אלי מסעי בני ישראל - מסע הנשמה
בס"ד
אלה מסעי בני ישראל
- "מסע הנשמה"
אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יָצְאוּ
מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם: בְּיַד-מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן :
וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת-מוֹצָאֵיהֶם, לְמַסְעֵיהֶם--עַל-פִּי
יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם, לְמוֹצָאֵיהֶם:
ויסעו
מרעמסס נראה לרמוז על ירידת הנשמה ועל חיי האדם :
מרעמסס – הוא רמז
על אוצר הנשמות
סוכות- רמז
שמראים לנשמה חופות הצדיקים
איתם- שמראין
לה התמימים
בקצה המדבר-
התמימים שמתנהגים בענווה
וישב עלפי החירות –זה פתח
גיהנם
אשר על פני בעל צפון - אלו הדינים,שכן כתוב מצפון תפתח הרעה
ויחנו לפני מגדול- רמז
שמראין לה מי שהגדילו להכעיס
ויעברו בתוך הים המדברה- זהו
עמק גיהנם
ויחנו במרה – שמראין
לה הרשעים שהם צועקים במרה ומגידין לה את מרירות המוות
ויסעו ממרה ויבואו אלימה- שמשם
מחזירין אותה לגן עדן ששם שנים עשר שבטים ושבעים זקנים שהם יושבים בראש
ויסעו מאלים ויחנו על ים סוף – זהו בטן
האם ונקרא בטן האם ים סוף לפי קמלו
מדבר סין- זהו
מדור האמצעי ברחם סין בהיפך נס שבנס הוא עולה למעלה
דפקה – זהו בג' חודשים אחר שהילד דר במדור העליון קרוב
למקום הדפק
אלוש –זמן הלידה
שהילד חלןש שה"א מתחלף בח'
רפידים –קודם שיהלך שהוא עדיין רפה ידיים
מדבר סיני- כשיתחיל ללמוד תורה שנתנה בסיני
קברות התאווה – כשהוא בוגר
נכנסת בו תאוות החיבור
חצרות –שאז רוחץ
ומתיפה וייצר הרע בוער בו
ריתמה – וייצר הרע
בוער בו כגחלי רתמים
רימון פרץ – אז הוא
מתחיל להתחזק ונמצא בשיא כוחו
בלבנה- שצריך
לכבוש עוונותיו ויצרו ומחשבותיו יהיו נקיים מעברות
בריסה- יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת
עוון
קהלתה- שיתחתן
שאז נקהלים עליו כמלך
הר שפר-אין אדם
שלם עד אשר יישא אשה
חרדה – שאז צריך
להתחזק באמונה שהפרנה רק בידי שמיים
במקהלות – שיהיו
לו ילדים והוא חייב לזון אותם
תרח – שחייב
ללמוד תורה שיש הב ריח גן עדן
מתקה – שהתורה
מתוקה מדבש ונופת צופים
חשמונה – תורה שנתנה בשמונה דרגין :מותר ואסור ,טמא וטהור, כשר ופסול, חייב
וזכאי,
מוסרות – שצריך לקבל
את התורה ואת המסורה התורה שבעל פה והתפילה
בני יעקן –
היסורין שעוברים עליו בחיים
חור הגדגד – יזכור יום
המיתה הכוך של הקבר ואז יהי כל ימיו בתשבובה
עברונה- שיתגבר
על יצר הרע יתגבר אותיות בתריג מצוות
מדבר צין היא קדש- בזמן
שמזקין צריך לקדש עצמו ביותר
בהר ההר בקצה ארץ אדום –
שמתקרבת מיתת האדם
ערד- הס"מ רד כערוד לקחת הנפש
ויסעו מהר ההר ויחנו בצלמונה – זהו הקבר
צל מוות
פונון – מלשון פה
שאז הוא צועק בעת שמורדים אותו לקבר
אובות – ומורדים עליו דמעות כאובות שהם זבים מים
ויחנו בעיי העברים– זה הוא
הקבר
גבול מואב - וחוזר
אל העפר שהוא יסודו
דיבן גד – הוא הדין
עלמון דבלתימה – שמעידין
לפניו את כל מה שנעלם ממנו
הרי העברים- שכל חייו
מעברין לו על פניו
לפני נבו – והאדם מודה
על הכל בניבי פיו
ויחנו בערבות מואב על ירדן
יריחו- הנשמה נקראת ירח ומחופפת על הגוף היורד לקבר
ויחנו על הירדן מבית הישימות - שהנשמה
משתוממת עד שיחיה הגוף
עד אבל השיטים – שהנפש שהיא
קרובה לגוף נאמר בה ,אך בשרו עליו יכאב ונפשו עליו תאבל עד שתחזור ותקום בתחיית
המתים בשמחה