chiddush logo

שאלות ותשובות אקטואליות חג החנוכה התשעד

נכתב על ידי עצה בפרשה, 26/11/2013

 שאלות ותשובות אקטואליות חג החנוכה התשעד.pdf



בס"ד
הקדמה
המילה "חנוכה" פותחת במילה "חנו" . חניה היא משהו זמני, לא קבוע, היא תמיד בדרך ל ולכן והיא מסמלת המשכיות ומשהו
שטרם הסתיים.
מענין שגם בפורים אנו מוצאים את אותה מילה במגילה אבל בהיפוך אותיות. בתום המילחמה עם שונאי ישראל שולח מרדכי
ספרים לכל היהודים לחגוג את פורים ביד' ובטו' באדר "כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם"
המילה "נחו" מסמלת מנוחה, סוף הדרך, הפסקה שלימה ומליאה מכל מה שהיה לפני כן.
בחנוכה "חנו" בפורים "נחו". האם יש משמעות לשינוי זה ?
בחנוכה חווינו נסיון להשמדה רוחנית של עם ישראל. אנטיוכוס לא חרת על דיגלו להרוג יהודים באשר הם יהודים אלא כל מטרתו
היתה להנחיל את התרבות ההלניסטית היוונית לעם ישראל ולהפוך אותנו למתיוונים
מאידך, המן רצה להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים.
היוונים רצו להשמיד את ישראל מבחינה רוחנית ואילו המן רצה השמדה פיזית
יש לנו הבטחה שעם ישראל לעולם לא יימחק פיזית מהמפה, "כי לא יטוש ד' עמו ונחלתו לא יעזוב", תיתכן אינקוזיציה, תיתכן
שואה, ייתכנו מלחמות, פוגרומים ומחבלים, עם ישראל יצא אמנם חבול וחסר אבל לעולם לא יושמד טוטלית מבחינה פיזית .
מאידך, בהשמדה רוחנית, אין לנו הבטחה שהיא תהיה רק חלקית וזמנית. השמדה רוחנית תלויה בבחירה שלנו ואת כח הבחירה
הקב"ה לא מגביל ולכן השמדה רוחנית יכולה להיות מידי פעם ואין לה סוף
במילים אחרות , פורים מסמל את ההשמדה הפיזית וכפי שראינו , להשמדה פיזית יש סוף, אין לה המשך ולעולם היא לא תיקרה
ולכן נאמר בו "נחו" יש מנוחה, הפסקה, מהשמדה טוטלית מאידך חנוכה המסמלת השמדה רוחנית נאמר בה "חנו" כלומר
תקופת אנטיוכוס היא רק "חניה" היא תחזור מידי פעם, הרצון להשמיד אותנו מבחינה רוחנית פושט ולובש צורה מידי דור מידי
תקופה ולעולם לא מסתיים
הדלקת החנוכיה באה להזכיר לנו שאנו במלחמת תרבות מתמדת
התכנים והמסרים המטופטפים לנו ע"י מדיות התקשורת השונות לא תמיד מתאימות לרוח ישראל סבא. פעם גאוות כל אימא עבריה
היה שבנה יהיה תלמיד חכם, רופא, לוחם קרבי בצה"ל וכיום לאור תכניות שונות גאוות אם ישראלית היא שבנה יופיע באודישן
ויהפוך ל "כוכב"
לימדונו רבותינו שאת החושך לא מסלקים במקלות ולכן אנו דוקא בחג החנוכה מוטיב האור הוא הדומיננטי
הדרך שלנו להתמודד אינה במאבק והתקפה אלא בריבוי אור.
החנוכיה אומרת לנו שעלינו להרבות אור, אור של תורה, אור של מצוות, אור של חסד ועזרה ובע"ה נזכה בשל כך ל "אור חדש על
ציון תאיר".
אני מודה לקב"ה שזיכני ללקט ולערוך מקבץ הלכות אקטואליות בענין החנוכה וגם זיכני הקב"ה
להציע בסוף החוברת שמונה רעיונות מחשבתיים בנס החנוכה שאפשר לפתח אותם יחד עם כל המשפחה בחצי השעה בה
החנוכיה דולקת וכן גם את תקציר האירועים ההיסטוריים במרד המכבים ונס חנוכה.
ההלכות הן לצורך עיון בלבד ולבירור הלכה יש לפנות למורה הוראה.
בצפיה למעבר מאורה של החנוכיה לאורו של משיח במהרה וברחמים.
מרדכי אפרתי
בית מדרש בוקר גבעת שמואל
© כל הזכויות שמורות למחבר

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה