פרשת השבוע - דברים
"וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁופְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹור שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ" (דברים א, טז)
השבת אנו מתחילים לקרוא את ספר דברים, שתמיד נקרא בשבוע שבו חל ט' באב. ננסה להתבונן על הקשר בין ספר דברים לט' באב.
משה רבנו עומד לפני העם מוכיח אותם ומסביר להם, כיצד התורה צריכה להופיע בישראל. הוא מתחיל ופותח את נאומו לעם בשני נושאים מרכזיים:
האחד, על חשיבות ירושת ארץ ישראל וישובה (דברים א, ו-ח): "ה' אֱלֹקינו דִּבֶּר אֵלֵינוּ בְּחֹרֵב לֵאמֹר רַב לָכֶם שֶׁבֶת בָּהָר הַזֶּה... רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם".
השני, על חשיבות סדרי המשפט והצדק והנהגת ישראל (דברים א, טז): "וָאֲצַוֶּה אֶת שֹׁופְטֵיכֶם בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹור שָׁמֹעַ בֵּין אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין אִישׁ וּבֵין אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ".
משה מלמד אותנו שצריך להוריד את האידיאלים האלוקיים לעולם, וכי ניתן לעשות זאת באמצעות שני כלים מרכזיים: ישוב ארץ ישראל והנהגת העם בצדק וביושר. זהו הכיוון בו עלינו לצעוד: ליישב את ארץ ישראל, להעמיד את המדינה ולבנות את הצבא והביטחון, את הכלכלה והרווחה, את החינוך והתרבות על פי האידיאלים האלוקיים, וכל זאת בצדק וביושר.
בהפטרה של השבת, שבת חזון, הנביא ישעיהו מוכיח אותנו על המשפט בישראל, מיהם השופטים, מי המנהיגים, והוא כואב את הפער הקיים שבין החזון והפוטנציאל הקיים בעם לבין המציאות העכשווית, והוא נוגע בנקודות המרכזיות שיכולות להפוך את העם הגדול הזה לעם שהגדלות קורנת ממנו (ישעיה א, יז-כז): "לִמְדוּ הֵיטֵב דִּרְשׁוּ מִשְׁפָּט... שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹוהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם... וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק... צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּיפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָֽה" - על פי אחיזת העם שלנו במשפטי התורה, בהדרכות החברתיות של התורה, בערכי הצדקה והחסד, נחזור לעצמנו ולגדלות שלנו.
ומכאן גם מובן הקשר לט' באב, שהרי כל יסודו של החורבן הוא באי קליטת התורה בנו. הניתוק שבין התורה לחיים הוא החורבן והוא הגלות. ולכן כל שנה ושנה לקראת אותו היום בו אנו עושים חשבון נפש ציבורי מה הוביל לחורבן וכיצד אנו יכולים לקדם את הבניין - אנו קוראים את פרשת דברים להורות שזו צריכה להיות עיקר העבודה ועיקר התיקון, לחבר את התורה לחיינו ולהבין שאין חיים אלא בתורה - "כי הם חיינו ואורך ימינו".
הרב גור גלון שליט"א, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219
הרב אליעזר קשתיאל שליט"א, מתוך האתר: "בני דויד-עלי" - http://www.bneidavid.org/Web/