chiddush logo

הניסיון שנכשל (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 11/11/2024

 בס"ד .


הניסיון שנכשל
-------------------------

 אחד הדברים המופלאים בתורה הוא ניסיון העקדה.
 היה זה ניסיון מופלא, משום שהוא היה מתוחכם ומורכב ועם דגשים הפוכים למה שבסוף אנו למדנו והבנו. פיספסנו את הפרשה הזו ו"מתחנו" אותה למחוזות נפסדים  [גם של יהרג ואל יעבור]
 היה זה בסך הכל ניסיון שנכשל.
 הניסיון לא היה נכונות אברהם להקריב את בנו. עצם הנכונות להקריב בן היא כבר כישלון
 הניסיון היה אחר והוא בא לידי ביטוי
בפתיח של פרשייה זו .

הניסיון היה להגיד "לא רבתי.
לפסול על הסף את בקשת האלוהים .
 גם לא בכדי בא  הניסיון הזה ,אחרי סדרה של דברים :
"אחרי הדברים האלה" .
ובראשם  עמידת אברהם כנגד הקב"ה לסנגר על אנשי סדום ולמנוע מיתה של חפים מפשע.
 
אז הניסיון היה להציע לאברהם בכוונת מכוון,הצעה נפסדת במהותה ואשר מתבקש  לדחותה על הסף . גם לוודא שאברהם מצוי בסקלה הכי גבוהה לקומם עם ועולם.
[ניסיון למנוע שפיכת דם רשעים לגיטימית יותר מלסרב להקריב בן חף מפשע ?!]
היה לו לאברהם,לומר לקב"ה.  אתה בשם הוויה ,לא באמת מתכוון לזה .[שהרי הדגש : "והאלוהים ניסה את אברהם"]
ואתה רק רוצה שוב לוודא שאני אברהם הבנתי עד תום את היותך יותר מ"אלוהים" .
 שחוויתי אותך גם בשם הכולל והמלא - של שם הוויה. 
לכן גם את הניסיון הזה מבקש  הקב"ה אך בלשון אלוהות של  : "אלוהים"
 הקב"ה גם כלל בניסיון זה דרך ארוכה ושאר מכשולים מרמזים והכלולא בכדי.
 שאברהם ישוב ויהרהר בדברים,ושמא יעמוד בניסיון האמיתי 
 שגם אם יגיע לבסוף להר המוריה  ייעשה את כל הטקס יניף המאכולת לתקוע אותה דווקא בארץ כסמל של הכחדה טוטאלית של  הרעיון של הקרבת אדם 
 
תארו לכם אם כך היה פועל אברהם  באיזה קסם של סוף 
הייתה מסתיימת פרשת העקדה ......
שלעולם אין שפיכות דמים גם לו בעבור האלוהים
 
בשכלול מעניין סדום ,אברהם אפילו לא היה צריך כאן  להתווכח ,אלא לקבוע 
בלא רבתי . לומר לו לקב"ה , זה לא מה שבאמת אתה אלוהי .....לא באמת אתה מבקש ממני להקריב את בני יחידי זה אך ניסיון של מבחן ליידע אם אני אכן ראוי כבר בשלב זה להיותי אב המון גויים
וכל בקשתך אך להעמידני בניסיון האמונה המלא .
 להתחיל את בניין האמוני של העולם - במצגת ערכית של אור .שמרווממת את הצלם ....ועד כדי אלוהים
של פסילת שפך דמים מכל סוג  כולל שפיכת דם בהמות ,,,וודאי  כקורבנות  [פרס ניחומים לאברהם עם כשלונו בעקדה .לאמור : התגלה שעדיין האדם לא נכון ומוכן לוותר על עניין קורבנות.  כי אז נשלול לחלוטין קורבן אדם. ונתיר ונשחרר אך לפי שעה קורבן בהמות  שנאמר "ואחר אייל נאחז בסבך] 

 הנה כי כן, אם אברהם היה עומד בניסיון הקב"ה היה גם מקווץ לנו את ההיסטוריה האנושית .
 היינו חוסכים את כל המסע של תורת הקורבנות החליפיים של בהמות .
שמשמעותה הסתבכות כח האדם בסבך של היסטוריה מיותרת 
 ברמז של : אייל הנאחז.......
 בהר המוריה היה יורד כבר אז  מודל סמלי של בית המקדש.
 הקב"ה בכל השלבים המייגעים במסע המורכב לעקדה ביקש בכוונה תחילה ,
שמא בכל זאת   ירד האסימון לאברהם ....
 ומשלא ירד וזה הניף ידו לשחוט את בנו , נטש הקב"ה את הזירה
 והניח אך למלאך להמשיך לפעול בשמו.,,,,,,,

 ביום שנתפקח לראות כך את סיפור העקדה משהו רציני ישתנה בעולם.....
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
משה אהרון (12/11/2024)
בס"ד.
כשיצחק מרמז לאביו.
------------------------
וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו, וַיֹּאמֶר אָבִי, וַיֹּאמֶר, הִנֶּנִּי בְנִי; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה, לְעֹלָה. ח וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה, בְּנִי; וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם, יַחְדָּו. ט
מה הייתה שאלת יצחק. ?
ומה הייתה תשובת אברהם. ?
והאם התשובה או התשובה המרומזת ,
היא שגרמה לאב ולבן ללכת לבסוף יחדיו.
משה אהרון
משה אהרון (11/11/2024)
בס"ד.

שאלה.
-------------
אם מעשה העקדה היה כה מרשים ,חשוב ומוצלח
מדוע זה ,הוא אינו מוזכר לא בתורה ולא בשאר כתבי המקרא.
[לפי מיטב זכרוני כמובן ואולי אני טועה.]
יחד עם זאת הוא כן נרמז ודווקא על הפן השלילי.
שהעקדה המיטה על יצחק טראומה קשה שליוותה אותו כל חייו.
היה הוא רדוף פחדים מאותה החוויה , עד כי האלוהות בתודעתו נחקקה
כמהות המלווה בפחד .
ועד כי גם בתודעת יעקב נותר אותו הרושם : עד כי הקב"ה מכונה בפיו : "פחד יצחק".
[נשבע בפחד אביו יצחק]
ודוק : לא בכדי מכנים את הקב"ה - "פחד יצחק".......
משה אהרון