chiddush logo

חז"ל - בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים

נכתב על ידי אלון, 31/12/2018

 " 'בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים', רבי תנחומא פתח: 'כִּי גָדוֹל אַתָּה וְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת אַתָּה אֱלֹקִים לְבַדֶּךָ'... בנוהג שבעולם מלך בשר ודם מתקלס במדינה, וגדולי המדינה מתקלסין עמו, שנושאין עמו במשאו, אבל הקב"ה אינו כן, אלא הוא לבדו ברא את העולם, הוא לבדו מתקלס בעולם, הוא לבדו מתהדר בעולמו. אמר ר' תנחומא: 'כִּי גָדוֹל אַתָּה וְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת', למה? 'כִּי אַתָּה אֱלֹקִים לְבַדֶּךָ' - אתה לבדך בראת את העולם".

(בראשית רבה פרשה א, ג)

 

ישנן שתי הנחות יסודיות, העומדות זו מול זו:

א. האחת אומרת – העולם קדמון: חוקי הטבע שפועלים היום - פעלו כך מאז ומעולם. זוהי הנחת היסוד הבסיסית של המדע, שפועלת על פי ההנחה שיש חוקי טבע, והם אינם משתנים.

ב. השניה אומרת – שהעולם נברא (בראשית א, א): "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ".

אנו יודעים ומאמינים, על פי התורה, שהעולם נברא ואין הוא קדמון. גדולי ישראל שעסקו בכך, כמו רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי ועוד רבים, רואים בכך שהעולם נברא על ידי הבורא ואין הוא קדמון מאז ומעולם – כאבן יסוד באמונת ישראל.

מהי החשיבות הרבה באמירה שהעולם נברא? נראה שיש בזה יותר מאשר שבח לקב"ה על בריאת העולם.

הידיעה שהעולם נברא חשובה עבור הנבראים. מכיוון שברא הקב"ה את העולם - הרי שהקב"ה קשור לעולם. העולם נברא "יש מאין", ומכאן שיש לו מטרה ומגמה שלשמה נברא.

עולם קדמון, שקיים מאז ומעולם הוא עולם שחי מעצמו, על פי חוקי טבע קבועים מראש, בלי קשר לבורא ובלי מגמה שאליה הוא מתקדם. מה שהיה מאז ומעולם ויהיה לעולם - איננו מתקדם לכיוון מסוים. אם אין התחלה ואין סוף - אין משמעות גם למה שיש באמצע.

אולם הידיעה כי העולם נברא מלמדת שהקב"ה מחיה את העולם. זה מלמד על מטרה לעולם, וממילא יש משמעות. העולם התחיל לצעוד בנקודה מסוימת, והוא יגיע אל מטרתו. אנו חיים בחלק מהתהליך הגדול ושותפים אליו. הידיעה הזו יוצרת חוויית חיים משמעותית ועמוקה.

אחר שנברא העולם - יש בו כוחות רבים, הפועלים בהרמוניה. הקב"ה ברא אמצעים וכוחות שהאדם יכול להיעזר בהם ולהשתמש בהם. אולם הבריאה עצמה - ראשיתה, אחריתה ומטרתה - נעשתה על ידי הקב"ה לבדו. לכן גם תפילותינו - מופנות לקב"ה ולא לכל כח אחר מלבדו.

המדרש מוסיף נקודה נוספת. מלבד עצם הידיעה שהעולם נברא, יש ידיעה נוספת: הקב"ה ברא לבדו את העולם. משמעות הדבר היא, שהאדם - באמונתו, במחשבותיו ובתפילתו - איננו פונה לכוחות שונים שמהם נברא העולם. יש רק מציאות אלוקית עליונה אחת שבראה את העולם, ורק אליה פונה האדם: "כִּי אַתָּה אֱלֹקִים לְבַדֶּךָ - אתה לבדך בראת את העולם", זהו המסר שמלמד רבי תנחומא.

 

הרב יהושע ויצמן, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר מעלות יעקב" - www.yesmalot.co.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע