פרשנות אונקלוס - פרשת ויצא
פרשנות אונקלוס
פרשת ויצא
בראשית כח,יז: אֵין זֶה, כִּי אִם-בֵּית אֱלֹהִים, וְזֶה, שַׁעַר הַשָּׁמָיִם: אונקלוס: לית דין אתר הדיוט. תה"ת: אין זה
מקום רגיל ופשוט. אונקלוס מבין שהמקום 'נורא' כלומר לא רגיל.
כח,כב: וְהָאֶבֶן הַזֹּאת,
אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה--יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים: אונקלוס: תהי די אהי פלח עליה קדם ה'. תה"ת:
תהיה מקום שאהיה עובד עליה לפני ה'. אונקלוס מבהיר שיעקב נשבע שבמקום הזה יעבוד את
ה', לא דווקא על האבן הזאת.
כט,כז: מַלֵּא, שְׁבֻעַ זֹאת;
וְנִתְּנָה לְךָ גַּם-אֶת-זֹאת:
אונקלוס: שבועתא דדא. תה"ת: השבוע של זאת. אונקלוס מבין שלא ניתן לפרש סתם שבוע
– שבעה ימים, שהרי 'שבוע' לשון זכר, וייחס את ה'זאת' לרחל, השבוע של רחל, כפי המשך
הפסוק: וְנִתְּנָה
לְךָ גַּם-אֶת-זֹאת.
כט,לא: וַיַּרְא יְהוָה
כִּי-שְׂנוּאָה לֵאָה, וַיִּפְתַּח אֶת-רַחְמָהּ: אונקלוס: ויהב לה עידוי. תה"ת: ונתן לה
הריון. אונקלוס גלה שה' הוא הנותן הריון או עקרות, על ידי פתיחה וסגירה של הרחם.
כך גם מתרגם אונקלוס בהמשך על הריונה של רחל: וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים,
אֶת-רָחֵל; וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים, וַיִּפְתַּח אֶת-רַחְמָהּ (ל,כב), ויהב לה עידוי.
ל,ג: הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה בֹּא
אֵלֶיהָ; וְתֵלֵד, עַל-בִּרְכַּי: אונקלוס: ואנא ארבי. תה"ת: ואני אגדל. אונקלוס מבין שלאה
מתחייבת לגדל ולטרוח בגידולו של הילד, ובכך ייחשב שילד שלה.
ל,כז: וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָבָן,
אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ; נִחַשְׁתִּי, וַיְבָרְכֵנִי יְהוָה
בִּגְלָלֶךָ: אונקלוס: נסיתי. תה"ת: בדקתי
וניסיתי. אונקלוס מבאר את המילה 'נחשתי', כבדיקה ולא סתם ניחוש באוויר.
לא,יט: וַתִּגְנֹב רָחֵל, אֶת-הַתְּרָפִים
אֲשֶׁר לְאָבִיהָ: אונקלוס: ונסיבת. תה"ת: ותקח.
אונקלוס נותן משמעויות שונות לפועל 'גנב'. אצל רחל זה 'לקחה', אצל יעקב זה 'כיסוי'
– הסתרה: וַיֹּאמֶר
לָבָן, לְיַעֲקֹב, מֶה עָשִׂיתָ, וַתִּגְנֹב אֶת-לְבָבִי (כו), ותגנוב – אונקלוס: וכסית מני, וכן "למה
גנבת את אלוהי (ל), גנבתא – כסית.
שבת שלום, שבת של קדושה, פתיחות, חינוך,
צדק, אורן.