chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בחוקותי (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אורן מס, 31/5/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת בחוקותי

ויקרא כו,ד: וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם: אם נעשתה עסקה של קנייה או מכירה, מה הכוונה ב בְּעִתָּם? רש"ר הירש: "הם יורדים בעתם ומביאים עמם ברכה ... ה' מנהיג תנאים אלה (של ריבוי גשמים) על פי הזכויות והצרכים של חייכם המוסריים. הוא נותן לכם גשמים אלה כגשמים שלכם, ושולח אותם בעתם".


כו,ט: וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם--וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם, וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם: איך אפשר להרבות אדם? רש"ר הירש: "בניכם ידמו לכם מבחינה רוחנית ומוסרית, כך שכביכול תכפילו עצמכם דרכם".


כו,יג: אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִהְיֹת לָהֶם, עֲבָדִים, וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם, וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת: במה מתבטאת הקוממיות? רש"ר הירש: "רק מתן תורה שבר גם את מוטות העול (של מצרים) ... נתן הבנו ה' לנֶצח את היכולת לעמוד בזקיפות קומה, והעניק חנו עצמאות וחירות. הוא נתן לנו (על ידי מתן התורה) לכל הפחות את הכיוון וההדרכה ללכת קוממיות בכל דבר וכנגד כל דבר".


כו,טז: וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה: מהי 'בהלה'? רש"ר הירש: "בהלה היא הניגוד הגמור ל'קוממיות', שהיא תחושה של ביטחון ... אובדן הביטחון העצמי הוא הגזירה הראשונה שבאה על ראשינו בגלל המרי בדבר ה'. והחולשה והחרדה בדעת וברוח מולידים חולשה וחום בגוף, שכן הדעת מכלכלת את הגוף".


כו,מב: וְזָכַרְתִּי, אֶת-בְּרִיתִי יַעֲקוֹב; וְאַף אֶת-בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת-בְּרִיתִי אַבְרָהָם, אֶזְכֹּר--וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר: מה משמעות סדר האבות מהסוף להתחלה, מיעקב לאברהם? רש"ר הירש: "במשך תקופת יעקב הם נאלצו לסבול את שנאת האומות, ועתה בדומה ליצחק, תוטל עליהם קנאת האומות ... גם מתוך שפע גשמי, אזי ... השמש שזרחה לאברהם תזרח להם אף בגלותם. כאברהם, הם יבנו מזבחות לה' ולתורתו בקרב האומות ... ורק אז – 'והארץ אזכור' ... אשיבם אל הארץ כדי שימלאו את ייעודם כעם התורה בארץ התורה. נמצאנו למדים שברית יעקב, ברית יצחק וברית אברהם – הם שלושת השלבים שבהם עליהם למלא את ייעודם בגלות".


כז,לב: וְכָל-מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן, כֹּל אֲשֶׁר-יַעֲבֹר תַּחַת הַשָּׁבֶט--הָעֲשִׂירִי, יִהְיֶה-קֹּדֶשׁ לַיהוָה: מה משמעות 'מעשר בהמה'? רש"ר הירש: "ביטוי של הודאה לה' על השגחתו המברכת את נכסי האדם ... מעשר בהמה מציין שעושרו של בית יחיד תלוי בהשגחתו הפרטית של ה' ... בהמת משר מורה שברכת ה' השורה על הבית הביאה להצלחת העדר. הבהמה מתקדשת בקדושת קרבן ומייצגת את אישיותו של בעל העדר, החפץ להתקרב אל ה' דרך קרבן זה".

 

שבת שלום, שבת של סיפוק צרכינו מאת ה', ריבוי בנינו בדמותנו, בקוממיות ובתורניות והכרת טוב ה', ושנזכה לנצח על מלא ובתנופה, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אורן מס (7/6/2024)
שמחתך היא שמחתי. חזק ואמץ.
ציורים לפרשת שבוע