chiddush logo

חז"ל - נובלות

נכתב על ידי אלון, 11/12/2018

 "רבי חנינה בר יצחק אמר, שלש נובלות הן: נובלות מיתה - שינה, נובלות נבואה - חלום, נובלות העולם הבא - שבת. רבי אבין מוסיף... נובלות חכמה של מעלה – תורה".

(בראשית רבה פרשה מ"ד, י"ז)

 

מה פירוש הביטוי "נובלות"? מסביר הרב: משל לאילן גבוה שמרוב גובהו אי אפשר להגיע לפירות שגדלו בו. איזה פירות אפשר בכל זאת ללקט? אותם שנושרים ונופלים לארץ. כך גם החוכמה האלוקית היא גבוהה ובלתי ניתנת להשגה, כדברי הנביא (ישעיהו נה, ט): "כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹותֵיכֶם", כשם שאי אפשר למי שעומד על הארץ לנגוע בשמים ובכל צבאם, כך לא ניתן להבין את דרכו ומחשבתו של הקב"ה יתברך.

בעולם העליון נמצאים הדברים בשיא גודלם ועוצמתם, אלא שאין אנו יכולים בעולם הזה להיפגש בגודל זה, ועל כן אנו כאן בעולם הזה פוגשים רק את הנובלות, את מה שנובל מהם, את הדברים המצומצמים ואף זה יוצר אצלנו שפע של חיים:

המיתה, השייכת לעולם הבא, הנובל ממנה בעולם הזה הוא – השינה.

הנבואה, הנובל ממנה בעולם הזה הוא – החלום.

העולם הבא, הנובל ממנו בעולם הזה הוא – השבת.

התורה שאנו לומדים, עם כל גודלה, עמקותה וחוכמתה - היא הנובלות של חוכמה של מעלה.

התורה היא חוכמה אלוקית, עליה נאמר (איוב כח, כג): "אֱלֹקים הֵבִין דַּרְכָּהּ", כשם שהקב"ה הוא אין סוף - כך חוכמתו היא אין סופית, וממילא בשר ודם שחוכמתו מוגבלת איננו יכול להבין את חוכמת הבורא בשלמותה, ולמרות זאת הקב"ה עשה עמנו חסד והוריד כביכול מחוכמתו לארץ בלבוש של תורה על מנת שתהיה לנו תפיסה כלשהי בחוכמתו.

אומנם רמת התפיסה משתנה לפי המקבל: משה רבינו השיג דרגות עצומות בתורה, גם רבי שמעון בר יוחאי והארי ז"ל, כל אחד לפי מעלתו השיג דביקות בחוכמה האלוקית, אבל להבין ממש עד הסוף אפילו משה רבינו לא היה יכול - רק "אֱלֹקים הֵבִין דַּרְכָּהּ" - המעט שאנו יכולים להשיג בתורה הוא בבחינת "נובלות חכמה של מעלה".

על פי זה אפשר להבין את דברי ה"אונקלוס" שתרגם את הפסוק (דברים לב, ו): "עַם נָבָל" - "עַמָא דְקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא", עם שקיבלו את התורה. וכי מפני שבני ישראל קיבלו את התורה מכונים הם בביטוי זה? הייתכן שקבלת התורה גרמה לעם ישראל לקבל כינוי כזה? אלא שכפי שמסביר הגר"א הפירוש הוא: עם שזכה לקבל את נובלות החוכמה של מעלה – את התורה. זהו המעט שאפשר להשיג מחוכמתו יתברך.

 

הרב יהושע ויצמן שליט"א, מתוך האתר "דעת" - www.daat.ac.il

הרב אביגדור נבנצל שליט"א, מתוך האתר: "פרשת השבוע – הרב אביגדור נבנצל" – https://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/weekly

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע