chiddush logo

צדק צדק תרדוף (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 2/9/2024

בס"ד.


צדק צדק תרדוף- על הצדק הכפול והרדיפה.
==============================

 צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, צֶדֶק צֶדֶק, תִּרְדֹּף--לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.  {ס}  כא לֹא-תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל-עֵץ:  אֵצֶל, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-לָּךְ.  כב וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.  כא לֹא-תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל-עֵץ:  אֵצֶל, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-לָּךְ.  כב וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. 

נקדים ונאמר שכל הפסוקים,מראשית הפרשה ועד הסיום בקטע המצוטט לעיל . הם בבחינת חטיבה רעיונית אחת ושלמה. עניינו ברשימה זו יותר התמקדות  בביטוי : "צדק צדק תרדוף"

 ושאלה היא והיא כפולה:
 ראשית : מדוע הכפיל הכתוב את ה"צדק".
 שנית : מדוע הצמיד הכתוב יסוד של "רדיפה" 
ביחס לצדק הכפול.
 אלא שביקש הכתוב להפריד בין צדק של חיים בין איש לרעהו בעם ישראל. ובין הצדק האחר של ירושת הארץ שיש בה בדרך כלל עימות עם גורמים זרים .
שגם אותה צריך לרשת בצדק.
 
הנה כי כן, 
צדק אחד - למען תחיה חיים בתוך כלל ישראל 
 וצדק אחר למען תירש את הארץ.[בדרך כלל אל מול זרים]
[שגם הנביא אמר : "ציון במשפט תפדה...."]
 
הנה כי כן,  כפי שפתחנו :
 לאחר מינוי מערכת משפט ראויה ווידוא כי יש בה אך ידיים נקיות מגיע השלב של מיצוי המשפט בפיסגתו - עשיית צדק כפול כאמור.
 
והנה גילתה התורה כי הצדק המוחלט הוא חמקמק ואינו בהישג האדם. צדק מוחלט הינו אך נחלת  ה' בלבד.
 
לפיכך, מצווה האדם להיות תמיד במגמת רדיפה לנסות ולאחוז ככל האפשר בצדק החמקמק.

ירושת הארץ תלויה בקיום הצדק הכפול כאמור.
 רק אם ננסה בנחרצות לשמור על הצדק הכפול כאמור "נאושר" להתקיים בנו  :
 [שגם הנביא אמר : "ציון במשפט תפדה...."]

אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ

ועתה ביתר שאת בימים אלו אל לנו לשכוח הצדק הכפול שבו כאמור תלויה זכות ירושת הארץ 
 כשם שאנו מצווים  לרדוף אחר הצדק של החיים בינינו לבין עצמנו, כך מצווים אנו ובאותה הדרגה לרדוף אחר הצדק עם שכנינו בירושת הארץ.
 ולאותם המכונים : "נערי הגבעות" שימו לנגד עינכם את ההמשך לאמור :  לֹא-תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה, כָּל-עֵץ:  אֵצֶל, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה-לָּךְ.  כב וְלֹא-תָקִים לְךָ, מַצֵּבָה, אֲשֶׁר שָׂנֵא, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ. 
 כל נטיעת עץ בעוולה ובהשגת גבול בארץישראל -  הוא בבחינת  נטיעת "אשרה"....
 כל הקמת בית בעוולה ובהשגת הגבול הוא בבחינת "מצבה"....
 את אלה המעשים שונא אלוהינו.
 ואם הם נעשים שלא בקונצנוס כללי,אותו הפוגע באחדות העם . על כך גם לא תהא סליחה...
 זכרו , אבותינו : אברהם ויעקב, קנו בכסף מלא את ארץ ישיבתם ונחלתם.
 גם מבחינה זו ראוי לקיים אך מעשה אבות ......
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (2/9/2024)
בס"ד.
לא דומה גאולה ראשונה לגאולה אחרונה - גאולת הקץ.
רבים וטובים טועים להקיש בין גאולת מצרים לגאולת הקץ - שבניצניה אנו שרויים.
בגאולה ראשונה מטעמים עמוקים הקשורים באלוקות : הציווי היה לרשת את הארץ בהשמדת אוכלוסיתה - היה זה ריקבון אנושי ללא תקנה.
אסור להקיש מזה לתנאי הירושה כיום .
על גאולה זו שולטים הנביאים והיא מכח היותה סנרגטית עם גאולת כלל האדם, יש בה התחשבות מלאה בתושבי הארץ .
שהרי בגאולה זו אנו נגאלים גם למענם....
להיותינו סוף סוף גם אור לגויים....
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע