chiddush logo

סולם יעקב עד לשער החמישים, לע"נ דיאמנטה בת חים ז"ל

נכתב על ידי izik28, 4/12/2019

 


בס"ד

ד"ת לפרשת ויצא ט כסלו התש"פ לע"נ דיאמנטה בת חיים ז"ל 

       סולם יעקב עד לשער החמישים 
---------------------------------------------------------------------------
אנו קוראים בפרשה על יעקב אבינו הנמצא בדרך לדודו לבן  בחרן , במהלכה אנו מתוודעים לחלום הסולם כאשר , " מלאכי אלהים עולים ויורדים בו" , חלום הסולם בא בעקבות לינת יעקב בדרך כאשר הוא יוצק שמן על אבני המקום  לאחר שנגלה אליו שוכן המעונה, " ויֵּצֵ֥א יַֽעֲקֹ֖ב מִבְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיֵּ֖לֶךְ חָרָֽנָה:
ַיִּפְגַּ֨ע בַּמָּק֜וֹם וַיָּ֤לֶן שָׁם֙ כִּי־בָ֣א הַשֶּׁ֔מֶשׁ וַיִּקַּח֙ מֵֽאַבְנֵ֣י הַמָּק֔וֹם וַיָּ֖שֶׂם מְרַֽאֲשֹׁתָ֑יו וַיִּשְׁכַּ֖ב בַּמָּק֥וֹם הַהֽוּא:
וַיַּֽחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹֽרְדִ֖ים בּֽוֹ:
והִנֵּ֨ה ה" נִצָּ֣ב עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י ה" אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵֽאלֹהֵ֖י יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה וּלְזַרְעֶֽךָ:
וְהָיָ֤ה זַרְעֲךָ֙ כַּֽעֲפַ֣ר הָאָ֔רֶץ וּפָֽרַצְתָּ֛ יָ֥מָּה וָקֵ֖דְמָה וְצָפֹ֣נָה וָנֶ֑גְבָּה וְנִבְרְכ֥וּ בְךָ֛ כָּל־מִשְׁפְּחֹ֥ת הָֽאֲדָמָ֖ה וּבְזַרְעֶֽךָ:
וְהִנֵּ֨ה אָֽנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ וּשְׁמַרְתִּ֨יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַֽהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָֽאֲדָמָ֖ה הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:
וַיִּיקַ֣ץ יַֽעֲקֹב֘ מִשְּׁנָתוֹ֒ וַיֹּ֗אמֶר אָכֵן֙ יֵ֣שׁ ה" בַּמָּק֖וֹם הַזֶּ֑ה וְאָֽנֹכִ֖י לֹ֥א יָדָֽעְתִּי:
וַיִּירָא֙ וַיֹּאמַ֔ר מַה־נּוֹרָ֖א הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה אֵ֣ין זֶ֗ה כִּ֚י אִם־בֵּ֣ית אֱלֹהִ֔ים וְזֶ֖ה שַׁ֥עַר הַשָּׁמָֽיִם:
וַיַּשְׁכֵּ֨ם יַֽעֲקֹ֜ב בַּבֹּ֗קֶר וַיִּקַּ֤ח אֶת־הָאֶ֨בֶן֙ אֲשֶׁר־שָׂ֣ם מְרַֽאֲשֹׁתָ֔יו וַיָּ֥שֶׂם אֹתָ֖הּ מַצֵּבָ֑ה וַיִּצֹ֥ק שֶׁ֖מֶן עַל־רֹאשָֽׁהּ":
ונשאל מה הקשר בין השמן לסולם,  ומה המשמעויות עבורנו בחיי היום יום  ומדוע יעקב יוצק דווקא שמן על האבן ולא  מים לדוגמא שמסמלות את התורה ומקור החייים ,או יין לברכה כקידוש בשבת ? ועוד ,אם נשים לב המילה ויצא מתחלקת לשני  מילים " צו- יא "  דהיינו צו מלשון  ציווי לעשות דבר מה  ו"יא" הם סימן לאחד עשר סממני הקטורת שהמדהים הוא ש"המור "  הוא הנחשב לשמן המשחה "  בו קידשו את כלי המקדש  בנוסף הר המוריה נראה על שם שמן המור  כאשר המילה מוריה נושאת בחובה את המילה " מור"  יחד עם השם" יה" . בתלמוד  מבואר ומוזכר  שמן המור בעקבות הפסוק בספר שמות בכינוי "ראש לכל הבשמים", ובהקשר לשמו של מרדכי היהודי שקיבל אף הוא את הפירוש "מר דכי - מירא דכיא".
אם נחזור לחלום הסולם , נראה שהקב"ה שנגלה אליו גם דרך חלום הסולם , מראה לו שלמרות שנראה ליעקב שהוא בדרך לגלות והוא נמצא בירידה , הוא עתיד לעלות מעלה  אל עבר שכינת עוזו של ה" ותורתו  ,יעקב אומר," אכן יש אלהים במקום הזה ואנכי לא ידעתי"   נכון, היה ליעקב אולי רגע כמו לכל אדם בחוסר בטחון כלשהו ב"ה  בכך שאולי חטאיו  יגרמו לו לסבל וצער כפ"ס" אשרי נשוי פשע כסוי חטאה"  ,אך הוא הבין ש ה" איתו   וכל מה שקורה לו הוא רצון ה"ואודות לבטחונו בקב"ה  הוא יעלה ויצליח  ויקים בית נאמן בישראל  עם נשמתו התאומה , מה שמחזיר אותנו לשמן   שאפשר לקרוא את המילה "שמן " גם  בהיפוך אותיות" מש" ו"נ"   דהיינו  המילה "מש" מרמזת  ללֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ ..  והאות "נ" מסמלת את חמישים שערי הבינה ואת היום החמישים  הוא חג השבועות בו ניתנה התורה לישראל.
מבואר במדרש רבה  על  השמן ועל חיבתן של ישראל לפני הקב"ה 
"ר' יהודה בשם ר' שמעון בן פזי פתח (משלי ד, י): "שמע בני וקח אמרי" הרבה קיחות צויתי אתכם בשביל לזכותכם אמרתי אליכם (במדבר יט, ב) "ויקחו אליך פרה אדומה תמימה" שמא בשבילי אלא בשבילכם לטהר אתכם דכתיב (שם, יט) "והזה הטהור על הטמא" אמרתי לכם (שמות כה, ב) "ויקחו לי תרומה" בשביל שאדור ביניכם (שם, ח) "ועשו לי מקדש" כביכול אמר הקב"ה קחו אותי ואדור ביניכם ויקחו תרומה אינו אומר אלא "ויקחו לי" אותי אתם לוקחים אמרתי לכם (שם כז, כ) "ויקחו אליך שמן זית זך" וכי אורה שלכם אני צריך והא כתיב (דניאל ב, כב) "ונהורא עמיה שרא" אלא בשביל לזכותכם ולכפר על נפשותיכם שמשולה כנר שנאמר (משלי כ, כז) "נר ה' נשמת אדם חופש כל חדרי בטן".
בנוסף לכתוב לעיל , בל נשכח שאנו נמצאים בחודש כסלו הוא חודש האור בו נציין את חג החנוכה ונדליק את מנורת החג בשמן הזית  ,כמנורת המקדש בה  אהרון ההכן היה מיטיב ומעלה את הנרות מידי יום ויום.
השמן שימש גם למשיחת מלכים בתקופת המשכן והמקדש מה גם כל ישראל נקראים בני מלך מלכי המלכים ,כפי שמבואר בגמרא  הוריות יא ,ב 

"ת"ר שמן המשחה שעשה משה במדבר היו שולקים בו את העיקרים דברי רבי יהודה רבי יוסי אומר והלא לסוך את העקרים אינו סופק אלא שורין את העקרים במים ומציף עליו שמן וקולט את הריח וקפחו אמר לו רבי יהודה וכי נס אחד נעשה בשמן המשחה והלא תחלתו שנים עשר לוגין וממנו היה נמשח משכן וכליו אהרן ובניו כל שבעת ימי המלואים וכולו קיים לעתיד לבוא שנאמר (שמות ל, לא) שמן משחת קדש יהיה זה לי לדורותיכם תניא אידך (ויקרא ח, י) ויקח משה את שמן המשחה וימשח [את] המשכן [ואת] כל אשר בו רבי יהודה אומר שמן המשחה שעשה משה במדבר כמה נסים נעשו בו מתחלה ועד סוף תחלתו לא היה אלא שנים עשר לוגין ראה כמה יורה בולעת וכמה עקרים בולעים וכמה האור שורף ובו נמשח משכן וכליו ואהרן ובניו כל שבעת ימי המלואים ובו נמשחו כהנים גדולים ומלכים ואפילו כהן גדול בן כהן גדול טעון משיחה ואין מושחים מלך בן מלך ואם תאמר מפני מה משחו את שלמה מפני מחלוקתו של אדוניה ואת יואש מפני עתליה ואת יהואחז מפני יהויקים שהיה גדול ממנו שתי שנים ואותו שמן קיים לעתיד לבוא שנאמר שמן משחת קדש יהיה זה לי לדורותיכם זה בגימטריא שנים עשר לוגין.  "
המילה "זה" מסמלת אולי את שתים עשרה שבטי ישראל  שיצאו מירך יעקב  ,ובכך שהוא השכיל לעלות בסולם תורת ה" מדרגה אחר מדרגה ,ושמה של  תורת ישראל  לא נמחה מליבו כשמן שלא נמחה , ושהוא יצק על האבן היא אבן השתיה  בהר הבית  ,כך נעלה גם אנו במעלות התורה והחכמה עד לשער הבינה החמישים כיום החמישים בה ניתנה לנו תורת משה שתהיה תמיד חרותה על ליבנו כפ"ס," חרות על הלוחות", ונזכה להעלות את נרות מנורת הזהב  ולהקטיר את קטורת הסמים על ניחוחה הטוב במקדש השלישי האחרון  עוד בחודש יקר זה כנס פח שמן החנוכה שהאיר באור ה" אודות לגבורתם של המכבים כפ"ס, "מי כמכה באלים ה", מי כמוך נאדר בקודש נורא תהילות עושה פלא"  כך נאזור  אומץ בקיום המצוות והעלאת קרנה של השבת על אורה הטוב  המבורך ונזכה לקיום  הפ"ס " יֵלְכוּ, יֹנְקוֹתָיו, וִיהִי כַזַּיִת, הוֹדוֹ; וְרֵיחַ לוֹ, כַּלְּבָנוֹן.  יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ, יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן; זִכְרוֹ, כְּיֵין לְבָנוֹן" וכפ"ס" כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו".שבת שלום .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע