chiddush logo

לדעת הרופא הגדול הרמב"ם הדברים אשר אוסרים את הבשר והופכים אותו לטרפה❌❌❌ ולא טוב לאוכלו 📣📣📣 החולאים שיש בבהמה שהופכים את בשרה לבשר שלא לאוכלו וכיצד יש לבדוק את הבהמה לאחר השחיטה ומדוע טוב לאכול בשר חלק 📣📣📣 בריאות איתנה

נכתב על ידי אביהו ח, 16/5/2021

 





פֶּרֶק עֲשִׂירִי

טרפה: שבורה וסיכום הטרפות

שבורה

ג בְּהֵמָה שֶׁנִּשְׁמַט הַיָּרֵךְ שֶׁלָּהּ מֵעִקָּרוֹ וְיָצָא מִן הַכַּף שֶׁלּוֹ: אִם נִתְאַכְּלוּ נִיבָיו, וְהֵן הַיְּתֵרוֹת שֶׁבְּעֶצֶם הַכַּף שֶׁיּוֹצְאוֹת עַל הָעֶצֶם הַזָּכָר וְאוֹחֲזוֹת אוֹתוֹ - הֲרֵי זוֹ טְרֵפָה; וְאִם לֹא נִתְאַכְּלוּ - מֻתֶּרֶת. ד וְכֵן בָּעוֹף: אִם נִשְׁמַט יְרֵכוֹ - טְרֵפָה; נִשְׁמַט כְּנָפוֹ מֵעִקָּרוֹ - חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא נִקְּבָה הָרֵאָה שֶׁלּוֹ, וּלְפִיכָךְ בּוֹדְקִין אוֹתָהּ וְאַחַר כָּךְ יֹאכַל. וּבְהֵמָה שֶׁנִּשְׁמְטָה יָדָהּ מֵעִקָּרָהּ - מֻתֶּרֶת, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין לָהּ.
ה גֻּלְגֹּלֶת בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה שֶׁנִּטַּל מִמֶּנָּה כַּסֶּלַע - אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִקַּב הַקְּרוּם, טְרֵפָה. וְאִם נִקְּבָה נְקָבִים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן חֶסְרוֹן - כֻּלָּן מִצְטָרְפִין לְכַסֶּלַע. ו וְכֵן גֻּלְגֹּלֶת שֶׁנֶּחְבַּס רֹב גָּבְהָהּ וְרֹב הֶקֵּפָהּ - טְרֵפָה, אַף עַל פִּי שֶׁהַקְּרוּם שָׁלֵם וְלֹא חָסַר מִמֶּנָּה כְּלוּם. נֶחְבַּס רֹב גָּבְהָהּ וַהֲרֵי רֹב הֶקֵּפָהּ קַיָּם, אוֹ שֶׁנֶּחְבַּס רֹב הֶקֵּפָהּ וַהֲרֵי רֹב גָּבְהָהּ קַיָּם - הֲרֵי זוֹ סְפֵק טְרֵפָה; וְיֵרָאֶה לִי שֶׁאוֹסְרִין אוֹתָהּ.
ז עוֹף שֶׁלְּמַיִם, כְּגוֹן אַוָּזִין - אִם נִקַּב עֶצֶם גֻּלְגָּלְתּוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִקַּב קְרוּם שֶׁלַּמֹּחַ, טְרֵפָה, מִפְּנֵי שֶׁקְּרוּמוֹ רַךְ. עוֹף הַיַּבָּשָׁה שֶׁהִכַּתּוּ חֻלְדָּה עַל רֹאשׁוֹ אוֹ שֶׁנִּגַּף בְּאֶבֶן אוֹ בְּעֵץ - מַנִּיחַ יָדוֹ בְּצַד הַנֶּקֶב וְנוֹעֵץ, אוֹ מַכְנִיס יָדוֹ לְתוֹךְ פִּיו וְדוֹחֵק לְמַעְלָה: אִם יֵצֵא הַמֹּחַ מִן הַנֶּקֶב - בְּיָדוּעַ שֶׁנִּקַּב הַקְּרוּם, וּטְרֵפָה; וְאִם לָאו - מֻתָּר.

סיכום הטרפות

ט נִמְצְאוּ כָּל הַטְּרֵפוֹת הַמְּנוּיוֹת כְּשֶׁיִּפָּרְטוּ וְאֶפְשָׁר שֶׁיִּמָּצְאוּ בִּבְהֵמָה וְחַיָּה - שִׁבְעִים, וְאֵלּוּ הֵן, עַל סֵדֶר שֶׁנִּתְבָּאֲרוּ בְּחִבּוּר זֶה: א) דְּרוּסָה; ב) נִקַּב תַּרְבֵּץ הַוֶּשֶׁט; ג) נִקַּב קְרוּם שֶׁלַּמֹּחַ; ד) נִתְמַסְמֵס הַמֹּחַ עַצְמוֹ; ה) נִקַּב הַלֵּב לְבֵית חֲלָלוֹ; ו) נִקַּב קְנֵה הַלֵּב; ז) נִקְּבָה הַמָּרָה; ח) נִקְּבוּ קְנֵי הַכָּבֵד; ט) נִקְּבָה הַקֵּבָה; י) נִקַּב הַכָּרֵס; יא) נִקַּב הַמְּסוֹס; יב) נִקַּב בֵּית הַכּוֹסוֹת; יג) נִקְּבוּ מֵעֶיהָ; יד) יָצְאוּ הַמֵּעַיִם לַחוּץ וְנֶהְפְּכוּ; טו) נִקַּב הַטְּחוֹל בְּעָבְיוֹ; יו) חָסְרָה הַמָּרָה; יז) נִמְצְאוּ שְׁתֵּי מְרָרוֹת; יח) חָסְרָה הַקֵּבָה; יט) נִמְצְאוּ שְׁתֵּי קֵבוֹת; כ) חָסַר הַכָּרֵס; כא) נִמְצְאוּ שְׁנֵי כְּרֵסִים; כב) חָסַר הַמְּסוֹס; כג) נִמְצְאוּ שְׁנֵי מְסוֹסִים; כד) חָסַר בֵּית הַכּוֹסוֹת; כה) נִמְצְאוּ שְׁנֵי בָּתֵּי כּוֹסוֹת; כו) חָסַר אֶחָד מִן הַמֵּעַיִם; כז) נִמְצְאוּ שְׁנֵי בְּנֵי מֵעַיִם; כח) נִקְּבָה הָרֵאָה; כט) נִקַּב הַקָּנֶה לְמַטָּה בְּמָקוֹם שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לִשְׁחִיטָה; ל) נִקַּב סִמְפּוֹן מִסִּמְפּוֹנֵי רֵאָה, אֲפִלּוּ לַחֲבֵרוֹ; לא) נֶאֱטַם מָקוֹם מִן הָרֵאָה; לב) נִמּוֹק סִמְפּוֹן מִסִּמְפּוֹנֵי רֵאָה; לג) נִמְצֵאת לֵחָה סְרוּחָה בָּרֵאָה; לד) נִמְצְאוּ בָּהּ מַיִם סְרוּחִין; לה) נִמְצְאוּ בָּהּ מַיִם עֲכוּרִין; לו) נִתְמַסְמְסָה הָרֵאָה; לז) נִשְׁתַּנּוּ מַרְאֶיהָ; לח) נֶהְפַּךְ הַוֶּשֶׁט בְּמַרְאָיו; לט) חָסְרָה הָרֵאָה מִמִּנְיַן הָאוּנוֹת; מ) נִתְחַלְּפוּ הָאוּנוֹת; מא) הוֹתִירוּ הָאוּנוֹת מִגַּבָּהּ; מב) נִסְמְכָה אוּנָה לְאוּנָה שֶׁלֹּא כְּסִדְרָן; מג) נִמְצֵאת הָרֵאָה בְּלֹא חִתּוּךְ אָזְנַיִם; מד) חָסַר מִקְצָת הָרֵאָה; מה) יָבַשׁ מִקְצָת גּוּפָהּ; מו) נִמְצֵאת הָרֵאָה נְפוּחָה וְעוֹמֶדֶת; מז) צָמְקָה הָרֵאָה מִפַּחַד אָדָם; מח) חָסְרָה רֶגֶל, בֵּין מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתָהּ בֵּין שֶׁנֶּחְתַּךְ, מט) אוֹ שֶׁהָיְתָה יְתֵרָה רֶגֶל; נ) נִטְּלָה צֹמֶת הַגִּידִים; נא) נִטְּלָה הַכָּבֵד; נב) נִטַּל לֶחִי הָעֶלְיוֹן; נג) כֻּלְיָה שֶׁהִקְטִינָה בְּיוֹתֵר; נד) כֻּלְיָה שֶׁלָּקְתָה; נה) כֻּלְיָה שֶׁנִּמְצֵאת בָּהּ לֵחָה; נו) כֻּלְיָה שֶׁנִּמְצְאוּ בָּהּ מַיִם עֲכוּרִין, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָם סְרוּחִין; נז) כֻּלְיָה שֶׁנִּמְצְאוּ בָּהּ מַיִם סְרוּחִין; נח) נִפְסַק חוּט הַשִּׁדְרָה; נט) נִמְרַךְ מֹחַ חוּט הַשִּׁדְרָה וְנִתְמַסְמֵס; ס) נִקְרַע רֹב הַבָּשָׂר הַחוֹפֶה אֶת הַכָּרֵס; סא) נִגְלַד הָעוֹר שֶׁעָלֶיהָ; סב) נִתְרַסְּקוּ אֵבָרֶיהָ מִנְּפִילָה; סג) נִדַּלְדְּלוּ הַסִּימָנִין; סד) נִשְׁתַּבְּרוּ רֹב צַלְעוֹתֶיהָ; סה) נֶעֶקְרוּ רֹב צַלְעוֹתֶיהָ; סו) נֶעֶקְרָה צֶלַע אַחַת בְּחֻלְיָתָהּ; סז) נֶעֶקְרָה חֻלְיָה אַחַת; סח) נִשְׁמַט הַיָּרֵךְ מֵעִקָּרוֹ; סט) חָסְרָה הַגֻּלְגֹּלֶת כְּסֶלַע; ע) נֶחְבַּס רֹב הַגֻּלְגֹּלֶת וְנִתְרוֹצֵץ.

השוואה לטרפות בעוף

י אֵלּוּ הַשִּׁבְעִים חֹלִי שֶׁאוֹסְרִין אֶת הַבְּהֵמָה וְאֶת הַחַיָּה מִשּׁוּם טְרֵפָה, כְּבָר נִתְבָּאֵר כָּל אֶחָד מֵהֶן וּמִשְׁפָּטָיו. וְכָל שֶׁאֶפְשָׁר מֵהֶן שֶׁיִּמָּצֵא בָּעוֹף בָּאֵבָרִין הַמְּצוּיִין בָּעוֹף כַּבְּהֵמָה - דִּינוֹ בַּבְּהֵמָה וּבָעוֹף אֶחָד הוּא, חוּץ מִטְּרֵפוֹת שֶׁבַּכֻּלְיָה וְשֶׁבַּטְּחוֹל וְשֶׁבְּאוּנוֹת הָרֵאָה; מִפְּנֵי שֶׁהָעוֹף - אֵין לוֹ חִתּוּךְ אוּנוֹת כַּבְּהֵמָה, וְאִם יִמָּצֵא, אֵין לוֹ מִנְיָן יָדוּעַ; וּטְחוֹל הָעוֹף - עָגֹל כְּמוֹ עֵנָב, וְאֵינוֹ כִּטְחוֹל הַבְּהֵמָה; וּטְרֵפוֹת שֶׁבַּכֻּלְיָה וְשֶׁבַּטְּחוֹל - לֹא מָנוּ אוֹתָן חֲכָמִים בַּבְּהֵמָה כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה כְּנֶגְדָּן בָּעוֹף, וּלְפִיכָךְ לֹא נָתְנוּ לַכֻּלְיָה שֶׁהִקְטִינָה שִׁעוּר בָּעוֹף, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.

הכלל ביחס לרפואה

יב וְאֵין לְהוֹסִיף עַל טְרֵפוֹת אֵלּוּ כְּלָל; שֶׁכָּל שֶׁיֶּאֱרַע לַבְּהֵמָה אוֹ לַחַיָּה אוֹ לָעוֹף חוּץ מֵאֵלּוּ שֶׁמָּנוּ חַכְמֵי הַדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים וְהִסְכִּימוּ עֲלֵיהֶן בָּתֵּי דִּינֵי יִשְׂרָאֵל - אֶפְשָׁר שֶׁתִּחְיֶה, וַאֲפִלּוּ נוֹדַע לָנוּ מִדֶּרֶךְ הָרְפוּאָה שֶׁאֵין סוֹפָהּ לִחְיוֹת. יג וְכֵן אֵלּוּ שֶׁמָּנוּ וְאָמְרוּ שֶׁהֵן טְרֵפָה - אַף עַל פִּי שֶׁיֵּרָאֶה בְּדַרְכֵי הָרְפוּאָה שֶׁבְּיָדֵינוּ שֶׁמִּקְצָתָן אֵינָן מְמִיתִין וְאֶפְשָׁר שֶׁתִּחְיֶה מֵהֶן, אֵין לְךָ אֶלָּא מַה שֶּׁמָּנוּ חֲכָמִים; שֶׁנֶּאֱמַר: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ" (דברים יז,יא).

נאמנות השוחט

יד כָּל טַבָּח שֶׁיּוֹדֵעַ הַטְּרֵפוֹת הָאֵלּוּ, וַהֲרֵי הוּא בְּחֶזְקַת כַּשְׁרוּת - מֻתָּר לוֹ לִשְׁחֹט וְלִבְדֹּק לְעַצְמוֹ וְלִמְכֹּר, וְאֵין בָּזֶה חֲשָׁשׁ; שֶׁעֵד אֶחָד נֶאֱמָן בְּאִסּוּרִין, בֵּין יֵשׁ לוֹ הֲנָיָה בְּעֵדוּתוֹ בֵּין אֵין לוֹ. וּכְבָר בֵּאַרְנוּ (מאכלות אסורות ח,ז-ט) שֶׁאֵין לוֹקְחִין בָּשָׂר מִטַּבָּח שֶׁשּׁוֹחֵט וּבוֹדֵק לְעַצְמוֹ בְּחוּצָה לָאָרֶץ, אוֹ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בַּזְּמַן הַזֶּה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה מֻמְחֶה; וְאִם יָצָאת טְרֵפָה מִתַּחַת יָדוֹ - מְנַדִּין אוֹתוֹ, וּמַעֲבִירִין אוֹתוֹ, וְאֵינוֹ חוֹזֵר לְכַשְׁרוּתוֹ עַד שֶׁיֵּלֵךְ לְמָקוֹם שֶׁאֵין מַכִּירִין אוֹתוֹ, וְיַחֲזִיר אֲבֵדָה בְּדָבָר חָשׁוּב אוֹ יוֹצִיא טְרֵפָה לְעַצְמוֹ בְּמָמוֹן חָשׁוּב.


פֶּרֶק אַחַד עָשָׂר

ספק טרפה ובדיקתו

בדיקת ספק בטרפה
א כָּל בְּהֵמָה אוֹ חַיָּה אוֹ עוֹף שֶׁנּוֹלַד בָּהֶן סְפֵק טְרֵפָה מִטְּרֵפוֹת אֵלּוּ, כְּגוֹן בְּהֵמָה שֶׁנָּפְלָה וְלֹא הָלְכָה, אוֹ שֶׁנִּטְרְפָה בְּיַד חַיָּה וְאֵין יָדוּעַ אִם הֶאְדִּים הַבָּשָׂר כְּנֶגֶד בְּנֵי מֵעַיִם אוֹ לֹא הֶאְדִּים, אוֹ שֶׁנֶּחְבְּסָה גֻּלְגָּלְתָּהּ וְאֵין יָדוּעַ אִם רֻבָּהּ אוֹ מִעוּטָהּ, וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ: אִם הָיָה זָכָר, וְשָׁהָה שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ - הֲרֵי זוֹ בְּחֶזְקַת שְׁלֵמָה כִּשְׁאָר כָּל הַבְּהֵמוֹת; וְאִם הָיְתָה נְקֵבָה - עַד שֶׁתֵּלֵד. וּבָעוֹף: בַּזָּכָר - שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ; וּבַנְּקֵבָה - עַד שֶׁתֵּלֵד כָּל הַבֵּיצִים שֶׁלַּטְּעִינָה הָרִאשׁוֹנָה, וְתִטְעֹן טְעִינָה שְׁנִיָּה וְתֵלֵד. ב וְאָסוּר לִמְכֹּר סְפֵק טְרֵפָה זוֹ לַגּוֹי בְּתוֹךְ זְמַן זֶה, שֶׁמָּא יִמְכְּרֶנָּה לְיִשְׂרָאֵל.
ד כֵּיצַד? כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁמַט הַגַּף שֶׁלָּעוֹף - בּוֹדְקִין אֶת הָרֵאָה שֶׁמָּא נִקְּבָה. נָפְלָה הַבְּהֵמָה - בּוֹדְקִין אוֹתָהּ שֶׁמָּא נִתְרַסְּקוּ אֵבָרֶיהָ. נִתְרוֹצֵץ עֶצֶם הָרֹאשׁ - בּוֹדְקִין שֶׁמָּא נִקַּב קְרוּם שֶׁלַּמֹּחַ. הִכָּה אוֹתָהּ קוֹץ אוֹ נִזְרַק בָּהּ חֵץ אוֹ רֹמַח וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן וְנִכְנַס לַחֲלָלָהּ - חוֹשְׁשִׁין לָהּ, וּצְרִיכָה בְּדִיקָה כְּנֶגֶד כָּל הֶחָלָל, שֶׁמָּא נִקַּב אֶחָד מִן הָאֵבָרִים שֶׁתִּטָּרֵף בִּנְקִיבָתָן. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
דין ומנהג בסרכות
ו מִן הַדִּין הָיָה עַל דֶּרֶךְ זוֹ שֶׁאִם נִמְצֵאת הָרֵאָה תְּלוּיָה בִּסְרָכוֹת כְּמוֹ חוּטִין, אִם הָיוּ מִן הָאוֹם שֶׁלָּרֵאָה וְלַדֹּפֶן אוֹ שֶׁהָיוּ לַלֵּב אוֹ לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד, שֶׁחוֹתְכִין אֶת הַסִּרְכָה וּמוֹצִיאִין אֶת הָרֵאָה וְנוֹפְחִין אוֹתָהּ בְּפוֹשְׁרִין: אִם נִמְצֵאת נְקוּבָה - טְרֵפָה; וְאִם לֹא נִתְבַּעְבֵּעַ הַמַּיִם - הֲרֵי הִיא שְׁלֵמָה מִכָּל נֶקֶב, וּמֻתֶּרֶת, וְסִרְכָא זוֹ לֹא הָיְתָה בִּמְקוֹם נֶקֶב, אוֹ שֶׁמָּא נִקַּב קְרוּם הָעֶלְיוֹן בִּלְבַד. וּמֵעוֹלָם לֹא רָאִינוּ מִי שֶׁהוֹרָה כָּךְ, וְלֹא שָׁמַעְנוּ מָקוֹם שֶׁעוֹשִׂין בּוֹ כָּךְ, ז1 וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵלּוּ הֵן הַדְּבָרִים הַנִּרְאִין מִדִּבְרֵי חַכְמֵי תַּלְמוּד.
ז2 הַמִּנְהָג הַפָּשׁוּט בְּיִשְׂרָאֵל כָּךְ הוּא: כְּשֶׁשּׁוֹחֲטִין אֶת הַבְּהֵמָה אוֹ אֶת הַחַיָּה, קוֹרְעִין אֶת הַטַּרְפֵּשׁ שֶׁלַּכָּבֵד וּבוֹדְקִין אֶת הָרֵאָה בִּמְקוֹמָהּ: אִם לֹא נִמְצֵאת תְּלוּיָה בְּסִרְכָא, אוֹ שֶׁנִּמְצֵאת סִרְכָא מֵאֹזֶן מֵאָזְנֵי רֵאָה וְלַבָּשָׂר בִּמְקוֹם רְבִיצָתָהּ, בֵּין בָּשָׂר שֶׁבֵּין הַצְּלָעוֹת בֵּין בָּשָׂר שֶׁבֶּחָזֶה, אוֹ שֶׁנִּמְצֵאת סִרְכָא מֵאֹזֶן לְאֹזֶן עַל הַסֵּדֶר אוֹ מִן הָאוֹם לָאֹזֶן הַסְּמוּכָה לָהּ - הֲרֵי אֵלּוּ מַתִּירִין אוֹתָהּ.
ח וְאִם נִמְצָא חוּט יוֹצֵא מִן הָאוֹם שֶׁלָּרֵאָה לְאֵי זֶה מָקוֹם שֶׁיִּמָּשֵׁךְ, וַאֲפִלּוּ הָיָה כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה - אוֹסְרִין אוֹתָהּ. ט וְכֵן אִם הָיָה מִן הָרֵאָה חוּט מָשׁוּךְ לַלֵּב אוֹ לְטַרְפֵּשׁ הַכָּבֵד אוֹ לְכִיס הַלֵּב אוֹ לַוַּרְדָּה - בֵּין שֶׁהָיָה הַחוּט מִן הָאוֹם שֶׁלָּרֵאָה בֵּין שֶׁהָיָה מִן הָאֹזֶן, וַאֲפִלּוּ הָיָה כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה, אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְכֵן וַרְדָּה שֶׁנִּמְצֵאת דְּבוּקָה בְּכִיסָהּ אוֹ חוּט יוֹצֵא מִמֶּנָּה לְכִיסָהּ - אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְחוּט הַיּוֹצֵא מֵאֹזֶן לְאֹזֶן שֶׁלֹּא עַל הַסֵּדֶר - אוֹסְרִין אוֹתָהּ.
י יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁמִּנְהָגָם אִם מָצְאוּ סִרְכָא מִן הָאֹזֶן לַבָּשָׂר וְלָעֶצֶם שֶׁבַּצְּלָעוֹת, וְהַסִּרְכָא דְּבוּקָה בִּשְׁתֵּיהֶן - אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְאַבָּא מָרִי זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה מִן הָאוֹסְרִין, וַאֲנִי מִן הַמַּתִּירִין. וּמִעוּט מְקוֹמוֹת מַתִּירִין אֲפִלּוּ נִדְבְּקָה בָּעֶצֶם לְבַדּוֹ, וַאֲנִי אוֹסֵר. יא וְיֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁנּוֹפְחִין אֶת הָרֵאָה שֶׁמָּא יֵשׁ בָּהּ נֶקֶב, וְרֹב הַמְּקוֹמוֹת אֵין נוֹפְחִין, שֶׁהֲרֵי לֹא נוֹלַד דָּבָר שֶׁגּוֹרֵם לַחֲשָׁשׁ. וּמֵעוֹלָם לֹא נָפַחְנוּ רֵאָה בִּסְפָרַד וּבַמַּעֲרָב, אֶלָּא אִם נוֹלַד לָנוּ דָּבָר שֶׁחוֹשְׁשִׁין לוֹ. יב וּדְבָרִים אֵלּוּ כֻּלָּן אֵינָן עַל פִּי הַדִּין, אֶלָּא עַל פִּי הַמִּנְהָג, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ו-ז). וּמֵעוֹלָם לֹא שָׁמַעְנוּ בְּמִי שֶׁבָּדַק עוֹף אֶלָּא אִם נוֹלַד לוֹ חֲשָׁשׁ.
סרכה שלא נבדקה במקומה
יג מִי שֶׁשָּׁחַט אֶת הַבְּהֵמָה וְקָרַע אֶת הַבֶּטֶן, וְקֹדֶם שֶׁיִּבְדֹּק אֶת הָרֵאָה בָּא כֶּלֶב אוֹ גּוֹי וְנָטַל אֶת הָרֵאָה וְהָלַךְ לוֹ - הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת, וְאֵין אוֹמְרִין שֶׁמָּא נְקוּבָה הָיְתָה הָרֵאָה אוֹ שֶׁמָּא דְּבוּקָה הָיְתָה, שֶׁאֵין מַחֲזִיקִין אִסּוּר; אֶלָּא הֲרֵי זוֹ בְּחֶזְקַת הֶתֵּר, עַד שֶׁיִּוָּדַע בַּמֶּה נִטְרְפָה. וּכְשֵׁם שֶׁאֵין חוֹשְׁשִׁין לִקְרוּם מֹחַ וְלַשִּׁדְרָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, כָּךְ לֹא נָחוּשׁ לְרֵאָה שֶׁאָבְדָה. וְאֵין בָּזֶה מִנְהָג; שֶׁדָּבָר שֶׁאֵינוֹ מָצוּי - אֵין בּוֹ מִנְהָג.
חומרות מיותרות
טו יֵשׁ מְקוֹמוֹת שֶׁאִם יִמְצְאוּ סְרָכוֹת מְדֻלְדָּלוֹת מִן הָרֵאָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן דְּבוּקוֹת לֹא לַדֹּפֶן וְלֹא לְמָקוֹם אַחֵר - אוֹסְרִין אוֹתָהּ. וְדָבָר זֶה הֶפְסֵד גָּדוֹל הוּא, וְאִבּוּד לְמָמוֹנָם שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל, וּמֵעוֹלָם לֹא נָהֲגוּ זֶה בְּצָרְפַת וְלֹא בִּסְפָרַד, וְלֹא נִשְׁמַע זֶה בַּמַּעֲרָב, וְאֵין רָאוּי לִנְהֹג בְּמִנְהָג זֶה, אֶלָּא נוֹפְחִין אוֹתָהּ בִּלְבַד: אִם נִמְצֵאת שְׁלֵמָה מִן הַנֶּקֶב - הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע