chiddush logo
נכתב על ידי שמואל, 23/3/2010

 

מדוע לא מספיק במכה אחת ארוכה

מתוך ספרים שזכיתי להוציא לאור - מעגלי החיים. שמואל 050-6284-199

הקב"ה הביא על המצרים במצרים עשר מכות. אם המטרה שפרעה ישחרר את ישראל, הרי מספיק לתת עליו מכה אחת ולא להפסיקה עד שישלח את בני ישראל. למה המשיך הקב"ה לתת כל כך הרבה מכות על המצרים?

אלא שרצה הקב"ה בנוסף גם לנטוע אמונה בעם ישראל, דבר שקלקלו המצרים. ולכן המכות נמשכו זמן רב, וכשראו ישראל את הניסים והנפלאות התחזקו בני ישראל באמונה.

כדי להבין זו מספרים משל: עשיר גדול שהיה חשוך בנים, נפקד בבן זכר, אך אשתו לא יכלה להניק. שכר העשיר מינקת במיטב כספו להיניק את בנו.

לימים חלה התינוק. הרופא נתן תרופות מרות כדי לרפא את התינוק, אך התינוק לא היה מסוגל לבלוע את התרופות. הציע הרופא שהמינקת תקבל את התרופות, דבר שיכנס לחלב שלה ואז ישפיע הדבר על התינוק. המינקת סירבה לקבל את התרופות: "נשכרתי כדי להיניק את התינוק ולא לקבל תרופות", טענה המינקת.

באו לרב שיפסוק מה לעשות. אמר הרב: כיוון שכל מאכלו של התינוק בא מהחלב בלבד, נמצא שהמינקת אכלה דברים לא טובים דבר שהשפיע על החלב וגרם למחלתו של התינוק, ולכן צריכה המינקת לקבל את התרופות, כיון שהתינוק עצמו לא מסוגל לקבל את התרופות.

 

הנמשל: בני ישראל הם התינוק. הגיעו למצרים כשהיו צדיקים, אלא שהמצרים גרמו להם להיות רעים, כמו שנאמר: "וַיָּרֵעוּ לָנוּ (אותנו) מִצְרַיִם", שעשו אותנו רעים. עם ישראל היה כמעט כמו המצרים.

אמר הקב"ה: כיון שישראל הושפעו רק מהמצרים, וכדי לחזקם ולהבריאם צריך לתת עליהם מכות קשות ומרות, אך ישראל לא מסוגלים לקבל מכות אלו, לכן המצריים יקבלו את המכות, ישראל שיראו את המכות יושפעו ויתחזקו באמונה ויתרפאו.

לכן הביא הקב"ה עשר מכות שארכו כמעט שנה, כדי שישראל יתחזקו באמונה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
דביר (23/3/2010)
לדעתי אפשר להוסיף שהיו כמה מכות לאורך זמן, כדי להכין את בני ישראל להיות בני חורין ולשנות במקצת את המנטליות של העבד (תהליך שלוקח הרבה זמן),
מה שבסוף כנראה לא הספיק והיה צורך להחליף את כל דור העבדים במשך 40 שנה.