chiddush logo

סיפור לידת בני נחור

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 14/7/2010

"הנה ילדה מלכה גם היא בנים לנחור אחיך" (כב, כ-כד)

בין סיפור העקידה וסיפור מות שרה מופיעים כמה פסוקים שלכאורה אינם שייכים לעניין, שהרי הם מספרים על קורות משפחת אברהם בחרן.

רש"י מסביר שהקשר לעקידה הוא שאחרי העקידה אברהם רצה שיצחק יתחתן ויוליד בנים, מפני שהתעוררה בו המחשבה "אילו היה בני שחוט, כבר היה הולך בלא בנים". יש להוסיף, שהוא דאג לזרעו של יצחק מפני שהבטיח לו ה' זה עתה: "והרבה ארבה את זרעך". לכן התורה מספרת שנולדה בת במשפחת נחור אחיו של אברהם, והיא ראויה ליצחק.

אבל מדוע הגיעה הבשורה דווקא עכשיו, ומדוע לא שלח אברהם את יצחק עוד לפני כן? אפשר שהכל קשור למותו של תרח אבי אברהם.

מתי מת תרח? נעשה חשבון על פי הפסוקים: לעיל יא, לב נאמר: "ויהיו ימי תרח חמש שנים ומאתים שנה". בן כמה היה בנו אברהם כשמת תרח? מהפסוק "ויחי תרח שבעים שנה ויולד את אברם" (יא, כו) יוצא שכשתרח מת בגיל 205 היה אברהם בן 135. אברהם היה בן 100 כשנולד יצחק. העקידה היתה כשיצחק היה בן 37, כפי שמוכיח רש"י לקמן כה, כ, מסמיכות מיתת שרה (שהיתה בת 90 כשנולד יצחק, ומתה בגיל 127) לעקידה. אם כן, אברהם היה בן 137 בעקידה, והיה זה שנתיים לאחר מות תרח. זאת אומרת שתרח מת שנתיים לפני הזמן של עקידת יצחק.

באותם ימים, מידע עבר ממקום למקום באיטיות, ולכן השמועה על מות אביו הגיעה אל אברהם רק אחרי העקידה. מסתבר שאגב שמועה זו, הגיע אליו גם המידע על לידת הבנים במשפחתו. הדבר רמוז בלשון "ילדה מלכה גם היא" - מפני שבשורה זו היתה אגב ידיעה אחרת שהגיעה לאברהם.

כנראה, אברהם רצה שיצחק ישא דוקא אשה ממשפחתו, אבל לא רצה שיצחק יסע לחרן כל עוד אביו תרח, שעבד עבודה זרה, היה בחיים והיה עלול להשפיע עליו, כמו שמסיבה זו אברהם עצמו עזב את אביו.

ומדוע אין התורה מזכירה את הידיעה על מותו של תרח? הסיבה היא כדי לא לתת פתח לביקורת על אברהם שעזב את אביו בחייו ולא כיבד אותו, כמו שהסבירו חז"ל שלכן נכתב "וימת תרח בחרן" (לעיל יא, לב) לפני עליית אברהם לא"י, אף שהוא מת שנים רבות אחר כך (רש"י שם).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע