איש את רעהו יעזורו" לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
נכתב על ידי izik28, 19/8/2021
בסד
ד"ת לעלון שבת כי תצא לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
"איש את רעהו יעזורו"
---------------------------------------------
עמלק
שלהי חודש אלול , ראש השנה בפתח כולנו משוועים לשנה טובה במלא מובן המילה, את הפרשה מסיימת מצוות מחיית עמלק , " והָיָה בְּהָנִיחַ ה" אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה" אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח:" והרי קריאה זו מתאימה לשבת זכור ותמוה מה הקשר לאלול? ,עמלק בגימטריא הוא ספק , מה שמסמל מלבד את רצונו בהכחדת העם היהודי כמטרת כל שונאי ישראל גם להרחיק את כנסת ישראל מדודה [הקב"ה] הרב קוק זצל אומר" צללי הספקות מתפשטים לפי אותה המדה שהאורה האלקית אינה תפוסה בפנימיות מהות החיים". כשהאמונה אינה עמוקה, הספיקות הולכים ומתגברים ומאפילים על חיינו." ,
גדרים וסייגים
בפרשה מופעה מצוות עשית מעקה הנראית לא קשורה לעמלק אך לא כך הדב, נאמר, "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתֶך כי יפל הנפל ממנו ", ספר החינוך מסביר," לפי שעם היות השם ברוך הוא משגיח בפרטי בני אדם ויודע כל מעשיהם, וכל אשר יקרה להם טוב או רע בגזרתו ובמצותו, לפי זכותן או חיובן. וכענין שאמרו זכרונם לברכה אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, אף על פי כן צריך האדם לשמר עצמו מן המקרים הנהוגים בעולם" , אדם הבונה בית חדש משנה את חייו ואת הרגליו לטוב ולתקופת חיים שלא הכיר לכן עליו לנקוט אצמעי זהירות כפי שמסביר הרבי מליובאוויטש זצל, "ועשית מעקה לגגך". אל תסתפק ב'מעקה', בגדרים ובסייגים, שהיו לך עד עתה. אל תחשוב שאם עד עכשיו עמדת בניסיונות, אתה מובטח ומוגן מפני הקשיים החדשים. עליך לעשות 'מעקה' חדש. אתה עובר עכשיו ל'בית חדש', נכנס אל תוך העולם והאתגרים שהוא מזמן, ועליך להציב לעצמך גדרים חדשים, כדי שלא תגיע, חלילה, ל'ייפול הנופל'.
המלך בשדה!
המילה " אלול" מתפרשת כ"אני לדודי ודודי לי , אחד למען השני , ככריתת ברית בין אוהבים שפועלים אחד למען השני, אם נקיים את מצות הקב"ה והתורה ,נהיה טובים איש עם רעהו ונשפר את מעשינו, אזי הקב"ה ישמע תפילתנו וידינו לכף זכות , לשם כך באה זכירת מצוות מחיית עמלק שבא לחבל בקשר בין כנסת ישראל ודודה ,עמלק ניסה לקרר את הקשר בין ישראל לקב"ה , הוא משול ליצר הרע, אותו אנו מחוייבים למחוק עד כמה שאנו יכולים בחודש קדוש זה , חודש אלול וימי הרחמים והסליחות הם מתנת שמיים עבורנו , אם נחזור אחורה נראה שמצוות עשית מעקה סמוכה למצוות כלאיי הכרם שנאמר," לא תזרע כרמך כלאים פן תקדש המלאה הזרע אשר תזרע ותבואת הכרם", ספר החינוך מסביר, "ידוע הדבר בכל מצוות התורה, כי כל דבר לפי הכישלון שמצוי בו, יותר ירחיקנו האל ממנו. ואין ספק כי נטיעת הכרם סיבה ליין, שבו כמה מכשולות לבני אדם. הפיל רבים חללים בחמדם אותו, כי יתאדם מעורר יצר לב האדם רע ומדיח יצר טוב, וכל עצתו אכול ושתה ולשכב להיות נרדם. וכענין שכתוב "ואף כי היין בוגד" ואשר יזיר ממנו יקרא קדוש ככתוב ואולם התירו לנו השם ברוך הוא בשביל קצת תועלת שנמצא במיעוטו אל הגופים.", איסור כלאיים הוא ערבוב בין מינים שהם משנים את טבע העולם , כאשר אנו בונים בית חדש אנו כורתים ברית בדיוק כאלול אחד למען השני , הרי נבראנו בצלם ה" , המילה מעקה נושאת בחובה את המילה " עקם",דהיינו דבר עקום כעמלק , המעקה נועד שלא נשים דמים בביתינו דהיינו שלא נגרום לפלוני נזק גם אם הוא חייב בידי שמיים ,כפ"ס," לא תעמוד על דם רעך" כפירוש רשי," לראות במיתתו ואתה יכול להצילו כגון טובע בנהר, וחיה או לסטים באים עליו", ואבן עזרא מוסיף ומפרש," שלא יתחבר עם אנשי דמים.", עלינו בארבעים ימי הרחמים והסליחות ליישר את לבבנו לעבודת ה" ולהיות אלול איש עם רעהו ,ולזכור ש"עברות שבין אדם לחברו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חברו " , ולקיים עולם מלא ובריא עם סייגים נכונים כדי שתהיה שנת שמיטה מעוברת טובה ומתוקה בברכת ה" הטובה .אמן
לע"נ אבי מורי היקר אברהם משה בן גרציא ז"ל
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)