג החנוכה וכאן לפניכם מודפס מספר קטעים אפשר לומר פסקאות מתוך ספר בני יסכר של הרב צי אלימלך מדינוב אחד מגדולי החסידות ועל חנוכה הוא כתב עשרות רבות של דפים אז זה אנחנו כמובן לא נלמד את ה רק כמה פסקאות שנוגעות לנר חנוכה עין בסימן ח מה שכתבתי בשם הרב הקדוש בעל הרוקח זל כן בע הרוקח רבי אליעזר רוקח מבעלי התוספות מחסידי אשכנז מבעלי הסוד של תורת הסוד של חסידי אשכנז א ש כתב שתיקנו נר חנוכה לו נרות נגד האור הראשון הגנוז
01:09
ששימש לו שעות כן כלומר אדם הראשון נברא ביום השישי ב1 שעות היה ליום השישי ונכנסה השבת ועדיין האור שימש כלומר האור הראשון ואז יוצא 24 שעות של השבת ועוד 12 שעות של היום השישי 36 שעות שהיה אור זה האור שנגנז כתוב שראה הקדוש ברוך הוא האור שברא שלא ראוי שישתמשו בו הרשעים עמד וגנזו לצדיקים לעתיד לבוא אז בחנוכה הנס של פח השמן היה קשור לאור הגנוז הזה זה מסביר מדוע בדרך כלל בכל הניסים יש מה שהרב קוק מכנה טבעת טבעית למשל כאשר כאשר אלישה מבקש רוצה לעזור לאיזה אישה אלמנה שואל אותה אם יש לך משהו בבית זא אומרת אסוך שמן אה זה טוב מזה אפשר לעשות
02:12
נס כלומר הוא מכפיל את את המציאות לעומת זה בנר חנוכה היה שמה ממש יש מעין שמן חדש אז זה בא ממקור אחר מאשר המקור הרגיל של הניסים זה בא מהאור הגנוז והנה כן מצאתי גם כן בספרי התלמידים של הקדוש מהרב זצוקל מי זה מהרב זה רבי פנחס מקורץ מגדולי החסידות של הבעל שם טוב החסידות המאוחרת והנה כעת אבער לך את אשר עם לבבי האור הראשון היו מביטים בו מסוף העולם ועד סופו כמו שאמרו רבותינו זל וגנזו הקדוש ברוך הוא לצדיקים ואחד גנזו בתורה כמו שכתבו קדמונינו בעלי רוח הקודש וכל מה שהאדם רואה בכל פעם דבר חדש דבר חדש בתורה הוא מהאור הגנוז זאת אומרת ה מה שהאור הגנוז ימצא
03:17
בתורה זה מה שמאפשר לנו לעשות חידושי תורה כן פתאום מישהו אומר משהו שאף אחד לא אמר לפניו איך יכול להיות הרי זה תורה מן השמיים כן אבל זה בא מהאוצר של אור הגנוז על כן נקראת התורה אור ועל כן חכם בחכמת התורה עדיף מנביא למה כי על ידי התורה תגללו אור הגנוז בכל בעם הנביאים הם משתמשים באור הקיים הם לא משתמשים באור הגנוז יוצא לפי זה שבעלי תורה יש להם צד של עדיפות על הנביאים לכל אחד לפי עסקו ועמלו בתורה ועל ידי אור הגנוז יכול להלביש בכל פעם נסתרות מסוף העולם סופו מה שאן כן הנביא לא בכל פעם תתגלה לו הנבואה והנה לבעבור זה רואים
04:06
הצדיקים ראייה רוחנית למרחוק גם בעולמות העליונים כל אחד כפי השגתו בתורה וכפי שמשיג שם מאותו האור הראשון הגנוז זה המהרל מסביר בהקדמת גבורות השם שהנביאים הם רואים את העתיד אבל הם לא יכולים לראות עולם הבא הם רואים את העתיד כי העתיד גנוז בהווה אז זה בעצם ניתוח של ההווה ומה שגנון בתוך ההווה הולך הוא מתגלה לנביא אבל האור הגנוז לא מתגלה בהיסטוריה ולכן הנביאים אין להם אחיזה בזה ולכן גם עולם הבא לא יכול להיות כתוב אצל הנביאים והנה היוונים הרשעים רצו לבטל התורה אור אשר בה נגנז ה התורה אור אשר בא נגנז האור הראשון זאת אומרת ההתנגדות היוונית לתרבות התרבות
05:07
היוונית המתנגדת לישראל זה בגלל הנקודה הזאת שעבור התרבות היוונית השכל יונק מהסדר של העולם לא מעבר לעולם לא טרנסצנדנטי אין אפשרות של השגה שם בעוד שבישראל יש קשר אל האור הגנוז ואז יוצאת תחרות בין שני אורות כן הרי תמיד אומר יוון זה חושך איך זה יכול להיות שיוון זה חושך הרי זה מלא אור ביוון אלא הכוונה שאור מתחרה באור אז האחד מחשיך את השני הנה בעת הישועה כן החשיכה עיניהם עיניהם כלומר זה אור שמחשיך אור כן זה לא שיוון זה חשכה הרי יש יש עמים מלאי חושך באמת ואילו כן אמרו יש חוכמה בגויים תאמין כן אלא זה אור של חוכמה לעומת אור הגנוז הנה בעת הישועה
06:04
ליהודים היייתה אורה בנס להראות התגברות אור התורה אשר האור הראשון גנוז בה על כן נתקן 36 נרות זה הסיבה שיש 36 נרות נגד האור הגנוז ששימש לו שעות וכבר כתבתי לך לאל ובזה טו אז אז זאת אומרת שאנחנו בעצם מדליקים 36 נרות קודם כל בגלל האור הגנוז חוץ מזה בגלל נספח השמן אבל זה התחיל מהאור הגנוז שהוא 36 שעות איך זה 36 נרות 1 2 3 4 5 6 7 8 זה יוצא 36 אז למה בחבילות של נרות חנוכה מוכים 44 נרות ל השמש כן כן בסדר ובזה יתרץ גם כן אגב ב בקופסאות האלה יש שמה נר שבעיקרון אמור לבעור חצי שעה אבל אם אתם מקרבים את הנרות יותר מדיי אחד
07:03
לשני זה נגמר תוך כמה דקות אז צריך להיות מודע לזה א א אפשר להדליק בזה צריך להרחיק אבל אם כבר אז תקח נר נורמלי גדול היום נרות לא כל כך יקרים כמו שהיה פעם ובזה טורץ גם כן קושיית הראשונים והאחרונים למה תקנו להדליק ולהודות ביום הראשון הרי לא היה נס רק מיום שני ולה זה שאלה המפורסמת הנקראת שאלת הבית יוסף אבל השאלה הזאת נשאלה עוד הרבה לפני הבית יוסף כבר במירי ועוד אחרים ששאלו למה עושים שמונה ימים הרי הנס הוקר רק ביום השני אבל הוא שתיקנו להדליק להודות ולהלל לשם כי טוב על התגברות אור התורה שב נגנז האור הראשון ר לישראל באור הנשי הזה הון
07:52
הדברים ועל כן מוס אז זאת אומרת מה שאומר כאן הבני יסכר זה בכלל לא בגלל הנס בגלל האור הגנוז ור נוז הוא שמונה ו 36 שעות וזהו אז אל תשאל שאלות למה ביום הראשון לא לא היה נז כ א ועל כן מוסיפים והולכים כבית הלל להורות כל מה שמוסיף אדם ימי התעסקות בתורה יתרבה לו האור הגנוז ותהר ידיים וותר ידיים יוסייף אומץ כלומר בעצם האחרה כדעת כדעת בית הלל שאנחנו מדליקים בסדר עולה זה בגלל שהתורה פרה ורבה אור הגנוז הולך וגדל אז ככל שאדם למד יותר תורה יש לו יותר אור בפנים אז זה הפסקה הראשונה היא עוסקת בשאלה של בעצם מהמהות האור של חנוכה זה בכלל אור שבא עוד
08:45
מעבר להיסטוריה אור הגנס עכשיו לפי זה אנחנו נבין עוד כמה דברים ותשכיל ותדע לפי זה למה הנס דחנוכה לא ניתן לכתוב בדברי נבואה כ שארי ניסים כמו שאמרו זל כן שכתוב שאסתר סוף הניסים שואלת הגמרא מה עם חנוכה סוף הניסים שניתנו להיכתב אז מה שמע שחנוכה לא נכתבת יש משהו מהותי בחנוכה שצריך לא להיכתב דהנה הנס הזה נעשה בזמן הפסקת הנבואה עכשיו למה בעצם היה נס כי היה מקום לטענה היוונית דווקא אחרי הפסקת הנבואה בזמן הנבואה אתה לא יכול לטעון שיש עליונות של ה של החוכמה היוונית על חוכמת ישראל כי החוכמה הישראלית ה קשורה ישירות לדיבור האלוהי אבל ברגע שפוסק הדיבור מי
09:38
אמר שיש באמת יתרון לחוכמת ישראל עלפני חוכמת יוון זה חוכמה וזה חוכמה אז הם שווים כמו שהיו אומרים היוונים שמשה הוא הפילוסוף המחוקק של עם ישראל אז באמת יכול להיות שטענה כזאת עשוייה להתקבל לכן היה צריך שיהיה הנס וכדי שלא ייאמרו ישראל חס ושלום עבדה תקוותנו ואין חזון נפרץ ואין נביא וחוזה הנה עשה השם יתברך בזמן ההוא את הנס הזה להורות על מעלת התורה שהיא עדיפה מנבואה ועל ידה רואה האיש הישראלי כל הנסתרות על ידי האור הגנוז בה הנה לבעבור זה הנס לבעבור זה הנס לא ניתן לכתוב בדברי נבואה כי זה כל עיקרו של הנס להתוודע ולהגלות אשר סגב מעלה תור
10:28
תורה ב ברבוי יתירה מדברי נבואה ובן הדברים זאת אומרת אם חנוכה נכנס בתנך אז היייתה לנו בעיה אחרי שנגמר התנך זאת אומרת אז מה באיזשהו שלב הנבואה נפסקת ואז הנך עדות לעליונות תורת ישראל לכן היה צריך שדווקא לא יכתב כדי שיהיה לו ערך של תורה ולא של נבואה ונבוא והחכם עדיף מנביא אז זה ההסבר זה הפסקה הבאה יש פה עוד פסקה ועוד תבין לפי זה לא ניתן לכתוב הנס הזה באותיות כי הוא רומז לאור הראשון קודם שנגנז באותיות זאת אומרת אור הגנוז נגנז באותיות של התורה ולפני שהוא נגנז הוא לא היה באותיות לא באותיות אז אתה לא יכול לכתוב אותו באותיות כלומר נס שמקורו
11:19
באור הגנוז לא ניתן לעבור לאותיות והיו דברים האלה אלה לו נרות אלה זה בגימטריה 36 נגד האור הראשון ש אדם הראשון ו שעות וגם אלה בהכרת הא' ל1000 בגימטריה ה פעמים אור הנזכרים ביום הראשון של מעשה בראשית כמו שכתבנו ל איך כרים המילה אלה א' לה ה א' כמה זה 1000 כן אפשר להגיד א' זה יכול להיות אחד זה יכול להיות 1000 אז 1 ו35 אל 1 זה חמש פעמים אור כי כתוב במעשה בראשית חמש פעמים המילה אור אז אור כפול ח אור זה 207 כפול ח יוצא 1035 זה אלה כן הז ביום הראשון וזה מ ש והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצבך היום על לבבך זאת אומרת הדברים
12:22
האלה למוד תורה שמתחיל מאור הגנוז און הדבר ו תבאר ע רצה השם זה כל זה שייך לבעצם או לעבר הרחוק אור גנוז או לעבר הקרוב חשמונאים מה עם העתיד כן הרי לכל חג יש גם ערך כלפי העתיד אז זה הפסקה הבאה עוד אמר הקדוש רפ זצוקל מי זה רפ רבנו פנחס מקורץ כן בעל ספר מדרש פנחס כן א זצוקל שבכל חנוכה בשעת הדלקת הנרות נתגלה אור הגנוז כלומר זה לא סתם שהנס שהיה במקדש נעשה באור הגנוז בעצם אתה מביא את האור הגנוז הביתה והיא אורו של מלך המשיח עד כאן דבריו ונראה לי רמז הדבר על פי דברי התורה כפי שדרשו חזל תבאר ע רצי השם בארוכה וארץ את התוהו זה בבל ובוהו מדאי
13:26
וחושך יוון על פני תהום אדום רוח אלוהים מרחפת זה רוחו של מלך המשיח וסמ ל ויאמר אלוהים יהי אור הנה היא בריאת האור הראשון שנגנז והנה כבר כתבנו והתבאר בעזרת אם ירצה השם שעל כן קראו לימים האלה חנוכה לשון חינוך כמו שמחנכים הנערים למצוות קודם הזמן של החיוב כדי שיכירו וידעו בעת החיוב אז למה מתחנכים למה חנוכה מחנך אותנו הוא מחנך אותנו לגאולה שהוא חינוך לגאולה שתהייה אחר מפלת מלכות הרשעה ועל כן נעש נעשה הנס באור ההי אור הגנוז מעין האור העתיד אור של מלך המשיח אור הגנוז שהתגלה בשלמות במר בימנו והוא ברמז הכתוב לן אם רצה השם זאת אומרת מה שהוא אומר לנו
14:20
כאן בעל הבני יסכר ש האור הגנוז הוא פעל עוד לפני הבריאה נגנז בתורה יע בזמן החשמונאים ממשיך אחרי הפסקת הנבואה והוא מחנך להתגלות האור הגנוז לעתיד לבוא אז כך שבעצם חג החנוכה הוא חג שאיננו בטל למה איננו בטל כי הוא לא גמר את פעולתו והוא ממשיך לאורך כל הדורות אתה אומר ש יפה אתה אומר שהחשבון היו גם כן מלכים אז זה מתאים למשיח שהוא מלך כן רק שהם לא בדיוק יאהבו את זה בצצ החשמונים אם יש כן כי זה עובר למשפחה אחרת מה בשבת יהודה טוב רבי חנניה בן הקשה אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)