chiddush logo

דיני מנין

נכתב על ידי יניב, 29/12/2012

הלכות שכתב מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל  בסידור תפילה  לחייל (התשלא)


דיני מנין

א. אין אומרים "קדיש" "ברכו" "קדושה" וחזרת הש"ץ ואין קורין בתורה, ואין התפילה נקראת "תפילה בצבור" בפחות מעשרה גברים יהודים, שכולם למעלה מגיל בר-מצוה והם מרוכזים במקום אחד.
ב. אם התחילו לומר קדיש, או שהתחילו חזרת הש"ץ בעשרה ויצאו מקצתם, גומרים את הקדיש ואת חזרת הש"ץ עם קדושה, ואומרים גם את הקדיש תתקבל שאחר חזרת הש"ץ ללא מנין ובלבד שישאר שם רוב מנין.
ג. אם מתפללים בבית או באהל צריכים עשרה לפחות להיות כולם בחדר אחד, או בפנים האהל. ואם היו מחולקים בשני חדרים או מקצתם מחוץ לאהל אם רואים זה את זה מצטרפין בדיעבד, אם אין רואים זה את זה אין מצטרפין. והוא הדין אם מתפללים בשדה צריכים לכתחילה להיות מרוכזים במקום אחד.
ד. מי שלא התפלל ובא לבית הכנסת ומצא שם תשעה שכבר התפללו יכול לצרף אותם למנין ולומר "קדיש" ו"ברכו", ואחרי כן תפילת העמידה בקול רם וקדושה עד "האל הקדוש" וימשיך בלחש. וזהו הנקרא: "פורס על שמע". וכן רשאי לומר במנחה חצי קדיש לאחר "אשרי" וקדושה וימשיך את תפילת י"ח בלחש. ובערבית יאמר "ברכו".
ה. אין תפילה בצבור אלא אם כן ישנם עשרה גדולים יהודים וביניהם לפחות ששה שלא התפללו, והיתר עונים "אמן" ו"ברכו", רק אז אפשר לומר חזרת הש"ץ ולקרא בתורה.
ו. העומדים מחוץ לבית הכנסת, או העובר על יד בית הכנסת ושומע "קדיש" "ברכו" ו"קדושה" יכול לענות עמהם. וכן מצטרפת תפלתו לתפלת הצבור לכל דבר.
ז. הכופר ח"ו בה' אין לצרפו למנין ולא לדבר שבקדושה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה