chiddush logo

דבש במים חמים בשבת (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 3/10/2013

האם מותר בשבת לשים קופסת דבש בתוך מים חמים על מנת להפוך את הדבש לנוזלי? 

עוד בהלכות שבת-

בעלי חיים הן מוקצה בשבת, ומי שבכל זאת יש לו צורך חשוב להזיז בעל חיים, כגון שבעל החיים נמצא בסכנת חיים, או שבעל החיים חוסם את המעבר, מותר לו לבעוט בבעל החיים, כמובן לא בכל בעל חיים אפשר לבעוט...

בעלי חיים שאינם שלך-אסור להאכיל אותם, אולם אפשר לזרוק שקית מזון לתוך הפח(כגון מזון הראוי לאכילת בהמה ואינו ראוי לאכילת אדם) גם אם הזורק יודע שבעל חיים כלשהו יקפוץ לתוך הפח, ויותר מזה-אולי אפשר לזרוק שקית גם ליד הפח, כיון שיש אנשים שבדרך כלל זורקים שקיות ליד הפח ואם כן לא ניכר מתוך מעשיו שזורק ליד הפח על מנת להאכיל את בעל החיים, אלא סתם זורק לתומו...

רשאי אדם לקבל שבת בזמן תוספת שבת ולכוון בקבלתו רק לעניין איסור מלאכה ולא לעניין תפילת מנחה.

כלל בעניין דבר שיש לו מתירין, כידוע כלל זה נוגע לא רק לאיסורי אכילה, אלא אף לאיסורי שבת ויום טוב וכדומה-

כלל זה נאמר רק בדבר שהשימוש בו הוא חד פעמי-כגון דברי מאכל או סיכה- שאז אפשר לטעון "למה שהשימוש החד פעמי שלך בחפץ יהיה בזמן שהחפץ אסור, שיהיה בזמן שהשימוש בחפץ מותר"  ואם מדובר במאכל אפשר להוסיף ולטעון שעל האדם לחכות עם יצר האכילה שלו לעוד מספר שעות או ימים, אך בדבר שהשימוש בו ממושך, ואין זמן קצוב מתי משתמשים בו ומתי לא-כגון כיסאות שולחנות וכדומה- בזה לא נאמר הכלל שדבר שאין לו מתירין אפילו באלף לא בטיל וממילא אם יש כאן תערובת של איסור עם היתר-האיסור בטל ברוב.  אגב, יש לנו שני כללים בדיני רוב הדומים אחד לשני  "ביטול ברוב" "כל דפריש מרובא פריש".

דוגמא מעשית-חדר אוכל שיש בו כמה שולחנות, על אחד השולחנות הדליקו נרות שבת, אותו שולחן הוא מוקצה בשבת, לאחר סעודת ליל שבת עובדי המטבח הגויים סידרו את חדר האוכל ועירבבו את השולחנות, השולחן המוקצה בטל ברוב לשולחנות האחרים ומותר להשתמש בכל השולחנות, ואין טוענים שדבר שיש לו מתירין אינו בטל, וכאן מדובר בדבר שיש לו מתירין שהרי במוצאי שבת כל השולחנות יהיו מותרים, כיון שמדובר בחפץ שהשימוש בו ממושך.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
dvir45 (8/10/2013)
ציורים לפרשת שבוע