כל האומר על יצחק : "עולה תמימה" מעלין עליו ...
בס"ד.
"עולה תמימה ?!
זה אנטיתיזה לכל המהות והמסר של העקדה :
שאין ולא יהיה לעולם גם לא בתודעה :
"קורבן אדם" .
על מנת להסביר מדוע בניגוד לאברהם , הורה הקב"ה ליצחק להישאר בארץ גם בימי הרעב.
לא צריך להופכו למה שלבסוף לא היה : "עולה תמימה".
ההסבר לשאלה זו הרבה יותר טרויאלי ופשוט והוא עולה גם מהכתוב :
יצחק כבר היה תחילת זרעו של אברהם שצריך להתמודד עם מחירי החזון של ירושת הארץ .
הוא שצריך היה להתחיל להתמודד עם גויי הארץ וגם להותיר עליהם רושם .
זאת ועוד בגלל סבלו שבעקדה ותוצאותיה חס עליו הקב"ה שלא ירד לגלות מצרים .
ולפיכך כעולה מהכתוב הבטיחו הקב"ה כי למרות הרעב הוא הקב"ה יהא עימו וילווהו.
גם על מנת להתחיל בחזון החיובי של "ויתברכו בך גויי הארץ" .
לא בכדי נאמר :
וַיִּזְרַע יִצְחָק בָּאָרֶץ הַהִוא, וַיִּמְצָא בַּשָּׁנָה הַהִוא מֵאָה שְׁעָרִים; וַיְבָרְכֵהוּ, יְהוָה. יג וַיִּגְדַּל, הָאִישׁ; וַיֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְגָדֵל, עַד כִּי-גָדַל מְאֹד. יד וַיְהִי-לוֹ מִקְנֵה-צֹאן וּמִקְנֵה בָקָר, וַעֲבֻדָּה רַבָּה; וַיְקַנְאוּ אֹתוֹ, פְּלִשְׁתִּים.
הנה כי כן, יצחק כשם שלכתחילה לא היה עולה כך בדיעבד אין להתייחס אליו ככזה
שאם לא כן יש כאן חלילה חילול המסר העיקרי של העקדה.
ולסוף חשבונותיו של הקב"ה עמוקים מני ים - גם להתייחס לכל אחד ואחד בשונה,
לאור אין סוף שיקולים אלוקיים
יתכן כי הקב"ה רצה בירידת אברהם דווקא למצרים על מנת להמחיש לו לאברהם : מה היא גלות מצרים שתיגזר על בניו ומה היא : שיצאו ברכוש גדול......
משה אהרון