chiddush logo

רמבם פרק אחד ליום ויש לך בקיאות בכול תורת ההלכה להצטרפות חינמי לימוד יומי 6885*,

נכתב על ידי אביהו ח, 4/6/2021

 

פֶּרֶק שֵׁנִי

יחסי הדיבור והמחשבה; הפקר

ב2 אֲבָל הַמִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר בְּנָזִיר וְנָדַר בְּקָרְבָּן, בְּקָרְבָּן וְנָדַר בְּנָזִיר, בִּשְׁבוּעָה וְנָדַר, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִנְדֹּר וְנִשְׁבַּע, אוֹ שֶׁנִּתְכַּוֵּן לוֹמַר 'תְּאֵנִים' וְאָמַר 'עֲנָבִים' - הֲרֵי זֶה מֻתָּר בִּשְׁנֵיהֶם, וְאֵין כָּאן נֶדֶר.
ביטול נדרים מראש
ד מִי שֶׁהִתְנָה קֹדֶם שֶׁיִּדֹּר וְאָמַר 'כָּל נֶדֶר שֶׁאֶדֹּר מִכָּאן וְעַד עֶשֶׂר שָׁנִים, הֲרֵינִי חוֹזֵר בָּהֶם' אוֹ 'הֲרֵי הֵם בְּטֵלִים', וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ, וְאַחַר כָּךְ נָדַר: אִם הָיָה זוֹכֵר הַתְּנַאי בְּשָׁעָה שֶׁנָּדַר - הֲרֵי נִדְרוֹ קַיָּם, שֶׁהֲרֵי בִּטֵּל הַתְּנַאי בְּנֶדֶר זֶה; וְאִם לֹא זָכַר הַתְּנַאי אֶלָּא אַחַר שֶׁנָּדַר - אַף עַל פִּי שֶׁקִּבֵּל הַתְּנַאי בְּלִבּוֹ, וְקִיֵּם הַתְּנַאי, הֲרֵי הַנֶּדֶר בָּטֵל, וְאַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הוֹצִיא עַתָּה הַחֲזָרָה בְּפִיו, כְּבָר הִקְדִּים הַחֲזָרָה לַנֶּדֶר וְהוֹצִיאָהּ בְּפִיו מִקֹּדֶם. וְיֵשׁ מִי שֶׁמּוֹרֶה לְהַחֲמִיר, וְאוֹמֵר: וְהוּא שֶׁיִּזְכֹּר הַתְּנַאי אַחַר שֶׁנָּדַר בְּתוֹךְ כְּדֵי דִּבּוּר.
ה מִי שֶׁהִקְדִּים אֶת הַתְּנַאי לְשָׁנָה אוֹ לְעֶשֶׂר וְאַחַר כָּךְ נָדַר, וְנִזְכַּר בְּשָׁעָה שֶׁנָּדַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ תְּנַאי, וְשָׁכַח עַל אֵי זֶה דָּבָר הִתְנָה וְכֵיצַד הָיָה הַתְּנַאי: אִם אָמַר 'עַל דַּעַת רִאשׁוֹנָה אֲנִי עוֹשֶׂה' - אֵין נִדְרוֹ נֶדֶר, שֶׁהֲרֵי בִּטְּלוֹ; וְאִם לֹא אָמַר 'עַל דַּעַת רִאשׁוֹנָה אֲנִי עוֹשֶׂה' - כְּבָר בִּטֵּל הַתְּנַאי וְקִיֵּם הַנֶּדֶר, שֶׁהֲרֵי זָכַר בִּשְׁעַת הַנֶּדֶר שֶׁיֵּשׁ שָׁם תְּנַאי, וְאַף עַל פִּי כֵן נָדַר.
נדר שאינו מפורש
ז סְתָם נְדָרִים - לְהַחֲמִיר; וּפֵרוּשָׁן - יֵשׁ בּוֹ לְהָקֵל וּלְהַחֲמִיר. כֵּיצַד? הָאוֹמֵר 'הֲרֵי הַפֵּרוֹת הָאֵלּוּ עָלַי כְּבָשָׂר מָלִיחַ', וּ'כְיֵין נֶסֶךְ' - אוֹמְרִין לוֹ 'מֶה הָיָה בְּלִבְּךָ?': אִם פֵּרֵשׁ וְאָמַר 'כְּבָשָׂר מָלִיחַ שֶׁלְּקָרְבָּן' וּ'כְיַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ' 'הָיָה בְּלִבִּי' - הֲרֵי זֶה אָסוּר; וְאִם אָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא תִּקְרֹבֶת עֲבוֹדָה זָרָה' וְ'יַיִן שֶׁנִּתְנַסֵּךְ לָהּ' - הֲרֵי זֶה מֻתָּר. וְאִם נָדַר סְתָם - הֲרֵי זֶה אָסוּר.
כלשון אותו המקום ואותו הזמן
יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּמָקוֹם שֶׁמַּשְׁמַע כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ שָׁם שְׁנֵי עִנְיָנוֹת. אֲבָל בְּמָקוֹם שֶׁדַּרְכָּן שֶׁאֵין קוֹרְאִין 'חֵרֶם' סְתָם אֶלָּא לְחֶרְמֵי בֶּדֶק הַבַּיִת בִּלְבַד, וְאָמַר שָׁם 'הֲרֵי הֵן עָלַי חֵרֶם' - הֲרֵי זֶה אָסוּר; וְכֵן אִם הָיָה דַּרְכָּן שֶׁאֵין קוֹרְאִין 'חֵרֶם' סְתָם אֶלָּא לְחֶרְמֵי כֹּהֲנִים - הֲרֵי זֶה מֻתָּר; וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה; שֶׁאֵין הוֹלְכִין בִּנְדָרִים אֶלָּא אַחַר לְשׁוֹן אַנְשֵׁי אוֹתוֹ מָקוֹם בְּאוֹתוֹ זְמַן.
יב הַנּוֹדֵר בְּחֵרֶם, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא חֶרְמוֹ שֶׁלַּיָּם', שֶׁהִיא הַמִּכְמֹרֶת; נָדַר בְּקָרְבָּן, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא בְּקָרְבְּנוֹת הַמְּלָכִים'; אָמַר לַחֲבֵרוֹ 'הֲרֵי עַצְמִי עָלֶיךָ קָרְבָּן', וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא לְאָסְרוֹ בְּעֶצֶם שֶׁהִנַּחְתִּי לִי לִהְיוֹת נוֹדֵר בּוֹ דֶּרֶךְ שְׂחוֹק'; נָדַר שֶׁלֹּא תֵּהָנֶה לוֹ אִשְׁתּוֹ, וְאָמַר 'לֹא הָיָה בְּלִבִּי אֶלָּא אִשְׁתִּי רִאשׁוֹנָה שֶׁגֵּרַשְׁתִּיהָ', וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ מִדְּבָרִים שֶׁמַּשְׁמָעָן לְכָל הָעָם אִסּוּר, וְהוּא אוֹמֵר 'לֹא נִתְכַּוַּנְתִּי אֶלָּא לְכָךְ וּלְכָךְ': אִם הָיָה הַנּוֹדֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים - הֲרֵי זֶה מֻתָּר, וְאֵין צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם; וְאִם הָיָה עַם הָאָרֶץ - מַרְאִין בְּעֵינָיו שֶׁזֶּה נֶדֶר, וְשֶׁהוּא אָסוּר, וּפוֹתְחִין לוֹ פֶּתַח מִמָּקוֹם אַחֵר וּמַתִּירִין לוֹ. וּבֵין שֶׁהָיָה תַּלְמִיד חֲכָמִים אוֹ עַם הָאָרֶץ - גּוֹעֲרִין בָּהֶן, וּמְלַמְּדִין אוֹתָן שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ מִנְהָג זֶה בַּנְּדָרִים, וְלֹא יִהְיוּ נוֹדְרִין דֶּרֶךְ שְׂחוֹק וָהֶתֶל.
יג וְכֵן הָאוֹמֵר לְאִשְׁתּוֹ 'הֲרֵי אַתְּ עָלַי כְּאִמִּי', אוֹ 'פֵּרוֹת אֵלּוּ עָלַי כִּבְשַׂר חֲזִיר', שֶׁאֵין כָּאן נֶדֶר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל א,ח; א,ל): אִם הָיָה הַנּוֹדֵר תַּלְמִיד חֲכָמִים - אֵינוֹ צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם; וְאִם הָיָה עַם הָאָרֶץ - צָרִיךְ שְׁאֵלָה לְחָכָם, וּמַרְאִין בְּעֵינָיו שֶׁאִשְׁתּוֹ אֲסוּרָה, וְשֶׁאוֹתָן הַפֵּרוֹת אֲסוּרִין, וּפוֹתְחִין לוֹ פֶּתַח מִמָּקוֹם אַחֵר וּמַתִּירִין לוֹ נִדְרוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִנְהֲגוּ קַלּוּת רֹאשׁ בַּנְּדָרִים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע