chiddush logo

פרשת ויצא – שתי שאלות עם תשובות אפשריות

נכתב על ידי אורן מס, 6/12/2019

פרשת ויצא – שתי שאלות עם תשובות אפשריות

1.      להיכן נשא יעקב את רגליו?

2.      היכן גַלְעֵד – יגר שהדותא?

 

1.      בראשית כט,א:  וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב רַגְלָיו, וַיֵּלֶךְ אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם. להיכן ברח (נשא את רגליו)?

יעקב הלך לבן דודו, קֵדמה, אשר שכן בכניסה למצרים (וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל בִּשְׁמֹתָם לְתוֹלְדֹתָם: בְּכֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיֹת ,וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל ... נָפִישׁ וָקֵדְמָה ... וַיִּשְׁכְּנוּ מֵחֲוִילָה עַד שׁוּר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מִצְרַיִם ... ; בראשית כה, יג-יח). [במאמר מוסגר נברר כאן שאלה נוספת: כיצד נאמת את הכתוב שבני ישראל שהו במצרים 430 שנה ("ויהי מקץ שלשים שנה וארבע מאות שנה ויהי בעצם היום הזה יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים"; שמות יב,מא), בריחת יעקב לארץ בני קדם הייתה כאשר יעקב היה בן 40 (שאז עשו נשא שתי נשים נוכריות שהיו למורת רוח להוריו). יעקב בא למצרים בגיל 130, כלומר חלפו 90 שנה מאז הגיע למצרים בפעם הראשונה אל קדמה, ועוד 130 שנה שקהת הוליד את עמרם, ונפטר בגיל 133, ועוד 130 שנה משעמרם הוליד את משה בגיל 130 (ונפטר בגיל 137), ומשה בא לפרעה בגיל 80, הרי 90+130+130+80 = 430]. מסקנה: יעקב ברח לכיוון מערב, למצרים, ובכך הערים על עשיו שחשב שכיוונו לקדם - למזרח ולצפון, אל עבר חרן (וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע, וַיֵּלֶךְ חָרָנָה; כח,י), אליה הגיע רק בהיותו בן 77, כלומר 37 שנים לאחר צאתו מבאר שבע.

 

2.      יעקב בורח מלבן ומיד עם חציית הנהר (כנראה נהר ברדה – היא נהר אמנה, החוצה את דמשק) מכוון את דרכו אל עבר הגלעד (וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת הַנָּהָרוַיָּשֶׂם אֶת פָּנָיו הַר הַגִּלְעָד; לא,כא). בעת המפגש עם לבן יעקב מזכיר פעמיים את הביטוי "פחד יצחק". מה הכוונה בביטוי זה? יעקב חושש מלבן ומגייס לעזרתו את כוח ברכתו של אביו יצחק היושב בחברון. הוא מכוון את לבן (וְיַעֲקֹב תָּקַע אֶת אָהֳלוֹ בָּהָר, וְלָבָן תָּקַע אֶת אֶחָיו בְּהַר הַגִּלְעָד ; לא,כה) אל עבר הר הגלעד, הנמצא על קו ישר אחד עם ירושלים וחברון. קו זה מבטיח ליעקב כי בעת תפילתו לכיוון ירושלים יכוון גם אל עבר אביו, שאליו מכוונות פניו (לָבוֹא אֶל יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן; לא,יח). מקום זה נמצא ברמת הגולן ליד חספין.

 

מניין לנו שברמת הגולן בין חספין לרמת מגשימים - זהו מקום הגַלעד הוא 'יגר שהדותא'? במקום נמצא היום 'מאגר בני ישראל'. מקור השם הוא אתר הנמצא במקום והוא 'קובור בָּנִי ישראיל', והרי אין שם קברים כלל? שם זה ניתן למקום כשנה לאחר מפגש יעקב ולבן, לאחר מות רחל וקבורתה בדרך אפרתה, ומקום קבורתה מזוהה במקום הנקרא  'קובור בני ישראיל', ליד הישוב אדם של ימינו. יש רק שני אתרים בארץ המכונים 'קובור בני ישראיל' ושניהם קשורים ביעקב. כיוון שיעקב ולבן לא הסכימו על שם אחד, תושבי האזור קבעו את השם 'קובור בני ישראל' גם לאתר זה, שבנה יעקב באבנים ומצבה (וַיִּקַּח יַעֲקֹב אָבֶן, וַיְרִימֶהָ מַצֵּבָה; לא,מה). 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע