chiddush logo

"וכל מנאצי לא יראוה"

נכתב על ידי משה אהרון, 7/6/2023

בס"ד.



וַיִּקְרָא בְשֵׁם, יְהוָה.  ו וַיַּעֲבֹר יְהוָה עַל-פָּנָיו, וַיִּקְרָא, יְהוָה יְהוָה, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן--אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת.  ז נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֺן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל-בָּנִים וְעַל-בְּנֵי בָנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים.  



 וְעַתָּה, גְדַּל-נָא כֹּחַ אֲדֹנָי, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, לֵאמֹר.  יח יְהוָה, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב-חֶסֶד, נֹשֵׂא עָוֺן, וָפָשַׁע; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה--פֹּקֵד עֲוֺן אָבוֹת עַל-בָּנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים.  יט סְלַח-נָא, לַעֲוֺן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ; וְכַאֲשֶׁר נָשָׂאתָה לָעָם הַזֶּה, מִמִּצְרַיִם וְעַד-הֵנָּה.  כ וַיֹּאמֶר יְהוָה, סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ.  כא וְאוּלָם, חַי-אָנִי:  

הנה כי כן משה בחטא המרגלים, עושה שימוש בכח ה' שבמידות. 
בחלק ה"חסד" בלבד.
  הוא נזהר לדייק : מדלג על מידת :"רחום וחנון" ומדלג על ה"אמת".
 וכל שהוא מבקש למעשה אך  ארך אפיים ..... [לאריך אפו של ה' גם בזמן]
 דומה שהן בחטא העגל והן בחטא המרגלים  משה השכיל לפצח  במשהו
 את סוד האלוקות  : ששם הוויה הכפול [ה' ה'] המסומל גם בקיצור 
 בשתי אותיות "י" . 
ניתן להפרדה תוך העצמת כח "ארך האפיים" והחסד על זה של פני "האמת".
 ולכן בחטא המרגלים  קורא משה לגדילת כח ה' לעניין ארך אפיים והחסד בלבד.
 ודווקא  באות "י" רבתי גדולה . שהיא כאמור מסמלת את שם הוויה ראשון המתייחס לחלק החסד והרחמים  [שם הוויה שני מתייחס לאמת ומידת הדין].
 שם הוויה שני המסמל כאמור את האמת האלוקית המוחלטת ואת מידת הדין ,
נחלש לפי שעה להיותו נדחה לפירעון בשיעורים או במנות קצובות ומתונות .
ועל פני ולאורך ההיסטוריה.[מימושו גם מותנה בחזרה על אותו החטא]
 שכאמור משה בצד ארך אפיים ורב חסד הדגיש את זה העיקרון של  :
"ונקה לא ינקה" עד שילשים ורבעים.
 ואכן גם הקב"ה מדגיש לאמור : "סלחתי כדבריך".
 הסליחה מותנית על פי דבריו של משה כאמור של  : 
"ונקה לא ינקה....".
 
והנה קורטוב של חטא המרגלים  כפוטנציאל "ממאיר" נותר תמיד באוויר לחובת העם הזה .מן פוטנציאל למימוש בתנאי של חזרה על אותו החטא.
 והנה משהעם שב ונכשל ב"מאיסת ארץ חמדה" ,בעצם הימשכותה ה"אין סופית" של גלות אלפיים בגחמה מדרשית : שצריך לכאורה, להמתין בגלות אך לגאולה משיחית ....
 לבסוף גזר הדין של השמדה ירד לעולם התקיים להוותינו  במלואו .
 לאמור   :
                               וְכָל-מְנַאֲצַי, לֹא יִרְאוּהָ. 
  "מנאצי" - תקרא גם : "מי-נאצי"

 לכאורה לעתיד גם מהצורר הנאצי לא יראוה - את הארץ .
 
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע