chiddush logo

אהיה אשר אהיה

נכתב על ידי יניב, 14/1/2012

 "ויאמר אלקים אל משה אהיה אשר אהיה ויאמר כה תאמר לבנ"י אהיה שלחני אליכם"(שמות ג,יד) מה עניינו של שם זה?

'אהיה אשר אהיה א"ל הקב"ה למשה לך אמור להם לישראל אני הייתי עמכם בשעבוד זה ואני אהיה עמכם בשעבוד מלכיות אמר לפניו רבש"ע דיה לצרה בשעתה א"ל הקב"ה לך אמור להם אהיה שלחני אליכם'(ברכות ט,ב) וכן פרש רש"י על הפס'.. 
בעל הטורים-'ג"פ אהיה כנגד ג אבות והם אברהם יצחק ויעקב,אברהם יהיה ברכה,יצחק גור בארץ הזאת ואהיה עמך,יעקב שוב אל ארץ אבותיך ואהיה עמך. אהיה עולה כא' וכן התחלת ג שמות של יג' מדות ה' ה' א-ל.וכן ר"ת אברהם יצחק ויעקב.וכן התחלת ה חומשי תורה ב' ו' ו' ו' א'.ב"פ אהיה עולה בחשבון מב' שמסר לו שם של מב' אותיות.ג"פ אהיה עולה סג' והם יב' אותיות כנגד יב' שבטים והשבטים הם נ' אותיות צרף עמהם יג' אותיות של שמות האבות ויהיה חשבון סג'.
רשב"ם-' ויאמר אלקים אל משה-אם אינך יודע שמי אני אומר לך כי שמי אהיה לעולם ויכול אני לקיים מה שאני מבטיחך' וכו'
וראה עוד באבן עזרא שמאריך מאד,וכן ראה באור החיים,וכן ראה בכלי יקר,ובדעת זקנים מבעלי התוספות,וברמב"ן ובספורנו-כל אחד ופרושו..
וניראה שחז"ל למדו את השם הזה כקשור לגלויות בשל שהשם שבו נאמר זה במדת הדין-"ויאמר אלקים.." ולכן למדו שקשור לגלויות שה' נימצא עם ישראל בגלותם.
ואולי אפשר שמשה אמר שבנ"י ישאלו באיזה צורה הם הולכים לצאת,שהאבות היו בצורה שונה כל אחד-אברהם זה חסד,יצחק זה פחד(כעין דין),יעקב זה אמת שזה מצד אחד דין שמגלה את האמת ומצד שני יש בו לפנים משורת הדין."ואמרתי להם אלקי אבותיכם שלחני אליכם-ואמרו לי מה שמו" פרוש מאיזה מדה של האבות אנו הולכים ליגאל?בצער או בחסד?. ועל זה אומר לו ה' "אהיה אשר אהיה" שיהיה במדה של אותו זמן-שבהתחלה הכבידה העבדות(ביטול נתינת תבן) שזה דין,ואח"כ הפסיקו לעבוד ואף ניתן להם כסף כמו במכת דם שהמצרים קנו מים מהם..וביציאתם ניתן להם רכוש גדול שזה חסד,ובמכת חושך מתו אלו שלא רצו לצאת שזה מצד אחד דין-שמתו-ומצד שני השאר לא מתו.. ככה שהיה בזה כל 3 מידות האבות.. וכן מצד המצרים-מצד אחד דין כמו בדם וכדו' שהיה לכולם ומצד שני היו מכות שהיו רק לחלק כמו מי שלא היו לו שדות וכדו' במכות שהיו שייכות לאלו..כך שזה חסד,והיו שרק חלק ניפגעו כמו ברד שמי שהיה ירא את דבר ה' לא ניפגע וזהו אמת שיש בו דין ולפנים משורת הדין.. .וזהו "אהיה אשר אהיה" כל מכה וכל זמן כלפי עצמו במידתו..
ואולי אפשר שכיון שקודם מתו אותם שניסו לצאת מבני אפרים שטענו שהגיע זמן הגאולה,אז אמר משה מה יענה להם שישאלו מניין שהוא לא כמו אלו שיצאו.. ולזה אמר "אהיה אשר אהיה" שכל זמן יש לו חשיבות כשלעצמו ולכן כאשר בני אפרים יצאו עדיין לא הגיע הזמן ואילו עכשיו כן הגיע הזמן ולכן כן יהיה איתם ליציאתם וזהו שרמז גם על שאר גלויות-שכל זמן יש לו עניין-זה לגלות וזה לגאולה..
ואולי ישאלו בעקבות דבריו -"אלקי אבותיכם שלחני אליכם".שקודם ה' אמר לו "בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלקים על ההר הזה" שיש קשר לקבלת עול מלכות שמים..ובהקשר זה יאמרו בנ"י כשבא לגאלם-איזה זכות יש להם לצאת שהם שקועים במט' שערי טומאה ועוד מדוע שהם לא יפגעו כמו המצרים תוך כדי הוצאתם?-ולזה אומר להם "אהיה אשר אהיה" שזה לשון עתיד שבעתיד יקבלו את התורה ולא ישארו בטומאתם-ולכן אהיה איתם עכשיו מכח שאהיה איתם בעתיד בשלמות הקדושה שאהיה עכשיו מכח אשר אהיה אח"כ.
ואלי שאלתו היא מאיזה שם בא לגאלם הרי יש כאן מצד אחד בנ"י בטומאה ומצד שני יצאו לקבל את התורה ועוד כל מיני פניות לכאן ולכאן ולכן איזה שם גואלם-באיזה גילוי ה' בעולם?-ועל זה אומר לו ה' "אהיה אשר אהיה" כל שם יהיה-שהכל קיים שעכשיו זה שורש לכל העולם ותיקונו ולכן הכל שייך כאן ולכן אהיה אשר אהיה כל שם שקיים..(ואלוי זה רמוז בחז"ל בגלויות העתידיות וגאולתם-שזה גם התגלויות שונות של ה'..וכל הגלויות כלולות בגלות מצרים..).

לע"נ סבי ר' יהושע צבי בן דוד ז"ל-ששרד את נוראות השואה...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה