chiddush logo

פרשת השבוע - ניצבים

נכתב על ידי אלון, 24/9/2019

 "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא... וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא... כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹוד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂותוֹ" (דברים ל, יב-יד)

 

חיפושים רבים סובבים הבריות לחפש את יעדם, את חייהם. בכל מקום יחפשו ויחטטו במרץ רב, אך כאן, ליד מפתן בתיהם, הוכו עיניהם בסנוורים מלראות את האור הגדול הזורח.

טעות מורגלת אצלנו היא לתלות את חסרונותינו בנתונים כלשהם, ולהעמיד אותם כמציאות אובייקטיבית, כמעט בלתי ניתנת לשינוי. שתי תוצאות גרועות נולדות מכך: בריחה מאחריות, וייאוש משינוי. שתי התכונות הללו הן שני צדדים של אותו מטבע - האדם לא מפנה את המחשבה אל עולמו הפנימי ונתלה בגורמים חיצונים, וממילא לא מאמין ביכולת להשתנות.

"לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא" - הרבה "שָּׁמַיִם" מציב לו האדם למטרת חייו – "שָם" מונח האושר הגנוז, "שָם" אמצא את עצמי, "שָם" הדשא ירוק יותר, "שָם" אגיע לפסגת חיי, "שָם" יהיה טוב יותר. רודף האדם כל חייו בריקנות אחר איזה שהוא "שָם" המתחמק ממנו ומתעתע בו. גם אם הצליח לכבוש באומץ ובגבורה "שָם" אחד, מיד מתפתה האדם אחר "שָם" חדש המותיר את ה"שָם" הקודם ריק נבוב, ללא סיפוק.

כלפי טעות זו פונה התורה ואומרת: "לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא... וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא" - אין לך מה לחפש במרחקים את ייעודך וסיפוקך. שדות זרים וכל מיני "שָם" כאלו ואחרים יאכזבו אותך בכל אשר תפנה. סוד ההשתנות - התשובה איננו תלוי במקום בו אתה נמצא. אל תתלה את עצמך בסביבה, במקום ובהשפעותיו, בחברה, בנורמות ובהרגלים בה גדלת. אל תאמר אילו הייתי שם, אילו גדלתי מעבר לים... אל תצפה להיות מלאך, להיות משוחרר מיצרים, קשיים וספקות. אל תתלה את חסרונותיך ב"נתונים אובייקטיבים" של נטיות נמוכות, כוחות גשמים, שכאילו אי אפשר לשנותם, והם עובדה מוגמרת שחייבים "להתחשב" בה.

לא כן, "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹוד" - כאן, לידך, נמצא מה שאתה מחפש "שָם". פתח את תרמילך שלך, תסתכל על השורשים שלך, את מה שנשאו כל הדורות הקודמים לך במסירות, ותתפלא לראות בו את אושרך הממתין לך.

התשובה קרובה אליך מאוד. היכולת לשוב איננה תלויה בדבר מלבד "אתה". היכן שאתה, היכן שתמצא, רחוק ככל שתהיה – ישנה נקודה של רצון טוב, שהיא שוכנת בקרבך. אותה אי אפשר להרוס, ממנה תוכל תמיד לפרוץ, להשתחרר מכל השעבודים, לשבור את כל הכבלים.

 

הרב אליהו שלזינגר, מתוך הספר: "ארשת שפתינו - על התורה והמועדים"

הרב נתי כהן, מתוך האתר: "מוסדות בית המדרש אלון מורה" - www.yelm.co.il

הרב עקיבא קשתיאל, מתוך האתר: "בני דוד" - http://www.bneidavid.org

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה