chiddush logo

שמע ישראל ה" אלוהינו ה" אחד " לשבת ויצא לע"נ פרלה בת אברהם ז"ל ויוסף בן אסתראה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 14/12/2019

 בס"ד 


"שמע ישראל ה" אלהינו ה" אחד" 

ד"ת לשבת וישב כד כסלו התש"פ 
--------------------------------------------------------------------------------
מעטים מול רבים 
מעשה יוסף  על הוצאת הדיבה על אחיו מחד ורוע ליבם של אחיו למרות היותם בני יעקב אבינו מאידך, יחד עם מעשה תמר שרצתה בסך הכל לזכות בזרע של קיימא,וכל עניין המכבים מול היוונים ונס פח השמן  , מראה לנו את הקשר  לחג החנוכה  הקרב ולפ"ס  "ישועת ה" כהרף עין " מה שמקשר אותנו לכותרת דבר התורה 
"מכלכל חיים בחסד "
ברכת גבורות  בתפילת שמונה עשרה כוללת בתוכה את הברכות דלהלן, " מכלכל חיים בחסד ,מחיה מתים ברחמים רבים, סומך נופלים, ורופא חולים ומתיר אסורים ומקיים אמונתו לשני עפר ", אם נשים לב הן מעשה יוסף והן מעשה תמר  וחג החנוכה קשורים בברכה מיוחדת זו .
ברכה זו מראה לנו את גבורתו של הקב"ה  ,מה שתלוי גם באמונה שלנו ביכולותו והכמיהה לישועתו ,
, ברכת "מכלכל חיים בחסד" נאמרת  מידי יום על כך שזכינו לעוד יום גדוש במצוות ופעילות טובה בחסדי ה" יתברך "  ,הם יוסף והן תמר ברכו ברכה זו  והודו ל ה" על החיים והכח  שהוא העניק להם  גם תוך כדי הצרות  כדי להתגבר ולקיים את תורתו ,יוסף ויעקב שלא התראו למעלה מעשרים שנה ברכו  בליבם את ברכת "מחיה המתים " בעת פגישתם,וכמובן תמר לאחר הצלתה משריפה , גם יוסף ותמר ברכו גם " ברכת סומך נופלים" בכך שלא נפלו לעבר פי פחת  בעת היות  כל אחד בנכר ,יוסף בארץ זרה ונכריה ותמר בסבלה מנכור מיהודה ומשפחתו  , הם זכרו שהקב"ה תמיד, "זרח בחושך אור לישרים",ואודות לבטחונם בו  זכו להקים בית יהודי,ולקדש שם שמים , ברכת רופא חולים קשורה להצלת יוסף מהבור שאחיו השליכוהו אליו והן מבור האסורים של פרעה  ועל כך שיצא משם בריא בגופו בנפשו  ובאמונתו  בהקב"ה ,ועל לידתה בשלום של תמר את פרץ וזרח  ,ברכת מתיר אסורים שייכת גם לשחרור של יוסף מכלאו של פרעה ,ותמר על הצלתה מבדידות רווקותה  ,כמו  המכבים שברכוה בשעה שהתגברו בחסדי ה" יתברך על היוונים ועל מזימתם  להשכיח את תורת ה" מליבם ,בני ישראל ביציאתם ממצרים ברכו את ברכת גבורות כולה , מפרש הרב יהודה הלוי עמיחי ממכון התורה והארץ" אדם שואף להתעלות ,השאיפה הזו היא רק כאשר יש רמה של חופשיות [נכונה]ועל כן צריך להשתחרר מכבלי הזמן והחומר על מנת להתעלות  בעבודת ה" 
" ומקיים אמנותו לשני עפר" 
חג החנוכה אשר אנו עומדים בפתחו  מציין את נצחון האור על החושך , הטוב על הרע על כל גווניו , במבט שטחי  אור הנר נראה לנו חלש משהו , לא בעל עוצמה  או גבורה , אלא שלא כך הדבר ,הרב חגי לונדין מפרש את הברכה הנ"ל ,"ברכת מקיים אמונתו לשני עפר" היא על כל מציאות החיים שהסתלקה מהעולם וכעת היא מצויה במגבלות בעפר שאנו מתפללים לקב"ה שיחיה אותנו" ,אברהם אבינו התברך  "והיה זרעך כעפר הארץ"  מפרש המלב"ים," הסמיך ברכת הזרע לארץ כי שניהם מצויים ותנאים זה לזה ,שהנטיעה הטובה לא  תצלח לעשות פרי קודש רק באדמת הארץ  הקדושה " ,הכלי יקר מחזק ואומר " בזכות העינוי שיהיו כעפר זה שהכל דשים עליה יפרצו וירבו כי כל מה שהיה בעינוי" פן ירבה ", היה בשכר" כן ירבה " וזאת כאשר ישראל  מאוחדים כגרגרי העפר שאולי נראים שפלים ,אך מאוחדים  ועל ידי  טיפול נכון מצמיחים זרע של קיימא  היא "ברכת מקיים אמונתו לשני עפר " היא הבטחת ה"  לא לעזבנו  ולחזקנו בקיום תורתו שהיא חיינו ואורך ימנו ,כאשר אנו נדליק את נרות חנוכה הקטנים  נזכור את  האימרה," מעט מן האור דוחה הרבה מהחושך",נאזור אומץ בגבורה בקיום תורתנו הטובה ונקרב איש את רעהו לדרך האור , נראה את מעלתו ויחודו של כל אחד ולא את חסרונו ונודה לה" יתברך על כל הטוב ,ונברך  בשמחה,  " הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה", אזי נזכה לחזות במנורת הזהב במקדש השלישי בשמחה שעין לא ראתה ! חנוכה שמח! 

יפורבם בלנ  בעלון " קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
lawguide
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע