יוסף-הבור והנחשים,וחנוכה
נכתב על ידי יניב, 11/12/2011
'אמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרבי תנחום נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה כסוכה וכמבוי,ואמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום מאי דכתיב "והבור רק אין בו מים" ממשמע שנא' והבור רק איני יודע שאין בו מים אלא מה ת"ל אין בו מים מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו'(שבת כא,ב-כב,א)
ופרש הת"ת (לז,כה)בצורה יפה,שאחיו לא ידעו שיש שם נחשים ועקרבים,שאחרת מה הועיל ראובן בעצתו להשליחו לבור כדי שיוציאו אח"כ?וגם הם אילו ידעו שנעשה לו נס שנישאר חי היו חוזרים בהם.אלא מוכח שלא ידעו,והוסיף שזה משום שהבור היה עמוק 20 אמה ולכן לא ראו את הנחשים ועקרבים.וע"פ זה גם פרש את הסמיכות בגמ' לדין חנוכה שפסול הנר מעל 20 אמה כיון שלא שולט שם העין,וזה פירוש יפה.
אולם לכאורה אם נעשה לו נס גדול שלא מת מאותם נחשים ועקרבים,לכאורה היה צריך לומר זאת במפורש שנעשה לו נס מעל הטבע.מה גם שאם מדובר על בור שהיה מלא נחשים ועקרבים כמו בבור שמעידים לאשה שמת בעלה(כמו שמפרש הת"ת)אז יוסף כשהתחנן על חייו היה צריך להתחנן אליהם שהכל מלא נחשים ועקרבים ומימלא ראובן היה מנסה למצוא משהו אחר כיון שבטוח היה מת.וגם אחיו היו יודעים שנעשה לו נס והיו חוזרים בהם.
-לכן ניראה שמה שנאמר שיש נחשים ועקרבים לא הכוונה שהכל היה מלא אלא שהיו שם,והיה צריך יוסף להרגם וליזהר מהם.וכך "והבור רק" חל גם קצת על זה.שהיה כמעט ריק כיון שהיו מעט נחשים ועקרבים.שאחרת היה צ"ל "והבור אין בו מים" והינו מדייקים מזה שלא נאמר "ריק"-שאין בו מים-אבל יש בו דברים אחרים..מזה שנאמר גם "רק" וגם "אין בו מים" נילמד שאין בו מים כלל אבל אינו מלא נחשים ועקרבים אלא כמעט ריק.שיש רק קצת ואילו מים אין בכלל.וכך חשב ראובן שלא יהרגו את יוסף,ויוסף יהרוג את מקצת הנחשים ועקרבים שיש בו(שכיון שריק יש סבירות שיהא בו מזיקים)וכך יבוא אח"כ להצילו.ועדיין אפשר שהסמיכו את הדרשות (לחנוכה)לומר שהבור היה עמוק כ"ך. ואולי זה בא לחברם לומר שכשמשוה את החנוכה לסוכה(שמעל 20 פסול)זה משום שחנוכה עשו לזכר סוכות שלא יכלו לעשות בזמן המלחמה(שזו הסיבה ל8 ימי חנוכה שמופיע בספר החשמונאים ב').והסוכה מסמלת את ההגנה שה' נותן(הגנת השכינה)וכך גם בחנוכה ניצחו מעטים את הרבים ע"י הגנת ה',וכך גם בבור של יוסף ה' עזרו להרוג את הנחשים והעקרבים(או שלא התקרבו אליו)וזהו הקשר גם לשבת שמופיע שם(מבוי)ששבת זה זמן הקדושה בעולם,של דימוי לה',ולכן גם בשבת יש עניין של הגנה בעקבות הקדושה בעולם,ולכן קשורים.
ויותר מזה ניראה,שהנה חלומות יוסף היו שימלוך כמלכות ישראל(כמו שמסביר מרן גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א) ולכן ניראה שה"מעשה אבות סימן לבנים" של מלכות שאינה מיהודה קשור ליוסף וחלומותיו.והנה בחנוכה מלכו שבט לוי(כמו שמביא הרמב"ן שבזה חטאו שלכן מתו בני מתתיהו)ולכן שורשם נעוץ ביוסף.ולכן העזרה של ה' לנצחון החשמונאים קשור לבור של יוסף(להגנת ה')והנה מי שיעץ להרוג את יוסף היו שמעון ולוי(רש"י מט,ה)ולכן יש כאן ניגוד.ולכן גם במשך הדורות אצל החשמונאים(ה'בנים') בני מתתיהו מתו במלחמה..
ואולי ע"פ דרך הדרש.נאמר שלעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים והביאו ראיה מיוסף ואחיו שבגלל הכותנת קינאו וכך ירדו למצרים(שבת י,ב)כך שעניין קינאת האחים ומעשיהם גרמו לירידת מצרים.ואם כך ניראה שזה גם רמז שמעשיהם בבור קשור לירידת מצרים-לגזר הדין למצרים.שהורידוהו לבור מעין עבד גרוע שנענש בירידה לבור(צינוק)והיה בבור נחשים ועקרבים וכך היו נתונים להרג במצרים בעבדותם.ומים זה רמז לתורה,ונחשים ועקרבים רמז לטומאה(ובפרט שבמצרים החרטומים עשו קסמים במטותיהם לנחשים)כך גם במצרים העבדות של הרג וסכנה היתה דווקא באותם שלא למדו תורה-והיו נתונים לטומאה..אבל שבט לוי שלמד תורה לא שועבד(ואמנם גזירת הריגת התינוקות היתה גם על שבט לוי,אולם זה לא חלק מהעבדות,כיון שהרגו גם את של המצרים.ולכן לא קשור לבור והנחשים שכנגד עבדות וסכנה בעבדות).
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)