פסיקת הלכה כמו הב"י והרמ"א (3 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי אריאל אליעזר, 5/7/2010
מקובל להגיד שהספרדים פוסקים כמו הב"י והאשכנזים פוסקים כמו הרמ"א, התבוננות פשוטה יכולה להראות לנו וללמד אותנו שלא תמיד כך הם פני הדברים.
גם אם בשעה שהב"י והרמ"א כתבו את ספריהם -הדברים הללו היו נכונים, הרי מאז "מים רבים עברו בירדן", "ונהרות של דיו נשפכו", מאות פוסקים חיו בכמה מאות השנים האחרונות, ובעשרות פסקים הם נטו לחלוק על פסקי הב"י והרמ"א.
כך שיותר נכון לומר שאנו פוסקים על פי דברי הב"י והרמ"א בצרוף נושאי הכלים שלהם, שכאמור, במקרים מסוימים חלקו עליהם.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (3)
שלושת עמודי ההוראה "המרכזיים" שעל פיהם פוסקים הספרדים, הם הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, ועליהם מבוסס הבית יוסף, ובני ספרד קיבלו הוראותיו.
אלא שזו סוגיה מאוד מורכבת, מחמת שיש בה פרטים רבים, כמו הדוגמאות הבאות:
בחושן משפט הבית יוסף נצמד בעיקר לדברי הרמב"ם.
כמו כן, מה קורא כאשר הרי"ף והרא"ש והרמב"ם חלוקים ביניהם?
מה עושים כאשר שניים דיברו - ואחד לא גילה דעתו - אך רוב הראשונים פסקו ההפך?
מה קורה במקום מנהג?
מה הדין במקום "ספק ברכות להקל"?
מה הדין כאשר האר"י גילה דעתו אחרת - ובפרט בענייני תפילה?
כאשר יש סתירה בדברי השולחן ערוך - מה עושים?
מה קורה כאשר הכריע בבית יוסף ההיפך מהשולחן ערוך, ומה הדין אם הכריע בבית יוסף "לצד מסויים", ואילו בשולחן ערוך הביא ב' דעות?
יש פרטים רבים בעניין, וישנם "כללי פסיקה" של כמה פוסקים מבני ספרד, מה עושים במקרים כמ
הדברים שכתבת אינם מדויקים, משום שהב"י חי הרבה אחרי הרי"ף והרמב"ם, ובדרך כלל הוא פסק והכריע כמו אחד מהם, ובדרך כלל מקובל לפסוק כמו הפוסק היותר מאוחר, משום ש "הלכתא כבתראי", ולכן בדרך כלל אנו פוסקים כמו הב"י, ולא ניגשים ישירות לפסוק כמו הרי"ף והרמב"ם.
מקווה שדברי הובנו, ואם משהו לא מובן- אתה מוזמן לשאול.
הבית יוסף,הרמב"ם והרי"ף