chiddush logo

פורים גאולה מתוך מכה

נכתב על ידי יניב, 11/3/2014

 מרן הגאון הגדול הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א מראה בשיעור על פורים שאחד הדברים החשובים בפורים הוא "ונהפוך הוא" שמתוך המכה צומחת הישועה. ומביא לכך כמה ראיות, כגון שהפור הביא להצלה שכיון שעשה זאת ברעש גדול ויצא לו לזמן ארוך אז יכלו בנתיים להתגלגל הדברים ולהציל את בנ"י, וכן לקיחת אסתר שהיה מכה גדולה שמצאו אותה אחרי שנים שהחביאה עצמה ונילקחה לאחשורוש שבחר בה, בסוף זהו הישועה שממנה התגלגל נס פורים, ועוד. ועניין כל אלו זה שה' מביא ישועה מתוך המכה, כמו שנאמר "ועת צרה היא ליעקב וממנה יושע" (ירמיהו ל,ז) שדרשו על זה שמתוך המכה עצמה מצמיח את הישועה.


וניראה שאפשר להביא לכך ראיה שהמהר"ל (חידושי אגדות חולין קלט,ב) מפרש על "הסתר אסתיר" שדרשו חז"ל כרמז על אסתר, שהלשון הכפולה משמשת על 2 הסתרים, שהצרה באה כתוספת לעצם הגלות שהיא צרה- הסתר פנים, ולכן הסתר פנים כפול. ואילו הרמב"ן (דברים לא,יז) מפרש שזה מדבר על הסתרת פני הגאולה . שאפשר ששני הפרושים אחד הם כיון שהגלות בהסתר וגם הגאולה בהסתר, כיון שהם יחד, ולכן אם זה בהסתר אז גם זה בהסתר, שהצרה והגאולה הם מאותו מקור. ולכאורה מדוע זה כך?- בפשטות זה בא לומר את גדלות ה' שהופך את המכה עצמה לגאולה. אולם אפשר שזה יותר עמוק, זה בא ללמדנו שאצל ה' אין כלל מכה, אלא יש תהליך שצריך לקרות, כמו שרואים בסוף שהגאולה באה דרך שם, ומה שבדרך משתבש ויש צרה זה בגלל מעשינו, שהחטאים גורמים לצרה, שהגאולה תתעוות בדרך. ואולי זה רמוז בדברי רשב"י ששאלוהו תלמידיו מדוע לא מתו בנ"י על הע"ז שעשו אצל נבוכדנצר, בזמן פורים, וענה להם 'הם לא עשו אלא לפנים אף הקב"ה לא עשה אלא לפנים' וכו' (מגילה יב,א)שבפשט הכוונה שלא עשו מרצון אלא 'מיראה' (רש"י) אולם אפשר על דרך הרמז שרמז להם עניין פנים, שיכל לומר יראה, מדוע אמר 'לפנים'?- אלא רמז על הדרך כמו פנים שניקראות ע"ש פנים האדם, מה יש בו, שרק מי שיודע חכמת הפנים יודע לקרוא זאת, והשאר לא רואים אלא חיצוניות, כך גם כל עניין הנס היה כמו פנים, שרק מי שמביט מבין את הפנימיות, שהגיע זמן ישועה, אבל חטאו כלפי חוץ, אז גם ה' עשה צרות כלפי חוץ, אבל הפנים הוא שהגיע זמן לגאולה ולכן כך הכל הסתובב. ואולי לכן דברי רשב"י מובאים אחרי מחלוקת רב ושמואל האם אחשורוש היה מלך חכם או טיפש, שבעצם זה תלוי בנקודת ההסתכלות על הדברים (כמו שמסבירים את דבריהם) שכך זה גם במכה וגאולה, ולכן ההמשך אחרי רשב"י הוא "בחצר גנת ביתן המלך" שחלקו האם נתן לכל אחד ע"פ הראוי לו או עם הזמן ניכנסו לעוד מקומות, שבזה רמז שצריך לבא גאולה שמתקדמת עם הזמן, אלא שע"פ המעשים שלנו זה בא לידי ביטוי בצורות שונות ע"פ הראוי ממעשינו. וכך ניראה שאצלנו את המכה מתקנים ע"י רטיה, אבל לו יכולנו לראות פנימה היינו רואים דרך ההסתתרות של ה' בעולם איך הרטיה קשורה למכה, וכך ה' שולח רפואה ע"י המכה. וניראה שכך זה בעולם כיון שאצל ה' הכל טוב כך שרק החיצוני הוא הרע, הוא הניראה שעושה מכה, שכך העולם ביסודו הוא מאמרות ה' כך שהוא טוב והולך לקראת גאולתו, ומה שבאים צרות לעולם זה בגשמי המכוסה מגילוי ה' , ששם ניתן למעשינו לקלקל ולעוות.


(לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע