מכבד פה וכבד לשון ועד ערל שפתיים
נכתב על ידי משה אהרון, 9/1/2024
בס"ד.
מכבד פה וכבד לשון - ועד ערל שפתיים.
---------------------------------------------------
והלא מהמקרא ברור כי לא מדובר בליקוי אחד.
שמשה בטרם דיבר אל בני ישראל תיאר עצמו אך ככבד פה וכבד לשון.
והנה שדיבר איתם עם ישראל , והחל לגמגם עצמו לדעת, נוכח בהחמרה כי לקה גם ב"ערלות שפתיים".
קראו בבקשה את הדברים הבאים :
משה תחילה ביקש להדוף מעליו השליחות כי הוא לא ראוי ומתאים [ "מי אני ?]
אחר כך הוסיף וטען דברים המרמזים כי לא רק לא יועיל אלא יביא "נזק".
באומרו כי הוא כבד פה וכבד לשון.
ובהמשך רמז כי יש ביכולת האלוהים לפחות לרפא אותו מליקוי מפריע זה.
בטענתו כי הליקוי נמשך :"גם מאז דברך אל עבדך".
וה' השיבו בקליפת אגוז : "חשבונותיי שונים מחשבונותיך",
שהרי מי שם פה לאדם.....
אז ה' החליט בכוונת מכוון שלו : כי המגמגם הזה משה, הוא הוא שיהא שליחו להביא דבריו
לעם ישראל ולפרעה.
אבל בכל זאת ביקש ה' להניח דעתו של משה באומרו :
"לך ואנוכי אהיה עם פיך והורתיך אשר תדבר".
והנה משה בכל זאת מטיח בה' : "שלח נא ביד תשלח".
ואזיי תגובה עיקשת זו של משה , גורמת לקב"ה חרון אף וגם להעמיד פיתרון נוסף אחר .
משופר משהו צירוף אהרון כ"דבר" והבטחה שהקב"ה יהיה עם פיו של אהרון ועם פיו של משה.
ויראי ה' הזכים צריך שתתעורר בהם השאלה מדוע נזקק הקב"ה לכל מיני פתרונות לגימגום של משה והלוא לא פשוט יותר שרופא כל בשר ירפא אותו.
נניח לפי שעה לשאלה זו להמשיך לנסר בחלל האויר עד תומם של הדברים.
והנה משמשה קיבל שלוש :
ראשית אהרון ידבר.
שנית ה' יהיה עם פיו של אהרון
ושלישית שה' יהיה גם פיו של משה.
צריך לכאורה לשוב ולשאול : מה היא אותה התופעה שמתבטאת בכך שה' יהיה עם פיו של אדם.
במקרה זה וודאי לא ריפוי הליקוי הבסיסי של הגימגום. ואולי כפי שניווכח בהמשך יכול שתופעה זו מחמירה את הקיים להוסיף ליקוי נוסף למשה בנוסף להיותו כבד פה וכבד לשון [ערלות שפתיים].
והנה משה מתחיל שליחותו בנסותו לדבר עם ישראל שנאמר :
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְלֹא שָׁמְעוּ, אֶל-מֹשֶׁה, מִקֹּצֶר רוּחַ, וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה. {פ}.
.
ניסיונו זה של משה ,הביא לו מפח נפש נורא :
גימגומו גרם לקוצר רוח של בני ישראל. מה עוד שהעבודה הקשה הפכה אותם לחסרי כל סבלנות .
משה שם לב כי הגימגום הרגיל שלו אף הוחמר, בכך שלא רק מיליו יצאו מרוסקים אלא גםיצאו בהברות בלתי מובנות.
שהרי בנוסף לפה וללשון ,נכנסו השפתיים בבעייה נוספת .
בהיות ושפתיו משל נחשקו כמו בעוית מה שמכונה "ערלות שפתיים". והתוצאה חישוק השפתיים מטשטש גם בהירות
המילים או ההברות.
משה ההמום והפגוע שב להתלונן : איך בכלל פרעה ישמע אותו,שהרי הוא עתה גם "ערל שפתיים". ועוד הדגיש אם עם ישראל לא שמע אותו בהיותו כאמור גם "ערל שפתיים" איך פרעה - מלך ,בכלל ישמע אותו.
והנה שוב הקב"ה כועס אך כובש כעסו אך רמז למשה בכך שאם עד עתה דבר הקב"ה עם משה.
עתה דבר גם עם אהרון .[להיותם : "הוא משה ואהרון"]
הקב"ה הסתפק רק ב"מחאה" מינורית זו.
ומיד התרצה ושב לדבר עם משה בלבד ובהדגשה של : "אני ה'" לאמור דרכי ה' הניסתרות מבינת האדם יש וישארו עלומות אפילו ממשה...
והנה משה שב וחזר לנופף ביסוד הכואב הנוסף שהוא : "ערל שפתיים".
ועתה מטיל הקב"ה למערכת השיכנוע, נימוק מופלא לאמור :
שהקב"ה יטע בתודעת פרעה כי משה ידמה בעיניו כאלוהים כלומר שלא רק שפרעה לא יושפע מליקויו של משה :
ככבד פה וכבד לשון וכן בנוסף ערל שפתיים .
אלא פרעה יראה בהם דיבור אלוקי מתוחכם .
שלא כל אדם מתעלה להבינו.
הנה כי כן שליחי ה' האמיתיים בשעה שהם נדרשים להעביר את דבר ה' או דבר תורתו מתקשים הם כבני אדם להעביר ולמסור דברי אלוקים חיים ביכולת הביטוי של האדם.
דבר ה' שמוענק לאדם אינו יכול לצאת ברור ומובן כמו שהגבורה אמרה אותו .
ה' כביכול מתגנב לשכון במקטעים של המילים חלק ממהות שם הוויה] ורק אוזניים רגישות מגלות כי בין דברי הגימגום בשברי המילים, מתנגנת לה - מנגינה אלוקית .
סוף דבר.
הזהרו במגמגמים ובערלי שפתיים אל תשפטו אותם רק
במסרים המדומים להיותם מרוסקים...שאוריינותם היא באור אחר אלוקי אותו המצטנע ומתחבא בין שברי המילים.....
הנה ,אין טוב מסוף טוב .
בשלהי שליחותו ובטרם הסתלקותו של משה ביקש משה לנאום את נאום הסיכום האחרון - חס עליו הקב"ה שכיצד ידבר - חומש שלם . ומשכך ביקש הקב"ה להפתיעו ומשאך החל משה לנאום חלפו ליקויי הדיבור שלו כלא היו .
ומשה נאם ודקלם חומש שלם [חומש דברים] שגם שם נאמר וכבר בתחילה :
"ואלה הדברים אשר דיבר משה.
"אלה" : לרמז על דברים ברורים שניתן להצביע עליהם ולהבינם עד תומם.....
והנותן...
והאומר....
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)