כנפי יונה- פרשת תולדות
26/11/2024
פרשת תולדות
להצלחת חיילי ישראל אמן
וַיֶּעְתַּ֨ר יִצְחָ֤ק לַֽיהֹוָה֙ לְנֹ֣כַח אִשְׁתּ֔וֹ כִּ֥י עֲקָרָ֖ה הִ֑וא וַיֵּעָ֤תֶר לוֹ֙ יְהֹוָ֔ה וַתַּ֖הַר רִבְקָ֥ה אִשְׁתּֽוֹ׃
רש"י כותב ויעתר הוא לשון הפצרה, הרבה והפציר בתפילה וכו
רבקה ויצחק מתפללים להיפקד בזרע של קיימא ויעתר לו ולא לה, שאין דומה תפילת צדיק בן צדיק לתפילת צדיק בן רשע עד כאן רש"י
ולא אמר צדקת בן רשע אלא צדיק בן רשע... ולכך ביאר הרב קרני רא"ם את הדקדוק ברש"י
משמע דווקא צדיק בן צדיק קודם לצדיק בן רשע, אבל לא קודמת לתפילת צדקת בן רשע כדברי הגמרא שתפילת נשים קודמת שהיא קרובה להאכיל את העני מהאיש.
שאם לא תאמר כן איך קדמה תפילת רחל שהיא צדקת בת רשע שכן כתוב "ויזכור אלהים את רחל וישמע אליה ויפתח את רחמה" (ויצא פרק ל פסוק כב)
הנה מוכח תפילת רחל שהיא צדקת בת רשע קדמה לתפילת יעקב שהוא צדיק בן צדיק.
אלא כפי שכתבנו בדקדק רש"י צדיק כן אך צדקת היא קודמת,
ולכך הוקשה לרש"י שאמר לו ולא לה, ויעתר לו בגלל תפילת רבקה שהיא נענת תחילה והבן.
הלכה :
המשנה במסכת ברכות פרק ה משנה א
ואפילו מלך שואל בשלומו לא ישיבנו.
במה מדובר כאשר אדם עומד בתפילת עמידה אסור לדבר או להפסיק בתפילה ובא מלך ושואל בשלומו לא ישיב לו.
דווקא במלך ישראל לא ישיב לו, אבל מלך גוי ישיב לו מפני הסכנה שמה יהרוג אותו.
נפקא מינה לזמננו :
אדם נוסע לאחת המדינות מעולם השלישי כגון סודן, גאנה, זימבבואה צ'אד, קמרון וכו וכו
ועומד בתפילה ועבר המלך במדינה ושאל לשלומו מיד ישיב לו ואף יפסיק תפילתו שמה יהרוג אותו
ולא רק מלך אלא אפילו ראש אירגון פשע או כל עבריין אחר שם במדינה, שואל לשלומו ישיב לו מיד שמה יסתכן למות.
הנגזרת מכך שהוא היקש מתבקש.
כתיב לעניין שבת
מחלל שבת מות יומת. ומה שבת שהיא דאורייתא מחלליה בסקילה, אך מפני פיקוח נפש שבת נדחת
שנאמר אך את שבתותי תשמורו. (שמות פרק לא פסוק יג)
אך בא למעט ואת בא לרבות ואיך שני הפכים בפסוק אחד ?
הכוונה אך בשמירת שבת בא למעט את החולה שמצווה לחלל עליו את השבת
את בא לרבות שבתותי היינו ימים טובים.
מכאן פיקוח נפש הוא כמו יום חול ואף ספק פיקוח נפש דוחה את השבת
ומה תפילה שהיא דרבנן לא כל שכן הותרה וחייב להפסיק מפני חשש פיקוח נפש ואפילו על ספק כלשהו,
יפסיק את התפילה מיד יענה וישיב שלום או שיחה ארוכה ללא כל חשש על ברכות לבטלה.
עומד בתפיל העמידה ושומע את החזן אומר קדושה.
האם יפסיק ויקשיב כדין שומע כעונה או ימשיך בתפילתו.
מרן הרב עובדיה יוסף פסק כך.
אם החזן הוא קבוע ויודע להוציא ידי חובה את השומעים אז יפסיק את תפילתו ויקשיב לחזן כדין שומע כעונה
וזה רק על קדוש קדוש קדוש וברוך כבוד ה' ממקומו .
אסור לענות יחד עם הציבור בשום אופן רק מקשיב לחזן לקדוש וברוך וממשיך בתפילתו הלאה.
אבל אם החזן הוא אחד מהקהל שלא קבוע לא מפסיק בתפילה וממשיך הלאה רגיל.
אם אדם נמצא בברכות קראת שמע לפניה ואחריה ושומע קדיש שלפני העמידה יענה עד יתברך ולא עד דאמירן בעלמא שזה חסידות.
החיוב מצד הדין עד אמן יהא שמא רבה עד יתברך.
התפילה מקורה בתקנת אנשי הכנסת הגדולה שרובם היו נביאים ותיקנו את התפילה מברכות השחר ועד הסיום על פי רוח הקודש ששרתה אז.
התפילה בעיקרון נתקנה אחרי חורבן בית המקדש השני ולכן במקום קורבנות שהיו מקריבים אז תקנו תפילה.
רבותינו תקנו את התפילה על פי סדר העולמות אבי"ע
אבי"ע ר"ת מהסוף להתחלה עשיה. יצירה. בריאה. אצילות.
מה המשמעות לכך.
החל מברכות השחר ועד ברוך שאמר נמצאים בעולם העשיה.
בברכות השחר אתה אמר פוקח עיוורים מתיר אסורים זוקף כפופים מלביש ערומים וכן הקורבנות, כל הפעולות שאתה עושה הם כנגד עולם העשיה כי אתה פועל.
מברוך שאמר ועד ברכו וברכת היוצר אתה בעולם היצירה
שכן שירי דוד המלך הם פסוקי דזמרה ושירה היא כתיבת מילים לחן ועיבוד והיא נקראת יצירה ולכן אתה בעולם היצירה
החל מברכו ועד תפילת העמידה אתה בעולם הבריאה
שכן אומרים יוצר אור ובורא חושך וכו וכו והוא עולם הבריאה .
תפילת העמידה היא עולם האצילות והכי גבוה והוא לשון נוכח והשיחה מול בורא עולם בגוף ראשון
שאומרים ברוך אתה ה'
אתה קדוש אתה חונן הכל בגוף ראשון
בעולם האצילות עומדים מול כסא הכבוד של הקדוש ברוך הוא ומשבחים ומבקשים לפי נוסח התפילה.
דוד המלך אומר הללו את ה' מן השמים הללוהו במרומים.
הקשה על זה הרב עולם תמיד באומרו איך אפשר להלל את ה' במרומים אבל אנחנו בארץ
תשובה : כאשר אתה מגיע לעולם האצילות בתפילה העמידה,
אתה בגוף בארץ ומכוון שאתה בבית המקדש והנשמה עולה לעולם האצילות ולכן משם אתה מהלל לה' יתברך
והוא הטעם הללו את ה' מן השמים
ולכן אסור לדבר בכל התפילה או לפחות מברוך שאמר ועד סוף התפילה,
כי זה מעכב את התפילה והיא לא עולה לכסא הכבוד בגלל שדיבר בתפילה ואסור.
ולכך יזהר כל אדם לא לדבר בשעת התפילה כלל למעט מה שהוזכר בתחילת דברנו במדינות העולם השלישי שרק פיקוח נפש
ואחר הדברים האלה זכיתי לחדש חידוש יפה
בבניין בית המקדש השלישי בעזרת ה' בקרוב
האם יהיה גם הקרבת קורבנות וגם תפילה או שהקרבת קורבנות בלבד והתפילה תתבטל ??
תשובה : כתוב מפורש בתפילה מה יהיה, שמגיעים לרצה
כתוב שם ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון
אשי ישראל אלה הקורבנות אשי ריח ניחוח לה' ותפילתם מהרה תקבל. ושש אנכי.
כב ) ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב.
ראה רש"י ושאר המפרשים שעשו היה מרמה את אביו ואף אמרו שהיה משחד אותו ולכך כהו עיניו,
ויש האומרים אהב אותו כביכול כדי לקרב אותו.
למעשה צריך להבין מה החילוק הזה וכי יצחק לא אהב את יעקב ?? פשיטא שאהב וכן רבקה אהבה את עשו..
אלא לעניין עדיפות שכל אב אוהב את בניו ובנותיו אבל תמיד ולכולם, יש חיבור מיוחד לאחד מהילדים.
יש מקום להקשות הרי עשו היה רשע גמור פוגע בבריות רוצח אונס כמו חמאס ימח שמם.
אם כן, איך זה שלא יצא קול על עשו ?? ואיך אביו לא שמע על כך ?
אם כן, איך אהב יצחק בן כזה רשע ועוד רצה לתת לו את ברכת אברהם לו ולזרעו אחריו ?
שהרי כתיב ויחרד יצחק חרדה גדולה בשומעו כי בנו האהוב הפסיד את עולמו..
תשובה : הוא הטעם שכתוב ותכהינה עיניו מראות שאף על פי מה שכתבנו לעיל היה אוהב את עשו והיה גם מברך אותו לתת לו את ברכת אברהם
עיין הרמב"ן שם
הוא הטעם שאמר שלמה המלך "על כל פשעים תכסה אהבה" (משלי פרק י פסוק יב).
אולי למד שלמה המלך מפרשת הברכות האלה..
שבת שלום ומבורך שתפו כמה שיותר ומי שישתף יזכה לברכות הרבה. אמן
דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה. חביבה את פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה.
חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'ירייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בר יעקוטה
גבורי ישראל ובכללם
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
משה אברהם בראון
אביב מגן
חמשאת מרים רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)