chiddush logo

מי הוא צדיק?

נכתב על ידי מסע פנימי, 26/4/2010

 

מה פירוש "צדיק" ועל שם מה נקרא כך?
עפ"י דברי המקובלים: האות צ' בספר תורה נכתבת כמעין נ עם י מעליה (שילוב של שתי האותיות). האות נ' מראה על אדם נמוך, בדיוק כפי צורתה. האות י' מסמלת על יהודי. כלומר, אדם שגם מנמיך עצמו וגם סוחב על גבו יהודי - הוא צדיק.

(אגב, גם האות א' סוחבת י' - היא בעצם קו אלכסון עם י' מעליו, אבל יש גם י' מתחתיו. כלומר, האדם גם דורך על אנשים אחרים כדי להגיע להצלחה שלו, וזה כבר לא אדם צדיק).

ר' אריה לוין קיבל פעם צו להגיע לבית המשפט. כשהגיע לשם, הבין שתובעים אותו כי היה חתום כערב (עד) להלוואה בין שני אנשים, וכעת האדם שלקח את ההלוואה לא החזיר ולכן תובעים מהרב את סכום ההלוואה. החתימה אכן הייתה שלו, אך הרב ידע כי הוא מעולם לא חתם. הוא הביט לצד וראה את האדם שלקח את ההלוואה מוריד את העיניים ומתבייש מעט. הרב קלט שהוא זייף את החתימה שלו. הוא הביט בו שוב, ולפתע אמר "נכון, עכשיו נזכרתי! באמת חתמתי לו כערב. אני אשלם, רק אם אפשר לפרוס את זה לשנתיים..."
ובמשך שנתיים שלמות שילם ר' אריה 28 לירות מידי חודש, רק כדי שאדם שהוא כלל לא מכיר וזייף את חתימתו - לא יתבייש.

 

זוהי רק דוגמא אחת מיני רבות, על אותם גדולי ישראל, אותם צדיקים, הקרויים כך על שם האות צ', כי הם מוכנים להתכופף ולהנמיך את עצמם (כמו האות נ') וגם לסחוב על גבם יהודי נוסף (האות י' שמעל).

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע