שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי
העבדים באמריקה בתקופת המאבק על שחרורם חיברו שיר, שהיה בנוי על הפסוק "שַׁלַּח אֶת עַמִּי".
אך
האמת שמעולם לא אמר משה רבינו לפרעה - "שַׁלַּח אֶת עַמִּי",
הציטטה היא חלקית, וחלק מהאמת לא רק שאינו אמת, אלא במידה מסויימת הוא שקר.
משה
אומר לפרעה "שַׁלַּח אֶת עַמִּי", ומוסיף מילה אחת נוספת: "וְיַעַבְדֻנִי".
לא פריקת עולו של פרעה היה היעד, לשחרור יש מטרה נעלה - "וְיַעַבְדֻנִי",
לעבוד את ה'.
ישנן
שתי חירויות: חירות שלילית וחירות חיובית.
חירות
שלילית - משמעה הסרת כל הפרעה חיצונית המונעת מהאדם לממש את
רצונו. אין לה מטרה חיובית. כל ייעודה - פריקת עול. חירות חיובית - אין בה
רק שלילת המפריע החיצוני, אלא יש בה תרומה למען השגת יעדיו של האדם.
"שַׁלַּח
אֶת עַמִּי" - זוהי החירות השלילית, השוללת את השיעבוד המצרי, "וְיַעַבְדֻנִי" - זו החירות החיובית.
משה
לא התכוון להיות מנהיגם של עבדים המחליפים משעבד אחד במשעבד אחר גרוע הימנו. משה
התכוון למתן אפשרות לעם ישראל, ובאמצעותו לאנושות כולה - להכיר במרותו של אדון
העולם, ועל ידי כך לא יהיו עוד עבדים בעולם: לא לבשר ודם, ובעיקר לא ליצרים
ולתאוות שלהם עצמם.
הרב
יעקב אריאל שליט"א