chiddush logo
נכתב על ידי אריאל אליעזר, 30/5/2010

 ידוע    שישנה   מחלוקת   כמה  סעודות  חייב    אדם  לסעוד   בשבת,   דעת  חכמים-   ג'  סעודות,   ודעת  רבי  חדקא-   ארבעה   סעודות,  ואמנם    נפסקה    ההלכה   כדעת   חכמים   שחייב    אדם  לסעוד    ג'  סעודות,   ואולם   רציתי  לשאול  שאלה  בדעת  רבי  חידקא.

ניתן   להבין   את   דבריו    בשני  אופנים-

א)  או   ארבעה  סעודות   כולל   סעודת מלווה  מלכה,  ולפי  זה   כוונת   רבי  חידקא   לומר   שבשבת   ובמוצאי   שבת    יחד    חובה   לסעוד     ד'   סעודות.

 ב)   או   ארבעה  סעודות     לא   כולל    סעודת מלווה  מלכה,  ולפי  זה   בשבת  ובמוצאי  שבת  יחד    יש    לסעוד  חמש    סעודות   .   (ארבעה  סעודות    בשבת,   סעודה  אחת   במוצאי  שבת.)

אשמח לשמוע    ממשתתפי  הפורום    איזו  אפשרות  היא   הנכונה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (7)
dvir45 (8/8/2016)
דביר ויוסף, כותב הרמ"א בסימן רפ"ח סעיף ז בעניין סעודת הבוקר .."וכן מי שיש לו סעודות כל יום כמו בשבת, ישנה בשבת להקדים או לאחר..", והמשנה ברורה שם מפרש "כדי שיהיה ניכר שהוא לכבוד שבת"... ראיתי שיש מי שכותב שזו הסיבה שדווקא כדאי שלא לאכול מזונות עם קפה ועוגה למי שרגיל בכך כל יום..
דביר (7/8/2016)
יוסף, לא חשבתי על כך, אשריך שמצאת סיבה טובה למנהג זה.
נראה שאלו שאוכלים מזונות עושים זאת בגלל ההרגל לפתוח את הבוקר בקפה ועוגה ונוח להם לאכול בשעה מאוחרת יותר.
יוסף_ויטמן (2/8/2016)
יוסף ויטמן שואל: אשמח לדעת מה המקור לאלו שנהגו לאכול מזונות בשבת בבוקר אחרי הקידוש, האם זה משום סעודת רבי חידקא שרוצים להחשיב את אכילה זו לסעודה, וכך יהיה להם ד סעודות בשבת?

יוסף ויטמן
יצחק ג (23/3/2011)
גמ' בשבת קיז
gnbutk777 (1/6/2010)
לא ממש הבנתי אם א' נכון אז מה המחלוקת פה???ואם זה ב' מתי נאכל עוד ארוחה??מתי אז נלמד או נישן(שעון חורף).כי לפי יהונתן זה חייב להיות ביום... אם אפשר את המקור. אולי מישהו מראשונים או האחרונים מדבר על זה...(צ"ע)
יהונתן (30/5/2010)
חיוב 3 סעודות בשבת נלמד מכך שבפרשיית המן לעניין שבת מוזכרת המילה "היום" 3 פעמים "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אִכְלֻהוּ הַיּוֹם כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַיהוָה הַיּוֹם לֹא תִמְצָאֻהוּ בַּשָּׂדֶה" - ממילא מובנת המחלוקת - האם הכוונה לכל היממה או רק ליום עצמו כך שאחת בלילה ועוד 3 ביום...
dvir45 (30/5/2010)
לדעתי אפשרות ב' היא הנכונה.
כמו שהיום המצווה היא לאכול 3 סעודות בשבת עצמה, לא כולל מלווה מלכה, כך כנראה היא גם דעתו של ר' חדקא.
ועוד, כשאומרים 'שבת', הכוונה היא לשבת עצמה ולא למוצא"ש.