chiddush logo

לשלוט בבריאה ולבטל גזירות שמיים

נכתב על ידי מסע פנימי, 26/4/2010

 לשלוט בבריאה כולה

 

"ויאמר אלוהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרֶמֶש הרֹמֵש על הארץ" (בראשית א', כ"ו). 

רש"י אומר: "וירדו" - 1. לשון רידוי; בני האדם ירדו, כלומר ימשלו, בכל הבריאה.

2. לשון ירד; בני אדם ירודים, נחותים בהשוואה לבריאה.

 

אדם ששומר את הברית, שזהו עיקר זיכוך האדם, מושל בבריאה כולה ("בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה.."), לעומת זאת, אדם שאינו שומר, נעשה ירוד בפני הבריאה, והחיה מושלת בו.

 

כשאדם מצטער בגלל חיה מסוימת, או מפחד ממנה (למשל יתוש עקץ אותו, זבוב הציק לו וכו'), זה מעיד שהוא איבד את ה'צלם אלוקים' שלו. עליו לעשות תשובה, כי כפי שראינו בפסוק - הוא זה שאמור לרדות בחיות, הוא השולט. אם היא שולטת עליו - מצערת, מציקה או מבהילה אותו - זה סימן שיראה את מקומו, שיבין שהגיע למקום כה ירוד, שאפילו הרמש שולט בו. כדי להגיע לדרגתו בחזרה, עליו לעשות תשובה.

 

יש סיפורים רבים על צדיקים שיכלו לעשות עם חיות מסוכנות מה שרצו, ומכאן אנו רואים איך השליטה הזו בבריאה היא למעשה עובדה בשטח.

 

 

לבטל גזירת שמיים

 

כתוב בספרים - שכשה' גוזר גזירה, הצדיק יכול לבטלה. וכשהאדם מבטל את הגזירה שאיש יתאווה לאישה (שהרי זוהי גזירת הבורא), ומתנגד ליצרו ולא חוטא - הוא יכול לבטל שאר גזירות רעות, וזהו כוחו של הצדיק ששומר על הברית. זה כך מפני שה' מנהיג בעולם מידה כנגד מידה. 

 

חז"ל מלמדים: צרות רבות נגרמות לעם ישראל כתוצאה מפגם העיניים, כשאדם לא שומר את עיניו מפני מראות לא-צנועים. מדוע? מפני שכשם שיש שטן שהוא זכר, יש גם שטן נקבה; כשהשטן הזכר לבדו הוא לא יכול להזיק, וגם הנקבה לבדה לא יכולה. כשיש חיבור ביניהם - יש להם את הכוח להזיק. החיבור נוצר כשגבר פוגם בעיניו.

 

כך גורם אדם בכל פעם לחיבור בין השטן הזכר לנקבה שלו, ונותן להם את הכוח להזיק.

 

עוד מלמדים חז"ל: ידוע שכשאדם חש כאב באיבר מסוים, עליו לבדוק תחילה אם עשה בו עבירה כלשהי. כשאדם פוגם בעיניו - הוא פוגע בכל איבריו, כך שכל אחד מאיבריו יכול להינזק עקב פגם זה, כי כל רמ"ח איבים ושס"ה גידים תלויים בעיניים.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע