דבר תורה לפרשת וירא- עצה בפרשה
בס"ד
אור- לי - בפרשה – וירא
" וַיֵּרָא אליו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם היום "(יח, א)
לאחר שאברהם אבינו ע"ה עמד בכל הניסיונות והוכיח את נאמנותו לבורא יתברך נכרתה ברית עולם בינו ולזרעו
אחריו לבין הקב"ה והאות הוא ברית המילה שנאמר(שם יז, ז): והקמתי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך וגו'. ולזה
הרגע חיכה השם יתברך בהשתוקקות רבה במשך עשרים דורות בעבור להשכין שכינתו על הנברא הראשון שימול
את בשר עורלתו ויהיה תמים כלומר שלם כי עד שלא מל עצמו היה נחשב כבעל מום בגלל הערלה, לכן לא היה
אפשרות לשכינה להתגלות ורק לאחר שנימול נגלה אליו. וזה שתירגם אונקולוס וַיֵּרָא - ואתגלִי מלשון התגלות,
לעומת וַיֵּרָא השני בפסוק הבא(יח, ב): וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים וגו', שתורגם וחזא כלומר ראה
היינו רק לאחר ההתגלות של השכינה כנ"ל התחיל לראות ולהבין את מחזה הנבואה שבה הבחין בשלושה מלאכים
בדמות אנשים והיו נראים כערבים והם: מיכאל גבריאל ורפאל. ולכל אחד מהם הייתה שליחות אחרת. מיכאל לבשר
את שרה שחובקת בן - יצחק, רפאל - כשמו כן הוא בא לרפאות את אברהם וגבריאל שהוא בחינת גבורות היינו
דין נשלח להפוך את עיר החטאים סדום.
וכן, יש לדייק עוד, למה נאמר וַיֵּרָא אליו היה צריך לומר בגוף ראשון וַיֵּרָא אל אברהם אלא יש לומר שהשכינה
התגלתה מעליו ולכן נאמר(שם): וישא עיניו היינו הרים עיניו כלפי מעלה וראה את חזיון הנבואה. וחיזוק לזה אפשר
לומר ע"פ מה שדרשו רז"ל(בר"ר פ"ב, ז): צדיקים מרכבה לשכינה שכן הרוכב דרכו להיות מעל המרכבה זולת משה
רבינו ע"ה שאליו נגלה פנים אל פנים.
וזאת ההתגלות ביום השלישי למילתו היה ובא הקב"ה ושאל בשלומו(ב"מ פו, רש"י שם) כי גדול הכאב ביום זה שנאמר
ויהי ביום השלישי בהיותם כֹּאֲבִים(בראשית לד, כה) מכאן למדו חז"ל על מצוות ביקור חולים והיא אחת מהמצוות
שמציינים בברייתא בתפילת שחרית שפירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא.
ודרשו רז"ל(בר"ר מ"ב, ח, תנחומא ג): בעת שאברהם אבינו נצטווה על המילה בגיל צ"ט(99) שנה הלך לקחת עצה משלושה
אוהביו: ענר, אשכול וממרא. א"ל ענר: בעל מום רוצה אתה לעשותך וכו', הניחו והלך אצל אשכול. א"ל אשכול: אתה
זקן. אם אתה תמול יצא ממך דם הרבה, ולא תוכל לסבול ותמות. הניחו והלך אצל ממרא. א"ל ממרא: בדבר הזה,
אתה מבקש עצה?! הלא הוא שהצילך מכבשן האש, ועשה לך כל הנסים, והצילך מן המלכים, ואילולי כוחו וגבורתו
היו הורגין אותך, והציל רמ"ח אברים שבך, ומקצת אבר אחד אתה מבקש עצה?! עשה כמצוותו!. וזה שפירש רש"י
ז"ל: הוא שנתן לו עצה על המילה לפיכך נגלה עליו בחלקו. ועל פניו נראה הדבר תמוה למה הלך לקחת עצה שהלא
הקב"ה צווה אותו מפורשות לימול את בשר עורלתו. ועוד רואים מתגובתו של ממרא שהוא לא מבין מה פשר העצה
כפי שפירט לו. ואם כבר התייעץ אם שלושה, שהלא היה מספיק עם אחד, אזי למה לא קיבל את עצת הרוב שהרי
אחרי רבים להטות. והדבר צריך הסבר.
אך בטרם נסביר נקדים לבאר את הפסוק(משלי כד): כי בתחבֻּלות תעשה לך מלחמה ותשועה ברב יועץ, רצה לומר
שיש לאדם לעשות תחבולה היינו הערמה במלחמת היצר הרע ובפרט שבא לעשות משהו בקדושה כי לא בקלות
הבעל דבר ייתן לו להתקרב ולהתעלות ולהדבק בקב"ה כי זה תפקידו. ואפשר לומר אולי שעצם ההתייעצות היא
התחבולה הטובה ביותר והדגש הוא שצריך להתייעץ אפילו שיודע בוודאות את התשובה. ומזה מרוויח ב' דברים:
האחד שיחכים מריבוי העצות כי ישמע דברים חדשים שלא תמיד עלו בדעתו והשני הלא פחות חשוב הוא הערמה
שהוא עושה ע"י שמתייעץ עם הרוב כי ע"י כך מראה לבעל דבר שיש לו כביכול ספק מרובה בקיום המצווה, שאם
לא, היה וודאי עושה אותה, ובזה חושב שהשיג את מטרתו ומסלק את קטרוגו וע"י כך ממתיק את הדין.
וע"פ זה יובן בסיעתא דשמייא מה רצה אברהם אבינו ע"ה להשיג מההתייעצות עם חבריו הצדיקים כי מלבד שרצה
להחכים בדעתו על אופן פעולתו בעיקר רצה לסלק מעליו את הקטרוג של היצר הרע, שאכן ידע את חשיבות אות
ברית המילה לדורי דורות לעם היהודי שבזכותה הוא מתקיים כמובא במדרש(תנחומא לך לך,יט): א"ל הקב"ה: אם אין
אתה נוטל המילה, אני אל שדי, אני אומר לעולם די, עד כאן ואני מחזירו לתוהו ובוהו. נמצא, שהקטרוג באותו רגע
היה גדול מאוד לכן הוזקק אברהם לעשות תחבולה היינו הערמה ע"י התייעצות כנ"ל בכדי לסלק את היצר הרע
מעליו ולהמתיק את הדין בחסד והיא שהביאה לו את התשועה.
ומזה אפשר ללמוד עצה חשובה לחיים כיצד יש לנהוג בקבלת החלטות בחיים ובפרט ברוחניות ובקדושה. על כן,
כדאי לאדם להרגיל את עצמו להתייעץ עם חכמי הדור כי עצם ההתייעצות היא התחבולה הטובה והיעילה מאוד
במלחמת היצר כי מלבד שמחכים ששומע את דבריהם הוא מסיר מעליו את הקטרוג של היצר הרע כנ"ל וע"י כך
ממתיק את הדין כי אולי היה מחליט דבר על דעתו ובכך היה גוזר את דינו. אך ברגע שהוא מתייעץ עם צדיקי אמת
ע"י כך יומתק הדין בחסד כי זה רצון ה', ובס"ד תבוא לו הישועה.
פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב
ע"י שמקבל עצה מצדיקי אמת, נעשה המתקת הדינים; גם על ידי זה יבוא ישועה. גם אם אינו מקבל עצה מצדיקים,
אזי אפשר שתבוא לו רעה חס ושלום ע"י עצמו, בבחינת: אִולת אדם תסלף דרכו וכו'; אבל אם הוא מקבל עצה
מצדיקים, אף אם אחר כך לא עלתה לו יפה, הוא יודע שהוא רק מלמעלה(סימן עצה, אות ד)
מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה
ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה
ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה