chiddush logo

מדוע בית ,אשה,כרם פוטרים את האדם ? (7 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 10/9/2012

 בס"ד


     כתוב בפרשת שופטים :


וְדִבְּרוּ הַשֹּׁטְרִים אֶל הָעָם לֵאמֹר: מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת חָדָשׁ וְלֹא חֲנָכוֹ - יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ, פֶּן יָמוּת בַּמִּלְחָמָה וְאִישׁ אַחֵר יַחְנְכֶנּוּ. ...וכן לגבי אשה ,וכן לגבי כרם.


מדוע  דווקא 3 הדברים הללו ,בית,אשה,וכרם  פוטרים מהמלחמה ?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (7)
יניב (13/9/2012)
צריך להיות חשיבות יתירה באדם שיהיה לו עגמת נפש אם אחר יקח זאת (''ודבר של עגמת נפש הוא זה" רש"י דברים כ,ה) שזה בא יחד עם חשיבות עצמית שיש זאת דווקא בכרם בית ואשה שהם החשובים.
ובכ"א ע"פ העניין שהם משתחררים כדי שלא יזהו את הירא מעברות שבידו, אז אפשר שבחרו כמה דברים עיקרים ועליהם החילו זאת, ואף אם יש עוד דברים זה לא משנה כי העיקר שלא יזהו ולכן בחרו דברים מרכזיים ולא נתנו לעוד דברים לצאת עליהם.
DL2000 (13/9/2012)
בס"ד

אם זה עניין של "נחת רוח לאדם"
אם כך זה יכול להיות כל דבר טוב שמקבל האדם
(סתם לדוגמא : ספינה ,מטוס ,זהב ,יהלום וכו' )
יניב (13/9/2012)
כניראה בעצי פרי בהיותם כרם (לפחות 5 עצים) זה מביא נחת רוח מיוחדת שלכן בו יש עוגמת נפש שאחר יקח, ואילו פחות מזה או עצי סרק אינם נחשבים כ"ך.
DL2000 (12/9/2012)
אי מבין , אבל מדוע דווקא עצי פרי ??
(כגון כרם) ולא כל דבר אחר ???
יניב (12/9/2012)
הפטור מלצאת זה לא בשל הקרקע , אלא בשל גידולי הקרקע, ואפילו עצי נוי לא פוטרים מלצאת וכן אם יש לו רק 4 עצי מאכל לא ניפטר בזה.(ראה עוד -סוטה מג,ב)
DL2000 (11/9/2012)
בס"ד

תודה לך יניב היקר
תשובה נאה.
רק יש לי שאלה ,אדם שקיבל קרקע ללא עצים
שטח גדול מאוד ומכובד ,האם גם יהיה פטור לצאת??
יניב (11/9/2012)
"תנו רבנן אשר בנה אשר נטע אשר ארש לימדה תורה דרך ארץ שיבנה אדם בית ויטע כרם ואח"כ ישא אשה ואף שלמה אמר בחכמתו (משלי כד) הכן בחוץ מלאכתך ועתדה בשדה לך אחר ובנית ביתך הכן בחוץ מלאכתך זה בית ועתדה בשדה לך זה כרם אחר ובנית ביתך זו אשה (ד"א הכן בחוץ מלאכתך זה מקרא ועתדה בשדה לך זה משנה אחר ובנית ביתך זה גמ')"(סוטה מד,א). ניראה מכאן ששלושת אלו הם הדברים החשובים של האדם בחייו (נישואין, פרנסה, בית) ולכן יש בהם חשיבות מיוחדת (ולכן גם דימו זאת לתורה משנה וגמ' שעליהם נאמר שלעולם אדם ישלש שנותיו- שזה מרכז חייו) ולכן בהם יש במיוחד עוגמת נפש שאת פועלם העיקרי בעולם אחד יקח ויהנה.
ציורים לפרשת שבוע