chiddush logo

יום הכיפורים - מוֹדֶה וְעֹזֵב, יְרֻחָם

נכתב על ידי אלון, 17/9/2018

 יום הכיפורים, הוא שיאו של תהליך שהתחיל 40 יום קודם לכן, בראש חודש אלול. במהלכו נוצרה הזדמנות - "חלון בזמן", שמאפשרת לנו "לעלות למעלה" ולהיכנס ל"קובצי המחשב" ולמחוק את כל ההתנהגות השלילית שלנו, ולהיטהר ללא הפרעה ישירות לפני הבורא, ובכך מאפשר לנו לפתוח דף חדש ונקי - "כִי בַיּוֹם הַזֶה יְכַפֵר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכל חטאותיכם, לִפְנֵי ה', תִטְהָרוּ(ויקרא טז, ל).

הרמב"ם כתב על התשובה (משנה תורה, ספר המדע, הלכות תשובה)"יום הכפורים הוא זמן תשובה לכל, ליחיד ולרבים, והוא קץ מחילה וסליחה לישראל... התשובה מכפרת על כל העבירות, אפילו רשע כל ימיו ועשה תשובה באחרונה, אין מזכירין לו שום דבר מרשעו, שנאמר (יחזקאל לג, יב): 'רִשְׁעַת הָרָשָׁע לֹא יִכָּשֶׁל בָּהּ בְּיוֹם שׁוּבוֹ מֵרִשְׁעוֹ'... אי זו היא תשובה גמורה?... שיעזוב החוטא חטאו, יסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד... גדולה תשובה שמקרבת את האדם לשכינה, שנאמר (הושע יד, ב): 'שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹקיךָ'... אמש היה זה שנאוי לפני המקום, משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד".

התשובה היא מהדברים שקדמו לעולם (פסחים נד, א)

"תניא, שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן: תורה, ותשובה, וגן עדן, וגיהנם, וכסא הכבוד, ובית המקדש, ושמו של משיח".

כתב על כך הרב קוק זצ"ל (אורות התשובה ו, ב):

"בעומק ההוויה של החיים המציאותיים מונחת התשובה מפני שהיא קדמה לעולם, וטרם שבא החטא כבר מוכנת התשובה ממנו. על כן אין דבר בטוח בעולם כמו התשובה, וסוף הכל לשוב לתיקון".

"מוֹדֶה וְעֹזֵב, יְרֻחָם" (משלי כח, יג) - חז"ל מגלים לנו שהתשובה היא אחד הדברים שקדמו לעולם, על כן אדם שחטא ומחליט לעשות תשובה על מעשיו – הוא ירוחם.

"הִנְנִי נִשְׁפָּט אוֹתָךְ עַל אָמְרֵךְ, לֹא חָטָאתִי(ירמיהו ב, לה) – לעומת זאת, אדם שלא שב ממעשיו הרעים, ואומר "לֹא חָטָאתִי", הוא יזכה למשפט.

חתימה טובה לכולנו!

 

הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות, מתוך הספר: "רבה אמונתך – שיעורים במדרש רבה, שיר השירים רבה"

רפאל כהן, מתוך הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה