chiddush logo

'מי כמוני באלים- אשם'

נכתב על ידי josh1989, 6/12/2018

 

'מי כמוני באלים- אשם'

לאחרונה קיבלתי הודעה שיש הנחות גדולות ברשת משקפיים גדולה, אך זה לא כולל את משקפי השמש 'רייבאן'.
ההודעה הזו חזרה כמה וכמה פעמים, ואני שלא מבין במותגי משקפיים, הבנתי בכל זאת שיש כאן משהו מיוחד בשם הזה. מהו?

בקרייה האקדמית 'קריית אונו' נעשו כמה ניסויים בעניין משקפיים, ובאחד מהם חילקו לקבוצת משתתפים משקפיים שנאמר להם שזה מהמותג 'רייבאן',  ולאחרים נאמר על אותם משקפיים שהם מותג 'בובל'.

התוצאות מהניסוי היו שחובשי משקפי 'רייבאן' ראו הרבה יותר טוב וקראו מהר יותר מהקבוצה השנייה. מה בין הליכה עיוורת אחר מותג, לבין פרשת השבוע ופרשיית השבוע?

בפרשה שלנו, פרשת מקץ, חולם פרעה שתי חלומות (יש סוברים שזהו חלום אחד- ספורנו) על פרות ושיבולים, ומתפעם בקרבו מה פשר חלומותיו, ומסביר אור החיים, שלעומת כל חלומותיו שהיו עד עכשיו שהסביר אותם לעצמו במציאות עצמה, כעת הוא הבחין שישנם פרטים שלא מסתדרים במציאות, וברור לו שאלו חלומות שצריך לבררם.

פרעה קורא לחרטומים, שעונים תשובות יפות, אבל לא כאלו שמתאימות לפרעה אישית (כדברי רש"י), או שמתאימים לענייני מלוכה (כדברי אור החיים), ובסוף מקבל אליו את יוסף, ומתחיל לספר לו את שבחו, ושהוא מצפה עכשיו שבכוחו יפתור לו גם כן את החלומות.

אך יוסף מביא לפרעה סקופ 'בלעדי', שיוסף הוא GMG באמת בעצמו, אין לו כוחות של פתרון חלומות באופן אישי, הכול מהקב"ה, וזהו 'מבלעדיי', בשונה מפרעה שעשה מעשי אלוקות עד שהאמין לעצמו, ובסוף? נפל בים שבו כל המכובדים מבינים שיש להם סוף.

על יוסף הקדוש והצדיק הזה, ניתן לשאול 'כמה יוסף איכא בשוקא?' כמה עוד אנשים כאלו קיימים שמודיעים למעריציהם שהם כלום מצד עצמם, וחבל לתלות את עולמם בם.

לאחרונה, אמר לי אדם שיצא מן הכלא, , "בטח גרמתי לתדהמה ואנשים נפלו והתאכזבו בעקבות המקרה שלי'',  ולאור אמירה זו טענתי שרק מי שתולה את חייו ודרכו באדם מסוים, ולא בדרך חיים מסוימת- נופל מן הכיסא בעקבות מקרה כזה, אף שוודאי זה מאכזב.

שמעתי על אדם שנכנס לכלא כי רצח אדם שפגע ברב שלו, מזעזע. ומה איתנו?

חנוכה, זהו חג שבו מעלים על נס את הנס הגדול שקרה 'למעטים מול הרבים' ו'לחלשים מול הגיבורים'.
לכאורה שאלה שמתבקשת, כיצד אפשר לומר על החשמונאים שהיו חלשים? הרי צריך הרבה אומץ כדי להילחם בכמות רבה ממך של חיילים, כמה בודדים מול מעל מאה אלף?

אחיו ומכריו של יהודה המכבי שאלוהו כיצד הם יכולים לגשת להילחם, הרי הם 'חלשים', ויהודה הסביר להם שכיוון שהם באים בשם ה' מול הסוס והרכב, אז וודאי שה' יהיה להם למנצח שיוכלו לומר מזמור שיר חנוכת הבית'.

הגבורה של יהודה המכבי הייתה לא פחות מהאומץ להילחם, הידיעה שכל הכוח שלו לא ממנו, אלא מה'.

אינני מחסידיו של אותו הרב שפוגע בתלמידיו, אלא מ'ליטאיו'. בימים בהם 'הצמאה' עולה לאנשים רבים, ורצונם לשתות ממימי ים החסידות, יש למגר את תופעת הערצת הרב ולהפיכתו לשמש שלך, ולשים את הרב במקומו הראוי, 'נר לרגליך', מי שמאיר לך, אך עדיין לדעת שהוא נר ולא מדורה, אדם ולא אלוקים.

במילואים השבוע, שאלני אדם שאינו שומר תורה ומצוות- 'מה יותר חשוב, הנר או השמש'? וכשעניתי לו שהנר, הוא נדהם, המשכנו בדיבור, והבנו שכשאדם יודע את מקומו, ושהוא ככל האדם, זה חשוב וגדול יותר ממי ששם עצמו גבוה ולא יודע שהוא רק שמש.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע