chiddush logo

פתח גמח

נכתב על ידי אביהו ח, 25/4/2024

 *עמוד חסד דאצילות*

_דרכי החסידות משיחות ומכתבי הרבי הריי"ץ מליובאוויטש:_

בעיר פולוצק היה חסיד חנווני בשם ר' ישראל. הוא היה נוסע אל ה"צמח צדק". היה יהודי פשוט. פעם אחת היה בליובאוויטש אצל ה"צמח צדק" בפרשת וירא, ושמע מאמר חסידות מהרבי שאברהם אבינו היה נדיב בגופו בממונו ובנפשו, והרבי ה"צמח צדק" הביא את מאמר הפרדס בשם ספר הבהיר: אמרה מדת החסד לפני הקב"ה כו'. והרבי הוסיף, שאברהם אבינו בהיותו כאן למטה החליף בגמילות חסד שלו בגשמיות את ספירת החסד של אצילות.

במילא מובן שאברהם אבינו היה למעלה ממידת החסד של אצילות, שהרי אם מדת החסד של אצילות הייתה למטה, לא הייתה יכולה להתלבש בגשמיות, ואילו אברהם אבינו המשיך את החסד בגשמיות, וזאת מפאת מעלת הנשמה בסוד הבירורים.

ר' ישראל שמע את הדברים ושינן אותם. את כל המאמר לא תפס, רק מילים בודדות החדירו אותו ואותן הוא שינן לעצמו. בבואו הביתה -פעם היה הסדר כשחסיד שב לביתו מליובאוויטש ערכו לו קבלת פנים והתאספו לשאול אותו על מה ששמע וראה - ושאלו את ישראל החנווני, אולי אתה יכול לחזור על המאמר, והוא ענה בשלילה, רק כמה מילים ששיננתי לעצמי, והוא חזר בפניהם על הפסקה האמורה. 
לאחר מכן יצא למסחרו כדרכו.

בשוק היה גם נחמן החנווני ויוסף החנווני, והחליט ישראל החנווני להיכנס אל נחמן החנווני לבקש ממנו גמ"ח. הוא לא נצרך אז לכסף, אך בשומעו מהרבי המעלה שבגמ"ח, רצה לזכות את חברו במצות גמ"ח. כך עשו גם נחמן ויוסף החנוונים וכך נהגו כל יום להלוות אחד לשני גמילות חסד.

כשבא ישראל החנווני שוב לליובאוויטש, יצא ה"צמח צדק" לבית המדרש ושאל אחד הגבאים על ישראל החנווני, מי הוא? ולא ידעו, כי הוא היה מהחסידים הבלתי מפורסמים. ושאל ה"צמח צדק" את חיים בער שענה לו שזה ישראל החנווני מפלוצק, והורה ה"צמח צדק" להכניסו אליו. כשר' ישראל נכנס אל ה"צמח צדק", שאל אותו הרבי מה היא העבודה שלו, וענה שהוא קם בחמש בבוקר, אומר תהילים, שותה תה, מכין עצים והולך לבית המדרש להתפלל. אחרי התפילה הוא לומד פרק משניות, הולך לביתו, אוכל ויוצא לשוק. לעת מנחה הולך שוב לבית המדרש להתפלל מנחה, לומד "עין יעקב", מתפלל מעריב ושב לביתו.

ממשיך ה"צמח צדק" ושואל אותו: נו, צדקה? אמר לו ר' ישראל שהוא אדם עני ואין ביכולתו לתת. 

ה"צמח צדק" המשיך לשאול אותו עד שהביא אותו לספר על התנהגותו בגמילות חסדים.

לאחר מכן שאל אדמו"ר מוהר"ש את ה"צמח צדק" - להיותו מקורב יותר לאביו וגם דר יחד איתו במעונו - מה ראית עליו? ענה לו ה"צמח צדק": ראיתי על ישראל החנווני עמוד אור של חסד דאצילות.

_מקור: ספר השיחות ה'תש"א עמ' לה-ו • *מוגש ע"י מכון 'אור החסידות'*_

_להצטרפות לקבלת 'דרכי החסידות יומי' מתורת הרבי הריי"ץ מדי בוקר הצטרפו לקבוצה בוואטספ (קבוצה שקטה, הודעה אחת ביום):_
https://chat.whatsapp.com/BoeadXjQQ3X1cq13SNBOFm

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה