chiddush logo

פרשת השבוע - משפטים

נכתב על ידי אלון, 17/2/2020

 "לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ... וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ" (פרק כג, ו-יא)

 

פרשת "משפטים", כשמה כן היא, הינה פרשה העמוסה בחוקים ומשפטים שונים העוסקים ברובם המכריע בניסיון להסדרת היחסים התקינים בין בני האדם והדרכה כיצד לבנות חברה צודקת ומתחשבת שתדע לכבד את כל הפרטים המרכיבים אותה.

בין החוקים נמצא את ההנחיות: לא לקחת ריבית על הלוואה, להתחשב במי שלווינו לו כסף ולא לביישו, להשיב אבדה לבעליה, לא לנצל כלכלית את השכבות החלשות באוכלוסייה, לתת תרומות ומעשרות, לא לקחת שוחד, ועוד.

כדי להגיע אל אותה מנוחה ונחלה שכולנו כה מייחלים אליה לא צריך להמציא את הגלגל מחדש ולחפש שיטות כלכליות וחברתיות חדשות.

התורה אומרת לנו בצורה ברורה ומפורשת צדק חברתי מהו - על פי התורה צדק חברתי יושג רק במקום בו קיימת צדקה חברתית.

על מנת לצאת ממעגל האגואיזם אל דאגה אמיתית וכנה לזולת, עלינו להכפיף את רצונותינו האישים למשהו גבוה מאתנו, כדוגמת מערכת החוקים בפרשת "משפטים". בכך הקב"ה מחייב אותנו להתמודד עם היצרים עימם נולדנו ולהתגבר על האינטרס האישי שלנו, עד כדי שנפעל במעשים להיטיב עם השכבות החלשות שבעמנו.

פתגם עממי אומר ש"חוזק שרשרת נקבע לפי החוסן של החוליה החלשה ביותר שלה". כל יהודי חייב להרגיש שהוא חלק מתוך עם ישראל ושהפעולות האישיות שהוא עושה על מנת להתקרב את הקב"ה - אינן מספיקות, משום שהקב"ה מחכה לכולם. אין דבר כזה לגאול את עצמי לבדי. בלי שננוע ביחד אל המטרה ונפעל למען הצלחת הזולת הגאולה לא תבוא.

העוצמה שלנו כעם לאורך כל ההיסטוריה הייתה באחדות ובסולידריות שבניינו. אסור לנו היום לבעוט בערכים הישנים, ותחת ערכים מיובאים של "קפיטליזם" ו"שוק חופשי" להרשות לעצמינו לזנוח את החלשים.

כדי להצליח במשימה זו עלינו להבין שלאמיתו של דבר כל ישראל באים ממקור אחד, אמרו חז"ל (תנא דבי אליהו, פרק כח):

"כך אמר להם הקב"ה לישראל: בָנַי אהובי... מה אני מבקש מכם, אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה, ותהיו יראים זה מזה".

פעם שיחקו נכדיו של רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל במשחק דוקים. כל אחד מהם ניסה בתורו לשלוף כמה שיותר קיסמים דקיקים מתוך הערמה מבלי שהוצאת האחד תגרום להזזת השני. התבונן בהם רבי אברהם והתפעל בקול, מוסר השכל גדול ניתן ללמוד ממשחק זה - גם כאשר נמצאים אנשים רבים ביחד ולכולם צפוף ולא נעים, כשמתאמצים ומתרכזים אפשר ע"י רצון טוב להסתדר ולצאת מהסבך בלי לפגוע בשני.

רצון הקב"ה לראות את בניו אוהבים ומכבדים זה לזה.

 

הרב יצחק עייני, ניר אביעד, מהאתר - "השבוע בפרשה", http://nir.benny-aviad.com/


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע