פר' בלק ופנחס - סגירת חשבון הערב רב וי"ז בתמוז

נכתב על ידי יהונתן, 28/6/2010

נשאלות השאלות:

1. האם זה מקרי שפרשות אלו סמוכות לי"ז בתמוז...

2. כיצד פשת בלק מסתיימת בדבר לא טוב של המגפה בעם?

3. איזו "חמה" השיב פנחס והרי מתו במגפה אלפים?!

 

מהשאלה האחרונה מתחיל לענות הזוהר פרשת פנחס (תרגום בסוף):

 "וְכִי הַאֵיךְ הֵשִׁיב פִּנְחָס חֲמָתֵיהּ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְהָכְתִיב וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה וְגוֹ', אִי לָא מִית חַד מִנַּיְיהוּ, הֲוָה אֲמֵינָא הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי, אֲבָל כֵּיוָן דְּכָל הָנֵי מִיתוּ, מַאי טַעְמָא הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אֶלָּא וַדַּאי בְּרִירָא דְּמִלָּה, וַוי לֵיהּ לְבַּר נָשׁ דְּפָגִים זַרְעֵיהּ, וַוי לֵיהּ לְמַאן דְּלָא נָטִיר זַרְעֵיהּ כַּדְּקָא יָאוּת, חַס וְשָׁלוֹם דְּאֲפִילּוּ חַד מִיִשְׂרָאֵל מִית, אֶלָּא שִׁבְטָא דְּשִׁמְעוֹן, כַּד אָתֵי אִינּוּן עֵרֶב רַב, אִתְעָרְבוּ בְּנָשִׁין דְּשִׁבְטָא דְּשִׁמְעוֹן, בָּתַר דְּאִתְגְּיָירוּ, וְאוֹלִידוּ בְּנִין, מִנְּהוֹן מִיתוּ בַּעֵגֶל, וּמִנְּהוֹן מִיתוּ בְּמוֹתָנָא, וְאַחֲרָנִין מִיתוּ הָכָא, אִינּוּן דְּאִשְׁתָּאָרוּ. הֲדָא הוּא דִּכְתִּיב, וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה, אֲשֶׁר מֵתוּ לָא כְּתִיב, אֶלָּא הַמֵּתִים, מֵתִים דְּמֵעִיקָּרָא הֲווֹ.

וּבְגִין דְּאִסְתָּמָרוּ יִשְׂרָאֵל, וְכָל אִינּוּן זַרְעָא קַדִּישָׁא, אִתְמְנוּן כֻּלְּהוּ, בְּגִין דְּלָא חָסֵר אֲפִילּוּ חַד מִנַּיְיהוּ. וְעַל דָּא כְּתִיב, וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִכְּלָל דְּאַחֲרָנִין כָּלוּ. וְכֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵשִׁיב, אֲבָל מֵעַל אַחֲרָנִין דַּהֲווֹ עֵרֶב רַב, לָא הֵשִׁיב. וְעַל דָּא רָשִׁים קְרָא וְאָמַר, מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וּבְגִין דָּא אִתְמְנוּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּמִלְּקַדְּמִין, וְחִבֵּר לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בַּהֲדֵיהּ. כְּגַוְונָא דָּא בְּעוֹבָדָא דְּעֵגֶל, דִּכְתִּיב, (שמות לב) וַיִּפּוֹל מִן הָעָם וְגוֹ'. כָל אִינּוּן מֵעֵרֶב רַב הֲווֹ. וּלְאַחְזָאָה דְּלָא הֲווֹ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מַה כְּתִיב לְבָתַר, (שמות לה) וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"

 

תרגום חופשי:

שואל הזוהר איזו חמה השיב פנחס והרי כתוב שמתו במגפה ואם לא היה מת אחד אז מילא אבל כן מתו ואיך התקיים בזה שהקב"ה לא כילה את בני ישראל (מכאן שכליון אינו דווקא כולל) ?! אלא המילים מדויקות שבאמת אפילו אחד מישראל לא מת, אלא אותם בני שבט שמעון היו צאצאי הערב רב שהתערבו בנשות שבט שמעון אחרי שהתגיירו והולידו בנים ומהם מתו בעגל ואלו שנשארו מהם מתו במגפות, וזהו דיוק הכתוב "המתים במגפה" שהיו מתים מעיקרא, ולא כתוב "אשר מתו"...

ובגלל שנשמרו ישראל זרע הקודש לא נחסר מהם אף אחד ולכן כתוב "ולא כיליתי את בני ישראל... השיב את חמתי מעל בני ישראל" ועל האחרים - הערב רב, לא השיב. ולכן נמנו שוב בני ישראל כמקודם וחיברם הקב"ה. כך גם בעגל כתוב "ויפול מן העם" - אלו מערב רבולא מבני ישראל ולכן כתוב אחרי העגל "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל".

 

אולי זו נחמה פורתא לי"ז בתמוז וחטא העגל דווקא בימים אלו...?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן


יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (0)
לשאלה זו עדיין אין תשובות
ציורים לפרשת שבוע