chiddush logo

הדלקת נרות מהדרין מן המהדרין של ב"ש וב"ה

נכתב על ידי יניב, 25/12/2011

 "ת"ר מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין ב"ש אומרים יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך וב"ה אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך אמר עולא פליגי בה תרי אמוראי במערבא ר' יוסי בר אבין ור' יוסי בר זבידא חד אמר טעמא דב"ש כנגד ימים הנכנסין וטעמא דב"ה כנגד ימים היוצאין וחד אמר טעמא דב"ש כנגד פרי החג וטעמא דבית הלל דמעלין בקדש ואין מורידין אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן שני זקנים היו בצידן אחד עשה כב"ש ואחד עשה כדברי ב"ה זה נותן טעם לדבריו כנגד פרי החג וזה נותן טעם לדבריו דמעלין בקדש ואין מורידין"(שבת כא,ב)

לכאורה כלל לא מובן מה הקשר לפרי החג,ואמנם נאמר בספר חשמונאים ב' נאמר שעשו את חנוכה כנגד סוכות שלא יכלו לקיים בגלל היונים-אולם מדוע דימו ב"ש דווקא לפרים?
וניראה שחנוכה שבו זכו לנצחון צבאי וקדושה גדולה ראו בזה כעין לעתיד לבא(מלחמת גוג ומגוג והיהודים ישלטו)ולכן כשחיברו זאת גם לסוכות שלא עשו,וסוכות זה חג שלעתיד לבא ינסו בו את הגוים,וכל ישיבת הסוכה היא כמו לעתיד לבא שהשכינה תהיה בגילויה בעולם-אז ממש ראו בחנוכה כעין חג שמסמל את שלעתיד לבא.ולכן גם נאמר ב"בני יששכר" שחנוכה זה ע"ש שמחנכים אותנו לגאולה העתידית שזה בא לידי ביטוי וגילוי בחנוכה(ומו"ר גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א הסביר זאת בשיעור על חנוכה שהחניכה כלפי העתיד היא בחיבור הצד הלאומי והדתי).
ולכן כשדימו זאת לעתיד לבא אז ב"ש מדמים לפרים שהם כנגד אומות העולם-שאנו מקריבים עליהם שבזה אנו מראים שאנו בקדושה מעליהם,ולכן לעתיד לבא כשהקדושה תשלוט בעולם בשלמות הם יעבדו תחתינו ויתנו לנו לעסוק בתורה ומצוות.וזה בא לידי ביטוי בסוכות שהוא כנגד הלעתיד לבא.אז אותו דבר חנוכה שבא כנגד הלעתיד לבא צריך לבא לידי ביטויכמו בפרים ולכן מתמעט והולך.ומה העניין בזה?-פר הוא להרביה(שלא כשור שהוא לעבודה)ולכן רומז על הגוים שהם בעלי תאות ומגושמים בעולם-ואנו מקריבים זאת לה'-לחבר הכל לקדושה-וכך הצד המגושם פוחת והולך,הצד הרע של האומות פוחת.וכך מדליקים בנרות כנגד זה-רמז לזה.ובפרט שהאש היתה אצל היונים כבסיס לבריאת העולם(כמו שמסביר מו"ר גדול הדור הגר"ש גורן זצוק"ל זיע"א על המיוחדות של נס פך השמן שביטא את ניצחון היהדות על היוניות)ובו ראו את יסוד הגשמיות של הכל.ולכן ב"ש הפנו זאת לקדושה שכחם של הגוים בחשיבות הגשמיות פוחת והולך עד שלבסוף הדעה היהודית מנצחת,ולעתיד לבא כך יהיה הכל תחתינו.ואילו לב"ה סוברים שמעלים בקודש שרואים באור את הקדושה (ולא ראית היונים או שרואים את החלפת אור הקדושה את הטומאה ולכן רואים כמה התחלף בנתיים)ולכן עם הזמן הקדושה גוברת על היוניות. ובנוסף לא רק מסתכלים על הלעתיד שיהא מוכח שכח הגוים פחת עם הזמן,אלא כרגע אנו רואים את ההווה שמה שרואים זה שכח הקדושה אצלנו מתגבר והולך.וכך זה בכל הדברים פועלים ע"י מוסיפים בקודש,שעולים ועולים ובכך נגיע לעתיד לבא.ואותו דבר זה המחלוקת בהסברה הראשון.שלב"ש כנגד הימים הנכנסים-שמדגישים את הלעתיד לבא,שמסתכלים מה יבוא בהמשך.ואילו לב"ה כנגד הימים היוצאים-מה שעבר,שזה בזמננו שאנו מתקדמים ומתקדמים ועוברים עוד שלב ועוד שלב.
וכל זה נאמר בשם אמוראי א"י שלעתיד נחזור ונדגיש ונעלה את א"י לשלמותה,וחלקו איך ליסתכל על הדרך לשם.
ואפשר גם שלב"ש הסתכלו על הצד העליון-שה' מקדם את העולם בהשפעת הורדת כח העמים ולכן כנגד פרים שפוחתים.ואילו לב"ה זה שמוסיפים כי זה הצד התחתון-מצידנו-שאנו לא רואים את שלמות התמונה על כל חלקיה אלא בנתיים משתדלים להוסיף קדושה.וזה מתאים לב"ש שכחם בעיקר הוא לעתיד לבא,שאז הלכה תפסק כמותם.ולכן ראו בקרבנות הפרים שנאמרו בפרשת "פנחס" שהוא אליהו-שהוא מבשר את הגאולה-כעיקר העניין. כל זאת במהדרין מן המהדרין,שיש שלבים-נר אחד לכולם,ויותר מזה-נר לכל אחד שמתייחסים לכל פרט בבית,ויש יותר מזה-ומה יש יותר מכל אחד בבית?-זהו כלל ישראל והשפעתם על העולם ולכן ע"פ זה חלקו ב"ש וב"ה איך להדגיש את השפעת בנ"י על העולם עד לעתיד לבא בגאולה השלמה בבי"א.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע