"ונשמרתם מאד"
נכתב על ידי משה אהרון, 26/7/2023
בס"ד.
"ונשמרתם מאד".
-------------------------------
(ד) וְאֶת הָעָם צַו לֵאמֹר אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד: (ה) אַל תִּתְגָּרוּ בָם כִּי לֹא אֶתֵּן לָכֶם מֵאַרְצָם עַד מִדְרַךְ כַּף רָגֶל כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר: (ו) אֹכֶל תִּשְׁבְּרוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וַאֲכַלְתֶּם וְגַם מַיִם תִּכְרוּ מֵאִתָּם בַּכֶּסֶף וּשְׁתִיתֶם: (ז) כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ בֵּרַכְךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ יָדַע לֶכְתְּךָ אֶת הַמִּדְבָּר הַגָּדֹל הַזֶּה זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ לֹא חָסַרְתָּ דָּבָר:
כשאמר להם תחילה : "ונשמרתם מאד" . אמר להם בשניים : גם "ונשמרתם וגם "מאד". "נשמרתם "לעצמכם ו"מאד" להם, לבני עשיו. ש"מאד" - אותיות אדם . הנה כי כן פשוטו של מקרא הוא בשניים כאמור לעניין התוספות : "ואכלתם" "ושתיתם" .ואלה השניים : שדווקא תשלמו בעבור האוכל מכספיכם .ולא רק זאת,שרק אתם לבדכם תאכלו ולא תזדקקו לאכילה עמהם יחדיו שאכילה משותפת עימהם,מתגלגלת מהר לפולחן וזימה .לכן גם הדגש המוקדם : "ונשמרתם" והדגש השני "מאד" כאמור אותיות אדם. לרמז על נימוק נוסף הקשור בהם בבני עשיו . שמצווים אתם אך לקנות לפי אוכלכם. שלא לגרום לקניית יתר. אותה שתאמיר מחיר אוכלם של בני עשיו במיוחד העניים שבהם.
לכן גם האמירה בסוף המתייחסת לנימוק השני לומר לך .
שהקב"ה ידע לכתך במדבר וכי לא יחסר לך דבר.
לכן אל תקנה כדי לאגור או לכל צורך אחר.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)