פירושים על תלמוד ירושלמי
כידוע, לא נכתבו הרבה פירושים על התלמוד הירושלמי, בודאי פחות מאשר על התלמוד הבבלי.
פעמים רבות, גדולי ישראל שהקדישו את מיטב חייהם ללימוד התלמוד הירושלמי ולכתיבת ספרים ופירושים עליו-עשו זאת על מנת להתחבר לירושלים, כך שגם אם פיזית לא הצליחו להגיע לירושלים-הם התחברו לירושלים דרך העיסוק והכתיבה על התלמוד הירושלמי, וזאת על אף שהתלמוד הירושלמי כלל לא נכתב בירושלים, ללמדך עד כמה שהשם יכול להשפיע, אגב, על מנת להתחבר לאווירה של ארץ ישראל אפשר גם דרך לימוד ועיסוק בסדר זרעים.
גדולי פולין כתבו פירושים וספרים גם בנושאים שאינם מקובלים מספיק בעולם הישיבות הליטאיות, כגון-על מדרשי ההלכה ועל הירושלמי, בישיבות הליטאיות עסקו יותר בסדרי נשים ונזיקין, בבריסק גם בסדר קדשים, ולימוד השו"ע הלכה למעשה, גם כאשר כתבו על הירושלמי-בדרך כלל לא ראו זאת כמפעל חיים עיקרי ומרכזי.
ואגב איזכור ירושלים, נראה להוסיף שירושלים וטבריה הם ערים שיש בהם עליות ומורדות, תרתי משמע...והמבין יבין...