chiddush logo

באילו מקרים תצטרכו לבצע ניתוח החלפת ברך?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 21/10/2022

 ניתוח החלפת ברך הוא הליך שכיח שאנשים צריכים לעבור לא פעם עקב סיבות רפואיות שונות, כתוצאה מחבלה, פציעות ספורט ועוד. המאמר הבא יסקור את היסודות של ניתוח החלפת מפרק ברך, הסוגים השונים של בעיות ברכיים שעשויות לדרוש זאת, ומה שצריך לדעת לפני שעוברים אותו.

הדבר הראשון שאתם צריכים לדעת הוא, שישנם סוגים שונים של בעיות ברכיים שעשויות לדרוש הליך זה. חלק מהדוגמאות הן: דלקת פרקים, כאשר פיקת הברך שבורה או נקעה ממקומה, בלאי הסחוס של העצם על פיקת הברך או מניסקוס קרוע ועוד. הדבר הבא שאתם צריכים לעשות הוא, לדבר עם הרופא שלכם על המצב הספציפי שלכם ולדון אם הניתוח הכרחי או לא.

החלפת ברך – מה חשוב לדעת?

במקרים רבים ניתוח החלפת מפרק ברך נחשב כמוצא אחרון. הליך של החלפת מפרק ירך וברך נעשה בדרך כלל כאשר הכאב והנכות הנגרמים על ידי דלקת פרקים או בעיות ברכיים חמורות אחרות - אינם מוקלים על ידי טיפולים אחרים. למשל, פיזיותרפיה, תרופות וזריקות.

הגורמים השכיחים ביותר לבעיות ברכיים שעלולות לדרוש ניתוח החלפת מפרק הברך הם דלקת מפרקים ניוונית, אבל במקרים רבים גם דלקת מפרקים שגרונית ופציעה חמורה בברך הן בעיות שעשויות להוביל להליך זה.

המקרים שיצריכו ניתוח החלפת ברך

החלפת מפרק ירך וברך הוא הליך אשר נדרש במקרים רבים, לרבות מקרים של: 1) דלקת פרקים. 2) אוסטיאוארתריטיס. 3) דלקת מפרקים שגרונית. 4) גאוט (פגיעה שלדית). 5) השמנת יתר. 6)  תסמונת כאב פטלופמורלית. 7) קרע במניסקוס. 8) הזדקנות ובלאי של הסחוס או המפרק. 9) פציעה כגון נפילה. 10) דלקות כרוניות שאינן דלקות פרקים.

אמנם כל אחד מהמקרים הנ"ל עשויים להצריך בשלב מסוים החלפת מפרק ירך או ברך, אבל בד"כ, ככל שאנשים מתבגרים, יש סיכוי גבוה יותר שהם יזדקקו לניתוח החלפת מפרק ברך. באוכלוסיות הגיל השלישי, למשל, הסוג הנפוץ ביותר של החלפת ברך הוא החלפת ברך כוללת, המחליפה גם את הפיקה וגם את עצם הירך בחלקים מלאכותיים.

מה כוללת החלמה מניתוח החלפת ברך?

החלמה ושיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך הוא תהליך שלוקח פרק זמן משמעותי, ולכן חשוב שהמטופלים ידעו למה לצפות במהלך התהליך. בתוך כך, אחת השאלות הנפוצות ביותר שמטופלים שואלים את המנתח האורתופדי שלהם היא: כמה זמן ייקח להם להתאושש מניתוח החלפת מפרק ברך.

החלמה ושיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך יכולים להימשך בין כמה שבועות לשלושה חודשים או יותר, בהתאם להיקף הניתוח שלכם ולמצבכם הגופני. פעילויות ההתאוששות הנפוצות ביותר כוללות הליכה, שחייה, הרמת משקל קל ועוד. פעילויות אלו נועדו לעזור להחזיר כוח ברגליים תוך מניעת כאבים בברכיים. זאת, בצמוד לתוכנית טיפולים אשר נבנית על ידי הפיזיותרפיסט והאורתופד.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע