chiddush logo

מתי אדם עובר בלאו כאשר לא נתן צדקה ? (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 30/5/2010

 הרמב"ם   בהלכות   מתנות   עניים,   כותב    "מצוות   עשה  ליתן  צדקה   לעניי    ישראל   כפי   מה   שראוי  לעני,   וכל הרואה  עני  מבקש    והעלים   עיניו   ממנו   עובר   בלא  תעשה".

משמע   מדברי   הרמב"ם  הללו   שדווקא  אם   אדם  רואה  עני  מבקש   צדקה-   עובר  בלא  תעשה,  אבל אם  אדם  רק  יודע    על   מציאותו    של  העני,  אך לא  ראה   אותו    מבקש-  אינו עובר     בל"ת.

אך  הרמב"ם   בספר המצוות   מצווה  רלב,   כותב    "שהזהירנו    שלא למנוע  צדקה    והרחבה  מאביונים    אשר שנדע    חולשת  ענינם"-   ומשמע  מכאן   שאף  אדם  היודע  מקיומו    של העני,   אפילו    אם  העני  לא  ביקש-  גם  כן  עובר    בל"ת,    וצ"ע.  ואשמח  לשמוע    תשובות.

שאלה  נוספת    באותו  עניין-    האם אדם     שאין  לו   יכולת  ליתן   צדקה,   גם  עובר  בל"ת,     או  שאינו    עובר,   והסברה   לומר    שעובר   בל"ת-   משום  שאפשר  לטעון    שיצמצם    בהוצאותיו 

ואז   תהייה  לו    אפשרות   לתת צדקה,   ומכיון  שלא   צמצם  בהוצאות-  עבר   בל"ת,   או   שאפשר   לטעון     שלכל  הפחות   יעורר    אנשים  אחרים    לעזור  לאותו  עני,   וכיון    שלא  עשה זאת-   עובר    בלאו. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
gnbutk777 (1/6/2010)
לשאלה הראשונה אני חושב שהרמבם מדבר על הראיה והתעלמות שאז עובר בלא תעשה, אז אין בעיה. לשאלות השניה: (א) אדם חייב צדקה אפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן ממה שיתנו לו ומי שנותן פחות ממה שראוי ליתן בית דין היו כופין אותו ומכין אותו מכת מרדות עד שיתן מה שאמדוהו ליתן ויורדים לנכסיו מפניו ולוקחין ממנו מה שראוי לו ליתן(שולחן ערוך,יורה דעה רמח)
(א) שיעור נתינתה אם ידו משגת יתן כפי צורך העניים ואם אין ידו משגת כל כך יתן עד חומש נכסיו מצוה מן המובחר ואחד מעשרה מדה בינונית פחות מכאן עין רעה וחומש זה שאמרו שנה ראשונה מהקרן מכאן ואילך חומש שהרויח בכל שנה: הגה ואל יבזבז אדם יותר מחומש שלא יצטרך לבריות (ב"י בשם הגמ' פ' נערה שנתפתחה) ודוקא כל ימי חייו אבל בשעת מותו יכול אדם ליתן צדקה כל מה שירצה (ג"ז שם פ' מציאת האשה ומייתי לה רי"ף ורא"ש ור"ן ומרדכי) ואין לעשות ממעשר שלו דבר מצוה כגון נרות לבית הכנסת או שאר דבר מצוה רק שתננו לענ
(להמשך התגובה לחץ כאן )