chiddush logo

פסח של תפילה

נכתב על ידי הרב יהושע אלט, 19/4/2024

  להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.


כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.


פסח של תפילה

 

בסיפור פורים עשה מרדכי צום שלושה ימים באמצע ניסן שכלל את ליל פסח. זה נראה תמוה שכן היה לו עד אדר בשנה הבאה לעשות צום של שלושה ימים. למה הוא בחר את ליל הסדר, את הלילה שיש לנו מצה, מרור, ארבע הכוסות וכדומה? ואכן, רש"י מתרגם "ויעבר מרדכי" שעבר על חוק התענית ביום טוב (מגילה טו.).

 

ה"תפארת שלמה" מלמד שהמילה "הגדה" קשורה למשכה, מושך כמו התרגום אונקולוס על "וימשכו" (בראשית לז:כח) הוא ונגידו, מאחר וכוחות אדירים יורדים בליל הסדר. ה"דברי חיים" מעיר על דברי ההגדה שאינו יודע לשאול "את פתח לו" שהוא לא מבין שהשערים מ"א" עד "ת" (כל השערים) נפתחים בלילה הזה.

 

ב"מה נשתנה" כתוב "וכאן הבן שואל", הילד צריך לומר את מה נשתנה. במהלך הסדר, בשנת תר"ד (1844) אביו של ה"בית אהרן" אמר שזה אומר גם כאן בליל הסדר הוא המקום שבו אנחנו, ילדי ה' יכולים לבקש בקשות. "כל דצריך ייתי ויפסח" - לכל דבר שאתה צריך לשפוך את לבך בתפילה (תפארת שלמה ד"ה כל).

 

הגמרא (פסחים לו.) מספרת לנו שמצה נקראת לחם עני מאז שעונין עליו דברים הרבה, אנחנו מצהירים הרבה דברים על המצות כמו ההגדה והלל. עונין פירושו לענות כמו ב"יענך ה'" (תהלים כ:ב) כלומר ה' עונה לבקשותינו בלילה הזה. זו הכוונה בהא לחמא עניא המתייחסת למצה ועניא משמעה לענות. זה מסביר מדוע תרגום אונקולוס על מצה הוא פטירא, להיפתח כפי שהוא פותח שפע עצום. בכך אנו יכולים להבין מדוע זה היה הזמן שנבחר לצום ולתפילה להסיר את גזירת המן. בואו כולנו ננצל את ההזדמנות המיוחדת שמעניק ליל הסדר.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע